قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور:
مسئولیت خطیر تربیتپذیری به دوش معلم است و نمیشود مسئله تربیت را به ابزارهایی مانند هوش مصنوعی سپرد
بهارستاندو (پانا) - قائم مقام سازمان دانش آموزی ایران تاکید کرد که مسئولیت خطیر تربیتپذیری تماما به دوش معلم است و سپردن مسئله تربیت به ابزارهای هوش مصنوعی در نظام آموزشی ما ممکن نخواهد بود.
علی فلاحتکار،قائم مقام سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار پانا در رابطه با تاثیر تغییرات تکنولوژیک بر فعالیتهای سازمان دانشآموزی اظهار داشت: «سازمان دانشآموزی به تبعیت از تحولات تکنولوژیک جهانی در حال ایجاد تحول در مجموعه آموزشهای خود است. سازمان دانش آموزی میکوشد تا با نگاهی به بیرون از مرزها آموزشها را به روز نماید این رویکرد نشان از درک اهمیت همسویی با روندهای نوین دنیا دارد.»
وی به حوزه پیشتازان نیز اشاره کرد: «در این حوزه سازمان در حال طراحی یک مارکت مدرسهای است این مارکت مدرسه دارای سه ویژگی کلیدی است که اجرای موفق طرح منوط به رعایت آنهاست اول این مارکت باید کاملا مبتنی بر ذائقه نوجوان تولید شده باشد دوم باید قابلیت اجرایی شدن در زیست بوم مدرسه را دارا باشد و سوم باید انگیزههای لازم را در مدیر مدرسه برای همکاری فراهم آورد بخش اول این طرح که درگیر کردن نوجوان با فناوریهای نوین را هدف قرار داده است در حال تکمیل شدن است.»
فلاحتکار در پاسخ به پرسشی در خصوص جایگزینی هوش مصنوعی با معلم در آموزش و پرورش اعلام کرد: «هوش مصنوعی یک ضرورت اجتنابناپذیر است اما تفاوت نظام آموزشی ما با سایر نقاط دنیا در این است که اساساً نقطه اصلی تربیت در مدرسه با خود معلم است لذا مسئولیت خطیر تربیتپذیری به دوش معلم است و نمیشود مسئله تربیت را به ابزارهایی مانند هوش مصنوعی سپرد این تفکیک اهمیت نقش انسانی را برجسته میکند.»
قائم مقام سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران گفت: «شاید در آیندهای نه چندان دور مسئله آموزش به معنا رایج کلمه یا همان اجوکیشن به هوش مصنوعی و ابزارهای نوین سپرده شود اما مسئله تربیت و پرورش اخلاقی دانشآموز باز هم به عهده جایگاه و کسوتی به نام معلم و مربی خواهد بود.»
این دیدگاه تأکید میکند که جایگاه معلم به عنوان یک مربی تربیتی حتی با پیشرفت فناوریها نیز حفظ خواهد شد.
ارسال دیدگاه