در گفت‌وگو با پانا:

شعر تعلیمی در ادبیات کودک و نوجوان جایگاه والایی دارد

تهران (پانا) - انسیه موسویان، شاعر و داور بخش شعر کودک و نوجوان دومین جشنواره ادبی «خیر ایران»، رعایت ساختار اصولی شعر و استفاده از زبانی خلاق و غیرمستقیم در آموزش مفهوم نیکوکاری را از معیارهای مهم داوری آثار این رویداد عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۹۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
شعر تعلیمی در ادبیات کودک و نوجوان جایگاه والایی دارد

انسیه موسویان شاعر و داور جشنواره ادبی خیر ایران، در گفت‌وگو با پانا هم‌زمان با برگزاری دومین دوره این رویداد که با محور نیکوکاری در جامعه ایرانی برگزار می‌شود، گفت: «شعر تعلیمی و آموزشی از دیرباز در حوزه کودک و نوجوان جایگاه والایی داشته است و چه بهتر که مفاهیم نیکوکارانه در قالب شعر کودک و نوجوان آموزش داده شود.»

وی افزود: «البته این آموزش باید غیرمستقیم و با جنبه‌های خلاقانه همراه باشد؛ در غیر این صورت نظم آموزشی خواهد بود و از ارزش هنری فاصله می‌گیرد. شاعران کودک و نوجوان در سال‌های اخیر نقش مؤثری در آموزش داشته‌اند و آنچه در دوران کودکی آموخته شود، تأثیرگذارتر و ماندگارتر است.»

موسویان ادامه داد: «مفاهیم نیکوکارانه بسیار گسترده‌اند و مصادیق فراوانی می‌توان برای آن‌ها یافت. اگر شاعری خلاق و تیزبین باشد، می‌تواند این مفاهیم را به‌گونه‌ای ماندگار برای کودکان بیان کند و در کنار آن، نتایج خیر نیز رقم بخورد.»

وی درباره معیارهای داوری آثار در بخش کودک و نوجوان جشنواره ادبی خیر ایران توضیح داد: «در وهله نخست، خوشحالم که این رویداد برای شعر کودک و نوجوان ارزش قائل شده و بخشی مستقل به آن اختصاص داده است. در داوری، نخستین شاخص به جوهره و عناصر شعری بازمی‌گردد؛ یعنی فارغ از محتوا، ابتدا باید دید اثر از نظر فنی و تکنیکی چقدر درست و اصولی است. در مرحله بعد، هرچه مفاهیم به‌صورت غیرمستقیم و هنری‌تر منتقل شده باشند، امتیاز بالاتری خواهند داشت، چراکه آموزش صرف ارزش چندانی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار