کارشناس جمعیت هلال احمر ساوجبلاغ:

ایمن‌سازی مدارس باید در اولویت قرار گیرد

ساوجبلاغ (پانا) - کارشناس جمعیت هلال احمر شهرستان ساوجبلاغ گفت: ایمن‌سازی مدارس باید در اولویت کار آموزش و پرورش قرار گیرد و دولت و مسئولان مربوطه باید اقدامات لازم را برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده انجام دهند.

کد مطلب: ۱۶۲۷۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
ایمن‌سازی مدارس باید در اولویت قرار گیرد

رضا اصلانی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «ساختمان‌های فرسوده، یکی از چالش‌های مهم شهرهای امروز، به‌ویژه در مناطق شهری پرجمعیت است. ساختمان‌ها با گذر زمان در اثر عوامل مختلف محیطی، انسانی با کاهش کارایی و ایمنی روبه‌رو می‌شوند. این پدیده بر کیفیت زندگی ساکنان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ایجاد خطری جدی برای سلامت عمومی و توسعه پایدار شهری شود.»

وی افزود: «عوامل متعددی در تسریع فرسودگی ساختمان‌ها نقش دارند، از جمله کیفیت پایین مصالح، نبود نظارت کافی در زمان ساخت، شرایط آب‌و‌هوایی، هوا و عدم نگهداری منظم. در بسیاری از شهرها، به‌ویژه بافت‌های قدیمی، درصد بالایی از ساختمان‌ها عمر مفید خود را پشت سر گذاشته‌اند و نیازمند بازسازی یا نوسازی هستند.»

اصلانی ادامه داد: «در مکان‌های  مهمی مانند مدارس، فرسودگی  می‌تواند منجر به حوادث مختلفی شود.ریزش دیوار، سقف و سایر اجزای ساختمان، آتش‌سوزی به دلیل نقص در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، و حوادث ناشی از جوشکاری و برشکاری از جمله خطراتی هستند که دانش‌آموزان و کارکنان مدارس را تهدید می‌کنند.»

 کارشناس جمعیت هلا‌ احمر بیان کرد:«  وضعیت فرسودگی ساختمان مدارس در ایران به یک نگرانی جدی تبدیل شده است و این موضوع می‌تواند ایمنی دانش‌آموزان را به خطر اندازد.عدم تخصیص بودجه کافی و عدم توجه به ایمنی مدارس از جمله دلایل اصلی این وضعیت است. ایمن‌سازی مدارس باید در اولویت قرار گیرد و دولت و مسئولان مربوطه باید اقدامات لازم را برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده انجام دهند.»

وی اضافه کرد:«در این راستا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات کل تابعه در استان‌ها وظیفه دارند تا با تأمین، ساخت، بازسازی، بهسازی و استانداردسازی فضاهای آموزشی‌وپرورشی، ایمنی دانش‌آموزان را تضمین کنند.همچنین، همکاری شهرداری‌ها و سازمان آتش‌نشانی نیز در این زمینه ضروری است.»

اصلانی در ادامه اظهار کرد:«لازم به ذکر است که عدالت آموزشی تنها در دسترسی به فضاهای آموزشی خلاصه نمی‌شود،بلکه ایمنی، کیفیت و استاندارد بودن فضا نیز بخش جدایی‌ناپذیر آن است.بنابراین، باید تلاش شود تا همه دانش‌آموزان در فضایی ایمن، استاندارد و شایسته تحصیل کنند.»

وی در پایان، از مسئولان و خیرین مدرسه‌ساز خواست تا با مشارکت و همکاری، نسبت به رفع مشکلات فضاهای آموزشی و ایمن‌سازی مدارس کشور اقدام کنند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

امید است با اقدامات جدی و مؤثر، شاهد بهبود وضعیت مدارس کشور و تأمین ایمنی دانش‌آموزان باشیم. 

خبرنگار : دانش آموز: حسین گرامی مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار