مدیر دبستان پسرانه علی‌اکبر طالبی ۲ ناحیه یک شهرری:

نماز الفبای تربیت در مدرسه است

شهرری یک (پانا) - مدیر دبستان پسرانه علی‌اکبر طالبی ۲ ناحیه یک شهرری، نماز را الفبای تربیت در مدرسه، زیربنای تربیت اخلاقی و معنوی دانش‌آموزان و اقامه نماز جماعت در مدارس را علاوه بر ایجاد حس وحدت و نظم، زمینه‌ساز شناسایی استعدادهای دینی دانش‌آموزان و تقویت ارتباط میان خانه و مدرسه دانست.

کد مطلب: ۱۶۲۷۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد
نماز الفبای تربیت در مدرسه است

معصومه خسروشاهی، مدیر دبستان پسرانه علی‌اکبر طالبی ۲ ناحیه یک شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با تأکید بر جایگاه نماز در تربیت اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد: «نماز در مدرسه تنها یک عمل عبادی نیست، بلکه تجربه‌ای تربیتی و اجتماعی است که به شکل‌گیری هویت معنوی در دانش‌آموزان کمک می‌کند. وقتی دانش‌آموز در کنار معلم و هم‌کلاسی‌های خود نماز می‌خواند، به نوعی تمرین مسئولیت‌پذیری، نظم و احترام به جمع را تجربه می‌کند. همین ویژگی‌هاست که نماز را به الفبای تربیت در مدرسه تبدیل کرده است.»

وی با اشاره به نقش پیوند خانه و مدرسه در شکل‌گیری تربیت دینی افزود: «همراهی و مشارکت اولیا در نماز جماعت دانش‌آموزی، یکی از مؤثرترین روش‌ها برای تقویت باورهای دینی فرزندان است. وقتی والدین در جریان فعالیت‌های عبادی مدرسه قرار می‌گیرند یا حتی در برخی مراسم حضور دارند، حس تعلق و همکاری در تربیت دینی میان خانه و مدرسه شکل می‌گیرد و پیام واحدی به فرزندان منتقل می‌شود.»

خسروشاهی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار فرهنگی و اجتماعی اقامه نماز جماعت در مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از برکات برگزاری منظم نماز جماعت در مدارس، شناسایی استعدادهای پنهان دانش‌آموزان است. بسیاری از دانش‌آموزان ما از طریق برنامه‌هایی چون پخش اذان دانش‌آموزی، تواشیح، قرائت قرآن و حتی تشکیل هیئت‌های مذهبی، اعتمادبه‌نفس و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت می‌کنند. این برنامه‌ها در کنار اثرات معنوی، به پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.»

وی  با بیان اینکه مدرسه باید محیطی برای تجربه زیسته‌ی ارزش‌های دینی باشد، تصریح کرد: «ما تلاش می‌کنیم فضای نمازخانه را برای دانش‌آموزان جذاب کنیم تا حضور در نماز جماعت برای آنان صرفاً وظیفه‌ای نباشد، بلکه به یک علاقه و نیاز روحی تبدیل شود. استفاده از برنامه‌های هنری، اجرای سرودهای مذهبی و همخوانی قرآن پیش از نماز، از جمله اقداماتی است که باعث شده فضای معنوی مدرسه پویا و شاداب باشد.»

مدیر دبستان علی‌اکبر طالبی ۲   در پایان تأکید کرد: «نماز، محور تربیت اسلامی است و اگر این فرهنگ از دوران ابتدایی در دانش‌آموزان نهادینه شود، در تمام مراحل زندگی‌شان تأثیرگذار خواهد بود. هدف ما این است که با مشارکت معلمان، اولیا و خود دانش‌آموزان، مدرسه را به کانونی از معنویت، نشاط و رشد فکری تبدیل کنیم.»

خبرنگار : سید ایلیا سید محمد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار