مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا خبر داد؛

ابلاغ دستورالعمل مدارس حفظ قرآن کریم/ راه‌اندازی بیش از ۱۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن در دستور کار است

طرح «عطر انتظار» و «مصباح‌الهدای امام‌شناسی» در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره مدارس رسمی حفظ گفت: دستورالعمل این مدارس با امضای وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف سه سال آینده، در هر منطقه آموزشی از حدود ۷۳۰ منطقه موجود در آموزش‌وپرورش کشور، حداقل دو مدرسه حفظ راه‌اندازی شود.

کد مطلب: ۱۶۲۵۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ دستورالعمل مدارس حفظ قرآن کریم/ راه‌اندازی بیش از ۱۲۰۰ مدرسه حفظ قرآن در دستور کار است

میکائیل باقری  در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات در دستور کار حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: «در حوزه اداره‌کل قرآن، عترت و نماز کار، سه موضوع مهم و سه ساحت اساسی داریم که قرآن، اهل‌بیت(ع) و نماز است. تلاش می‌کنیم دانش‌آموزان با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند و آن را در زندگی‌شان به کار ببرند، با سیره زندگی اهل‌بیت(ع) آشنا شوند و در زندگی آن‌ها موثر باشد و نماز را یاد بگیرند تا در دل و جانشان نهادینه شود و ان‌شاءالله اهل نماز اول وقت شوند.»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر کدام از این حوزه‌ها دارای دو محور هستند، اظهار کرد: «برای حوزه قرآن، در برنامه هفتم توسعه ، دو برنامه مهم داریم که یکی بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و دیگری بحث راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ است.»

وی اضافه کرد: «در حوزه تربیت حافظ، در دو مقوله کار می‌کنیم؛ یک حوزه مدرسه و کلاس درس که مشخصا حفظ جزء ۳۰ را هدف گرفته‌ایم. در این راستا کاربرگ‌هایی را چاپ و تولید کردیم که ۱۶۵ هزار نسخه چاپ شده و به تعداد کلاس‌های درس دانش‌آموزان دوره ابتدایی، در مدارس نصب شده است.»

باقری ادامه داد: «به کمک اولیا و همراهی آموزگاران، دانش‌آموزانی که سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ می‌کنند و از معلم خود یک ستاره دریافت می‌کنند. خروجی این کار، این می‌شود که دانش‌آموزان حافظ جزء ۳۰، به دارالقرآن مراجعه می‌کنند، امتحان می‌دهند و گواهی دریافت می‌کنند.»

وی افزود: «حفظ بیش از یک جزء را نیز در دارالقرآن انجام می‌دهیم، چون معتقدیم حفظ بیش از یک جزء حفظ تخصصی محسوب می‌شود و نیاز به مربی متخصص دارد و ممکن است این کار در مدرسه امکان‌پذیر نباشد. دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد در دارالقرآن کار را ادامه می‌دهند.»

باقری با بیان اینکه در مورد مدارس رسمی حفظ، دستورالعمل این مدارس حدود یک هفته قبل با امضای وزیر آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است، گفت: «پیش‌بینی می‌شود که ظرف سه سال آینده، در هر منطقه آموزشی از حدود ۷۳۰ منطقه موجود در آموزش‌وپرورش کشور، حداقل دو مدرسه حفظ ان‌شاءالله راه‌اندازی شود. تکلیف ما ۱۲۰۰ مدرسه است، ولی پیش‌بینی داریم که بیش از ۱۲۰۰ مدرسه در دو تا سه سال آینده ایجاد شود.»

وی تصریح کرد: «در حوزه اهل‌بیت(ع)، یک دِینی درباره امام زمان‌(عج) داریم که ایشان حی و حاضر هستند و ناظر بر اعمال ما. در این موضوع، طرح «عطر انتظار» را در مدارس سراسر کشور اجرا می‌کنیم. البته وظیفه دیگری نیز در قبال سایر معصومین(ع) داریم که طرح «مصباح‌الهدای امام‌شناسی» را به اجرا می‌گذاریم.»

وی ادامه داد: «در حوزه نماز، چشم‌انداز این است که هیچ مدرسه‌ای وجود نداشته باشد که در زمان نماز، مدرسه فعال باشد و مقدمات لازم برای برگزاری نماز و اقامه آن فراهم نباشد. تلاش می‌شود که به این نقطه برسیم. از مسیرهای مختلف، پایش رسالت نماز را انجام می‌دهیم تا در تمام مدارسی که شرایط اقامه نماز دارند، این مقدمات و تمهیدات به نحو مناسب مهیا شود؛ چه نماز جماعت و چه نماز فرادا در مدرسه.  البته اولویت، اقامه نماز جماعت است  و در جماعت نیز اولویت، امام جماعت روحانی است. اگر روحانی در مدرسه حضور نداشت، معلمان یا دانش‌آموزان می‌توانند مسئولیت پیش‌نمازی را برعهده بگیرند.»

باقری با طرح این سوال که چگونه و با چه ابزارهایی مربیان پرورشی و در وهله نخست خود دانش‌آموزان را آموزش دهیم، گفت: «اگر معلمان یاد بگیریم چگونه به دانش‌آموزان مسئولیت بدهیم، آن‌ها با احساس مسئولیت موفق می‌شوند، بر کار خود فائق می‌آیند و وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. اولویت اول، خود دانش‌آموز است که در این مسیر، مربی و مدیر نقش بسزایی در ایجاد فرصت نقش‌آفرینی، واگذاری مسئولیت و تقویت اعتماد به دانش‌آموز دارند.»

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش  اظهار کرد: «پس از آن، سایر معلمان، مربیان پرورشی و مدیران مدارس ان‌شاءالله پای کار باشند و فعالیت را انجام دهند. امیدواریم جلسه‌‌ای که اخیرا با معاونان پرورشی استان‌های سراسر کشور برگزار شد و این رویکردها مطرح شد، توسط معاونان پرورشی به  مناطق و سپس به مدیران و معاونان مدارس منتقل شود تا بتوانیم نسبت به سال‌های گذشته یک گام مثبت‌تر برداریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار