مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

۲ تکلیف مهم وزارت آموزش‌وپرورش برای راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور قرآن کریم در برنامه هفتم توسعه

سال گذشته ۲۰ مدرسه حفظ قرآن کریم به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، دو تکلیف مهم این وزارتخانه را برای راه‌اندازی مدارس حفظ قرآن کریم تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۶۲۱۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
۲ تکلیف مهم وزارت آموزش‌وپرورش برای راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور قرآن کریم در برنامه هفتم توسعه

میکائیل باقری در گفت‌وگو با پانا درباره راه‌اندازی مدارس حفظ‌محور قرآنی و تربیت حافظان قرآن، گفت: دو تکلیف مشخص در مورد حفظ قرآن در برنامه هفتم توسعه داریم؛ راه‌اندازی هزار و ۲۰۰  مدرسه رسمی حفظ و تربیت ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن کریم که تکلیف اول ویژه آموزش و پرورش است و دوم نیز تکلیفی است که بر عهده همه نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور، از جمله آموزش و پرورش، قرار دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در ارتباط با تکلیف اول، سال گذشته حدود ۲۰ مدرسه حفظ قرآن  را به صورت آزمایشی در استان‌های مختلف راه‌اندازی کردیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی اضافه کرد:  امسال، دستورالعملی را با امضای شخص وزیر به استان‌ها ارسال کردیم که بر اساس آن، استان‌ها مکلف هستند به راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ. امیدواریم که ظرف ۴ سال آینده به تعداد هزار و ۲۰۰ مدرسه برسیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: در این مدارس، دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد به حفظ قرآن ثبت‌نام می‌کنند و علاوه بر فراگیری درس‌های عادی و اهداف برنامه درسی مخصوص پایه خود، هفته‌ای ۶ ساعت به برنامه درسی مدرسه اضافه می‌شود. این ۶ ساعت به حفظ قرآن اختصاص داده می‌شود. این مدارس با اولویت متوسطه اول و ابتدایی دوره دوم، به صورت دوره‌ای در مدارس دولتی و غیردولتی راه‌اندازی خواهند شد.

باقری ادامه داد: در ارتباط با موضوع دوم، یعنی ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن نیز قطعا موثرترین دستگاه در این حجم و عدد، آموزش و پرورش است. به جهت اینکه ما حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون فرهنگی داریم و در این زمینه موثرترین دستگاه هستیم و نقش مهم‌تری نسبت به سایر دستگاه‌ها داریم. البته سال‌های قبل هم توسط موسسات قرآنی و مدارس، اتفاقاتی رقم خورده است ولی فعلا با تربیت ۱۰ میلیون حافظ، بسیار فاصله داریم.

وی افزود: در همین راستا، ما سال گذشته کاری انجام دادیم که امسال آن را کامل‌تر کردیم و این است که ۳۶۵ هزار کاربرگ حفظ جزء ۳۰ در قطع ۵۰ در ۷۰ تهیه شد؛ به صورتی که در این کاربرگ، توضیحاتی در مورد مزایای حفظ و تسهیلاتی که حافظان از آن‌ها برخوردار هستند  و یک جدول با محور عمودی و افقی، وجود دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در محور عمودی، اسامی دانش‌آموزان کلاس و در محور افقی، اسامی سوره‌های جزء ۳۰ درج می‌شود. آموزگار کلاس، دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا در منزل و به کمک اولیای خود، سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ کنند و در کلاس به معلم و آموزگار تحویل دهند و ستاره دریافت کنند.

باقری ادامه داد: بعد از اینکه دانش‌آموز حافظ جزء ۳۰ شد، با مراجعه به دارالقرآن و شرکت در آزمون نهایی و ثبت نمره این دانش‌آموز در سامانه ارزیابی حافظان عمومی، گواهینامه دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما قطعا معتقدیم که حفظ جزء سی در مدارس به کمک معلمان و آموزگاران امکان‌پذیر است، گفت: بیش از این، باید دارالقرآن‌ها پای کار بیایند تا دانش‌آموزانی که در مدرسه یک جزء حفظ کرده‌اند را جذب کنند و حفظ ترتیبی را با آن‌ها پی بگیرند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: امیدواریم با این زمینه‌سازی که در مدرسه‌ها انجام شده و ما ۳۶۵ هزار کاربرگ به ۳۶۵ هزار کلاس (یعنی همه کلاس‌های دوره ابتدایی) ارسال کردیم و نصب شده، بتوانیم تعداد زیادی را در فرایند حفظ و در مسیر حفظ قرار دهیم تا در جهت تحقق ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن کریم در ۵ سال آینده گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار