رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با پانا:

تشریح اقدامات آموزش‌و‌پرورش برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی/ ۱۴۴ عنوان کتاب درسی برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شد

بیش از ۶ هزار دانش‌آموز با آسیب بینایی در ۲۰۰ مدرسه کشور تحصیل می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی اعلام کرد که یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان تولید و مناسب‌سازی سالانه ۱۴۴ عنوان کتاب درسی در قالب‌های متنوع از جمله خط بریل، درشت‌خط و کتاب صوتی است تا این دانش‌آموزان به‌طور کامل به منابع آموزشی دسترسی داشته باشند.

کد مطلب: ۱۶۲۱۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تشریح اقدامات آموزش‌و‌پرورش برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی/ ۱۴۴ عنوان کتاب درسی برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شد

سالار قاسمی در گفت‌وگو با پانا  به مناسبت روز جهانی عصای سفید درباره تجهیزات مدارس استثنایی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی توضیح داد و گفت: «برای امسال کیت پیش دبستان با آسیب بینایی، مگنیفایر، ماشین تحریر پرکینز و کاغذ بریل تهیه شده است.  تجهیزات جدید آموزشی نیز برای این گروه  شناسایی شده است که به دلیل وابسته بودن هزینه تهیه این وسایل به قیمت دلار در حال رایزنی‌، برای تهیه این وسایل هستیم.»

مدارس محبی، نرجس و خزائلی ویژه نابینایان در تهران فعالیت می‌کنند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درخصوص مدارس استثنایی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی توضیح داد: «با توجه به تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش اکنون سه مدرسه محبی (منطقه ۵)، نرجس (منطقه ۴) و خزائلی(منطقه ۱۲) در شهر تهران ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی است. دو مدرسه محبی و نرجس به‌صورت شبانه روزی است و پذیرش دانش‌آموزان در سراسر شهر تهران و حتی سایر استان‌ها  را دارند.»

سرویس رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی

وی  با اشاره به اقدامات این سازمان برای مناسب‌سازی مسیرهای تردد ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی  تاکید کرد: «سرویس رایگان برای تمامی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  در سراسر کشور در نظر گرفته شده است.»

دانش‌آموز نابینا

از گرافیک و تولید محتوا تا نوازندگی ساز ایرانی؛ تنوع رشته‌ها در مدارس استثنایی کشور

قاسمی در ادامه به تشریح رشته‌های درحال تدریس در مدارس استثنایی سراسر کشور پرداخت و اظهار کرد: «امکان ادامه تحصیل دانش آموزان با آسیب بینایی با هوش‌‌بهر عادی، همانند سایر دانش‌آموزان عادی وجود دارد، در مدارس استثنایی اکنون رشته‌های  مختلف وجود دارد که می‌توان به  رشته ادبیات و علوم انسانی، تصویرسازی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، تولید محتوای آموزشی الکترونیکی، شبکه و نرم افزار رایانه، عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای، کابینت‌سازی چوبی، گرافیک رایانه‌ای، مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده، نوازندگی‌ساز ایرانی اشاره کرد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره شرایط ایجاد رشته جدید در این مدارس توضیح داد و بیان کرد: «افزودن هر رشته در مدارس استثنایی منوط به تعداد مناسب متقاضی رشته است،  چنانچه رشته‌ای مانند رشته نوازندگی و ساز‌ایرانی دارای متقاضی زیادی باشد، این سازمان آمادگی دارد که تمامی کتب را بصورت بریل و گویا) مناسب‌سازی کند.»

تحصیل بیش از ۶ هزار دانش‌آموز با آسیب بینایی در ۲۰۰ مدرسه کشور

وی در ادامه از حضور ۶ هزار و ۱۲۱ دانش‌آموز با آسیب بینایی در سراسر کشور خبرداد و افزود: «تعداد دانش‌آموزان با آسیب‌بینایی در مدارس استثنایی دو هزار و ۲۶  و در مدارس پذیرا چهار هزار و ۹۵ و در مجموع ۶ هزار و ۱۲۱   نفر است. دانش‌آموزان با آسیب بینایی در حدود ۲۰۰ مدرسه استثنایی مشغول به تحصیل هستند که ۲۰ مدرسه مستقل برای این گروه از دانش‌آموزان وجود دارد.»

اطلاعات آماری گروه  با آسیب بینایی 

تعداد دانش آموزان در مدارس عادی (فراگیر)

تعداد دانش آموزان در مدارس استثنایی 

متوسطه دوم

متوسطه اول

ابتدایی

متوسطه دوم

متوسطه اول

ابتدایی

پیش دبستانی 

 ۸۲۲

 ۱۱۲۶

 ۲۱۴۷

 ۲۰۲

 ۳۶۴

 ۱۲۸۴

 ۱۶۴

جمع:  ۴۰۹۵

جمع: ۲۰۲۶

جمع کل:  ۶۱۲۱

 

اطلاعات مدارس مستقل با آسیب بینایی

تعداد دانش‌آموز

جنسیت

وضعیت خوابگاه

نام مدرسه

استان

ردیف

کل

پسر

دختر

 ۶۶

 ۴۱

 ۲۵

مختلط

شبانه روزی

غلامرضا مردانی آذر 

آذربایجان شرقی 

 ۱

 ۳۶

 ۱۹

 ۱۷

مختلط

 -

شهید احمد سامانی 

اصفهان

 ۲

 ۴۰

 ۲۱

 ۱۹

مختلط

 -

پویا 

البرز

 ۳

 ۷۲

 ۰

 ۷۲

دخترانه 

شبانه روزی

تقوا

خراسان رضوی

 ۶-۴

 ۱۱۱

 ۱۰۹

 ۲

پسرانه 

شبانه روزی

امید

 ۹۱

 ۸۲

 ۹

مختلط

شبانه روزی

امام علی 

 ۷۴

 ۴۷

 ۲۷

مختلط

 -

شوریده شیرازی

خوزستان

 ۷

 ۵۷

 ۵۷

 ۰

پسرانه 

 -

دکتر خزائلی

شهر تهران

 ۱۰-۸

 ۶۸

 ۱

 ۶۷

دخترانه 

شبانه روزی

نرجس

 ۷۶

 ۷۴

 ۲

پسرانه 

شبانه روزی

محبی

 ۴۹

 ۷

 ۴۲

دخترانه 

 -

عبدالعظیم

شهرستان‌های تهران

 ۱۱

 ۷۴

 ۴۷

 ۲۷

مختلط

شبانه روزی

شوریده شیرازی

فارس

 ۱۲

 ۵۷

 ۲۹

 ۲۸

مختلط

 -

مهر

سیستان و

بلوچستان

 ۱۳

 ۶۲

 ۲۷

 ۳۵

مختلط

شبانه روزی

جابرابن عبدالله 

کرمان

 ۱۴

 ۱۷

 ۱۱

 ۶

مختلط

 -

سپیده نوروزی

کرمانشاه 

 ۱۵

 ۱۲

 ۷

 ۵

مختلط

 -

مهرگان

گلستان

 ۱۶

 ۲۱

 ۹

 ۱۲

مختلط

 -

بیاضیان

قزوین

 ۱۷

 ۳۶

 ۱۸

 ۱۸

مختلط

 -

امید

قم 

 ۱۸

 ۳۷

 ۲۳

 ۱۴

مختلط

 -

موسی ابن جعفر

همدان

 ۱۹

 ۳۲

 ۲۰

 ۱۲

مختلط

شبانه روزی

رسولیان

یزد

 ۲۰

 ۱۰۸۸

 ۶۴۹

 ۴۳۹

۹ شبانه روزی

۲۰ مدرسه 

مجموع

تولید و مناسب‌سازی سالانه ۱۴۴ عنوان کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی

قاسمی درباره اقدامات  سازمان  آموزش و پرورش استثنایی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی توضیح داد و گفت: «قدم اول در این مسیر  مناسب‌سازی محتوای آموزشی و فرآیندهای ارزشیابی است. به منظور تضمین دسترسی کامل دانش‌آموزان با آسیب بینایی به منابع علمی و آموزشی اقدامات گوناگونی به صورت سالانه و مستمر  انجام شده است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در با اشاره به نیاز دانش‌آموزان با آسیب بینایی به مناسب‌سازی کتب درسی اظهار کرد: «یکی  از  اقدامات  سازمان آموزش و پرورش استثنایی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی، تولید و مناسب‌سازی کتب درسی مناسب‌سازی سالانه ۱۴۴ عنوان کتاب درسی در قالب‌های متنوع شامل؛ ۱۰۵ عنوان به خط بریل برای دانش‌آموزان نابینا، ۴۱ عنوان به صورت درشت خط برای دانش‌آموزان کم بینا، ۴۲ عنوان به صورت کتاب صوتی جهت تسهیل دسترسی است.»

مناسب‌سازی فرآیند ارزشیابی و امتحانات برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی

وی در ادامه بر لزوم توجه و ارائه خدمات ویژه به این گروه از دانش‌آموزان در فرآیند ارزشیابی و امتحانات تاکید کرد و بیان کرد: «در گام بعدی مناسب‌سازی فرآیندهای ارزشیابی و امتحانات انجام می‌شود. در همین جهت  خدمات ویژه در امتحانات‌نهایی از طریق طراحی و چاپ سؤالات به صورت بریل و درشت خط صورت می‌گیرد. همچنین تخصیص منشی و اعطای وقت اضافه به دانش‌آموزان بر اساس نیازهای فردی آن‌ها ارائه می‌شود.»

قاسمی از ۲ اقدام دیگر سازمان آموزش و پرورش استثنایی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی سخن گفت و ادامه داد: «همکاری مستمر با سازمان سنجش آموزش کشور به منظور انتخاب افراد واجد شرایط جهت حضور در قرنطینه و مناسب‌سازی سؤالات آزمون‌های سراسری کنکور و آزمون‌های استخدامی برای داوطلبان با آسیب بینایی یکی دیگر از  اقدامات این سازمان برای گروه دانش‌آموزان با آسیب بینایی است. همچنین تعامل سازنده با مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش برای طراحی استاندارد سؤالات آزمون‌های نهایی متناسب با نیاز این دانش‌آموزان نیز همه ساله در حال انجام است.»

تهیه و به‌روزرسانی بسته‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه درباره بسته‌های آموزشی ویژه  این گروه از دانش‌آموزان توضیح داد و افزود: «در گام  دوم سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی تهیه می‌کند.به‌روز رسانی کتاب کوتاه‌نویسی بریل انگلیسی و تبدیل آن به کتاب خودآموز کوتاه‌نویسی بریل انگلیسی برای دانش آموزان یکی از این بسته‌ها است.»

وی با اشاره به سایر بسته‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی ادامه داد: «همچنین به‌روز رسانی ۷ جلد دفتر ثبت جریان یاددهی یادگیری مدارس نابینایان با هوش‌بهر عادی صورت گرفته است.    جهت به‌روز رسانی کتاب تخصصی راهنمای معلم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. برای جهت‌یابی و حرکت بسته‌هایی تهیه شده و فیلم‌های آموزشی مکمل برای دوره ابتدایی تدوین شده است.»

توسعه زیرساخت‌ها و تجهیز مدارس ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی

 قاسمی به گام سوم سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی اشاره کرد و اظهار کرد: «در گام بعدی  تجهیزات و زیرساخت‌های آموزشی در مدارس استثنایی تأمین و توسعه یافته است. تجهیز مدارس و دانش‌آموزان به ابزارهای خاص و کاربردی یکی از اولویت‌های اصلی این گروه بوده است که شامل موارد مختلفی است. تأمین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و نیز توسعه زیرساخت‌های فیزیکی تأسیس و تجهیز اتاق‌های چند حسی، اتاق تاریک و فضاهای تخصصی جهت‌یابی و حرکت در مدارس نابینایان از جمله این موارد است.»

توانمندسازی معلمان و والدین در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره گام دیگر این سازمان برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی توضیح داد و گفت: «توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه دانش تخصصی دیگر اقدام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. ارتقاء سطح دانش و مهارت معلمان والدین و کادر اجرایی به عنوان یک رکن اساسی در موفقیت نظام آموزشی از جمله برنامه‌های این سازمان می‌باشد.»

وی خاطرنشان کرد:  «به‌زودی دوره‌های آموزشی کوتاه‌نویسی خط بریل راهبردهای آموزش به دانش‌آموزان با آسیب بینایی که شامل آشنایی با بیماری‌های چشم مناسب‌سازی فضای آموزشی، آموزش خط بریل آموزش جهت‌یابی و حرکت، مناسب‌سازی فضای آموزشی، روش تدریس و ارزشیابی ...  برگزار خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار