کارشناس مهارتهای ارتباطی در استان البرز:
آموزش مهارتهای ارتباطی، تنش در مدارس را کاهش میدهد
کرج(پانا)_کارشناس مهارتهای ارتباطی در استان البرز گفت: آموزش مهارتهای ارتباطی معلمان و دانشآموزان توانسته تا ۶۰ درصد از تنشهای محیطهای آموزشی را کاهش دهد.
افشین زنگنه در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در چند سال اخیر با اجرای طرحهای آموزشی مهارتهای ارتباطی در مدارس، شاهد کاهش محسوس درگیریهای کلامی و فیزیکی بودهایم.»
وی افزود: «ما به معلمان آموزش میدهیم چگونه بدون فریاد زدن و تحقیر، کلاس را مدیریت کنند. تکنیکهای سادهای مثل گوش دادن فعال و بیان خواستهها به شکل غیرتهدیدآمیز، نتایج بسیار خوبی داشته است.»
زنگنه ادامه داد: «برای دانشآموزان نیز تمرینهای عملی طراحی کردهایم.مثلاً در قالب بازیهای نقشآفرینی، به آنان میآموزیم چگونه خشم خود را کنترل کرده و اختلافات را به صورت کلامی حل کنند.»
وی اظهار کرد: «در یکی از مدارس، پس از ۳ ماه آموزش، تعداد درگیریهای فیزیکی از ۱۵ مورد در ماه به دو مورد کاهش یافت.این آمار نشان میدهد سرمایهگذاری روی آموزش مهارتهای ارتباطی چقدر میتواند مؤثر باشد.»
این کارشناس تأکید کرد: «بسیاری از تنشها ناشی از سوءتفاهمهای ارتباطی است. وقتی به دانشآموزان یاد میدهیم چطور احساسات خود را به درستی بیان کنند، از بسیاری از برخوردها پیشگیری میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «والدین نیز در این طرح مشارکت داده میشوند.وقتی والدین و معلمان با یک زبان مشترک با دانشآموزان ارتباط برقرار میکنند، نتایج بهتری حاصل میشود.»
زنگنه تصریح کرد: «هدف نهایی ما ایجاد محیطی امن و آرام برای تحصیل است.آموزش این مهارتها نه تنها در مدرسه، بلکه در خانواده و جامعه نیز تأثیرات مثبت خود را نشان میدهد.»
ارسال دیدگاه