مشاور مدرسه شاهد شهید غلامی استان البرز:
مشاوران مدارس، راهنمای دانشآموزان در مسیر رشد و پیشرفت تحصیلی هستند
کرج (پانا) - مشاور مدرسه شاهد شهید غلامی استان البرز گفت: مشاوران مدارس، نقش کلیدی در شناسایی استعدادها و حل مشکلات تحصیلی و روانشناختی دانشآموزان دارند و به طور مستمر وضعیت تحصیلی و روانی آنان را پایش میکنند.

سمیه زارعی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «وظیفه اصلی ما حمایت همهجانبه از دانشآموزان در محیط آموزشی است. ما به عنوان مشاور، تنها به برنامهریزی درسی محدود نمیشویم، بلکه با شناخت موانع تحصیلی و روانی در مسیر رشد شخصیتی و موفقیت همراهشان میشویم.»
وی افزود: «شناسایی استعدادها و علاقهمندیهای دانشآموزان از اولین و پایهایترین وظایف ما محسوب میشود. با انجام تستهای استاندارد شده و مشاهده رفتار، سعی در کشف ظرفیتهای پنهان دانشآموزان داریم تا بتوانیم آنان را برای انتخاب رشته و مسیر شغلی مناسب راهنمایی کنیم.»
زارعی تصریح کرد: «این هدایت تحصیلی، به ویژه در پایههای حساس،کمک میکند دانشآموز متناسب با توانمندیهای واقعی خود،تصمیمی آگاهانه بگیرد و از سردرگمی نجات یابد.»
وی باتأکید بر اهمیت مدیریت زمان خاطرنشان کرد: «بسیاری از دانشآموزان با وجود ساعات مطالعه طولانی به نتیجه مطلوب نمیرسند که دلیل اصلی آن ناآگاهی از روشهای صحیح مطالعه و برنامهریزی است. با تدوین برنامهای منعطف و شخصیشده و آموزش تکنیکهایی مانند خلاصهنویسی و مدیریت زمان به آنان کمک میکنیم تا با تمرکز و بازدهی بیشتری درس بخوانند.»
زارعی ادامه داد: «مدرسه تنها یک محیط آموزشی نیست، بلکه یک جامعه کوچک با چالشهای عاطفی و اجتماعی است.مشاوران در این فضا،نقش یک حامی و شنونده فعال را ایفا میکنند.»
این مشاور ابراز کرد:«دانشآموزان در دوره نوجوانی با سوالات و ابهامات زیادی در زمینههای مختلف از جمله مسائل دوران بلوغ،ارتباط با همسالان و خانواده روبرو هستند و ما فضایی امن برای مطرح کردن این دغدغهها فراهم میکنیم.»
وی با اشاره به نقش پیشگیرانه مشاوران در مدارس اظهار کرد:«با برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مهارتهای زندگی،کنترل خشم و مقابله با آسیبهای اجتماعی،سعی در ارتقای بهداشت روان مدرسه را داریم.»
زارعی بیان کرد:«از سوی دیگر،با ارزیابی مستمر و مداخله زودهنگام،هنگام مشاهده افت تحصیلی ناگهانی یا تغییرات ناگهانی در رفتار دانشآموز،از تبدیل شدن یک مشکل کوچک به بحرانی بزرگ جلوگیری میکنیم.»
وی در پایان باتأکید بر لزوم همکاری سهجانبه اولیا،مدرسه و مشاور تشریح کرد:« با برگزاری جلسات منظم،گزارش پیشرفت دانشآموز را به خانوادهها ارائه میدهیم و در مورد چگونگی ایجاد محیطی حمایتی در خانه،راهنماییهای لازم را انجام میدهیم.همچنین ارتباط تنگاتنگ با معلمان و مدیریت مدرسه داریم تا بتوانیم در فضایی هماهنگ و همسو،بهترین خدمات را به دانشآموزان ارائه دهیم.این همراهی،تأثیر شگرفی در کارآمدی فرآیند مشاوره دارد.»
ارسال دیدگاه