مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران:
تحول در آموزش نیازمند گذر از چالشهای کیفیتبخشی در عصر فناوری نوین است
ملارد(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، به تشریح مهمترین چالشهای فراروی نظام تعلیم و تربیت برای دستیابی به کیفیت مطلوب آموزشی در مواجهه با تحولات شتابان فناوریهای نوین پرداخت و تأکید کرد که صرفاً تجهیز مدارس به ابزارهای هوشمند کافی نیست و تحول بنیادین در محتوا و روشهای تدریس، کلید اصلی کیفیتبخشی است.

یوسف بهارلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در گفتوگو با پانا ضمن تأکید بر اهمیت استفاده از فناوریهای نوین که نخستین چالش آن، عدم دسترسی برابر و توازن به این فناوریها در تمامی مناطق است، عنوان کرد: «ما نمیتوانیم در مورد کیفیتبخشی صحبت کنیم، در حالی که برخی دانشآموزان در مناطق کمبرخوردار با زیرساختهای ضعیف و کمبود تجهیزات هوشمند مواجه هستند. این شکاف دیجیتال عدالت آموزشی را نقض کرده و دستیابی به نتایج مطلوب در برنامههای تحولی را دشوار میکند. بنابراین، تمرکز بر توسعه زیرساختهای عادلانه گام اول و ضروری در این مسیر است.»
بهارلو درباره یکی دیگر از چالشهای محوری که لزوم تغییر دیدگاه و رویکرد سنتی معلمان در مواجهه با ابزارهای نوین است، گفت: «فناوری تنها یک ابزار است و تأثیر آن به نحوه استفاده معلم بستگی دارد. باید از مرحله آموزش کاربری ابزار عبور کرده و به مرحله "تربیت معلم محتوای نوین" برسیم. کیفیتبخشی واقعی زمانی رخ میدهد که معلم بتواند با استفاده از فناوری، محیط یادگیری را به یک محیط فعال، تعاملی و پروژهمحور تبدیل کند. این امر نیازمند دورههای توانمندسازی مستمر و تخصصی با تمرکز بر روششناسی آموزشی مبتنی بر فناوری است.»
وی در ادامه به مسئله محتوای آموزشی متناسب با فناوری پرداخت و این چالش را بسیار حیاتی دانست و گفت: «محتوای آموزشی فعلی ما برای فرمت چاپی و کلاسهای سنتی طراحی شده است. نیاز است که کمیتههای تخصصی تولید محتوای دیجیتال بومی را تقویت کنیم تا محتوایی تولید شود که خاصیت تعاملی داشته باشد و از امکانات واقعیت مجازی یا شبیهسازیها بهره ببرد. این محتوای جدید باید تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله را در دانشآموز تقویت کند؛ این مهمترین نشانه کیفیت در عصر دیجیتال است.»
مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران افزود: «اگر روش تدریس ما با فناوری متحول شده باشد، اما همچنان با روشهای سنتی امتحان کتبی و حافظهمحور دانشآموزان را ارزیابی کنیم، عملاً تحولی ایجاد نکردهایم. ارزشیابی نوین باید اصالت کار دانشآموز، مهارتهای کاربردی او و توانایی تحلیل اطلاعات در فضای دیجیتال را بسنجد. ما باید از سنجش "آنچه دانشآموز حفظ کرده" به سنجش "آنچه دانشآموز میتواند انجام دهد" حرکت کنیم.»
وی بر لزوم تأمین امنیت و سلامت روان دانشآموزان در فضای فناوری تأکید کرد و گفت: «در حالی که از مزایای آموزش هوشمند صحبت میکنیم، نباید از خطرات اعتیاد به فضای مجازی و سواد رسانهای پایین غافل شویم. یک آموزش باکیفیت در عصر نوین، آموزشی است که دانشآموز را به یک شهروند دیجیتالی مسئولیتپذیر و ایمن تبدیل کند. مدارس باید نقش اصلی را در ارائه آموزشهای مستمر سواد رسانهای و مدیریت زمان در فضای مجازی بر عهده بگیرند.»
بهارلو در آخر تاکید کرد: « کیفیتبخشی در آموزش، فراتر از ابزارهاست و نیازمند یک اکوسیستم حمایتی شامل زیرساخت عادلانه، محتوای تعاملی، معلمان توانمند و روشهای ارزیابی بهروز است تا نسل جدید بتواند با مهارتهای قرن ۲۱ وارد جامعه شود.»
ارسال دیدگاه