درگفتوگو با آموزگار البرزی مطرح شد؛
توجه به دانشآموزان بااستعدادهای درخشان در مدارس چقدر موثراست؟
کرج(پانا)-آموزگار البرزی گفت:درسالهای اخیر ،توجه ویژه به دانشآموزان بااستعدادهای درخشان ،به عنوان یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.اما آیا این توجه واقعا به بهبود شرایط تحصیلی و شکوفایی این دانشآموزان منجر شده است .»

سارا بیات در گفتوگو با پانا در این زمینه بیان کرد:«باگذشت زمان و گسترش برنامههای آموزشی ،مدارس کشور توجه بیشتری به دانشآموزان بااستعدادهای درخشان و نخبگان علمی پرداخته است.اماهنوز این سوال مطرح است که آیا برنامههای موجود توانسته به درستی نیازهای این دانشآموزان را برآورده کنند .»
وی ادامه داد:«در ابتدا،توجه به این دانشآموزان می تواند شامل طرحهای خاصی مانند کلاس های تقویتی ،برنامههای ویژه علمی ،حمایتهای مالی و روانی و همچنین فراهم کردن امکانات آموزشی پیشرفته باشد.»
بیات اضافه کرد:«ازطرفی،مدارس باید محیطی را ایجاد کنند که این دانش آموزان بتوانند به شکوفایی بیشتر استعدادهای خود بپردازند ودر این مسیر هیچ گونه محدودیتی وجود نداشته باشد .
این آموزگار بیان کرد:«از سوی دیگر ،چالشهایی همچون کمبود منابع ،نبود فضای آموزشی مناسب و عدم هماهنگی میان برنامههای مختلف آموزشی باعث می شود که در بسیاری از موارد،این توجهات به اندازه کافی موثر نباشند.این درحالی است که در بعضی مناطق کشور ،همچنان فرصتهای یکسان برای همه دانشآموزان وجود ندارد و تمرکز بیشتر بر روی دانشآموزان بااستعدادهای درخشان می تواند به احساس تبعیض در بین دیگر دانشآموزان منجر شود.»
وی درپایان گفت:توجه به دانشآموزان بااستعدادهای درخشان باید به گونهای باشد که علاوهبر شکوفایی علمی این افراد،سایر دانشآموزان نیز از امکانات آموزشی مناسب بهرهمند شوند تا عدالت آموزشی به درستی رعایت شود و تمام دانشآموزان در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرند.»
ارسال دیدگاه