رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
سنجش از چهار سالگی آغاز میشود/ شناسایی ۴۷ هزار نوآموز دیرآموز در برنامه سنجش امسال
کسب ۱۴ مدال توسط دانشآموزان استثنایی در ژیمنازیاد صربستان
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با گرامیداشت یاد شهدا و تبریک آغاز سال تحصیلی، بر ضرورت شنیدهشدن صدای دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پانا؛ سالار قاسمی به سه ضلع آموزش در کشور اشاره کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت ما سه ضلع مهم دارد؛ آموزشوپرورش عادی که مرحوم میرزا حسن رشدیه پایهگذار آن با رویکردی نوین بود. آموزشوپرورش عشایری که مرحوم بهمنبیگی بنیانگذار آن شد تا بچههای عشایر که دسترسی محدودی به آموزش داشتند، از تحصیل محروم نمانند. آموزشوپرورش استثنائی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه که از سال ۱۳۷۰ مولود جمهوری اسلامی شکل گرفت.
وی با اشاره به سابقه تاریخی آموزش استثنایی در کشور گفت: پیش از انقلاب نیز مرحوم جبار باغچهبان، بهویژه در حوزه ناشنوایان، بیش از ۱۰۰ سال پیش پایهگذار آموزشهای خاص بود. اما پس از انقلاب، از سال ۱۳۷۰ دامنه شناسایی دانشآموزان با نیازهای ویژه گسترش یافت و شامل نابینایان، ناشنوایان، کمتوانان ذهنی، جسمیحرکتی، چندمعلولیتی و اوتیسم شد.
ماموریت سازمان آموزشوپرورش استثنائی
قاسمی در ادامه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان بخشی از آموزش و پرورش که مصوبه قانونی مخصوص به خود را دارد اشاره کرد و گفت: طبق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، مهمترین ماموریت این سازمان، ارائه برنامههای آموزشی، پرورشی و توانبخشی با کیفیت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است. این دانشآموزان هرچند محدودیتهایی جسمانی دارند، اما این محدودیتها مطلق نیست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه با بیان اینکه باید صدای ناشنوایان باشیم افزود: هلن کلر به عنوان یکی از صاحب نظران در حوزه ناشنوایان میگوید؛ جامعه ایدهآل جامعهای نیست که کسی نشنود؛ جامعه ایدهآل جامعهای است که صدای همه شنیده شود. بنابراین در همین ابتدا از شبکه آموزش درخواست میکنم که صدای این جامعه نیز شنیده شود.
وی به مهمترین ماموریت این سازمان اشاره کرد و گفت: وظیفه ما ایجاد فرصتهایی است تا بتوانند به خودکفایی فردی، اقتصادی و اجتماعی برسند که ماموریتهای ما در همین قالب برنامهریزی میشود. اکنون پس از سه دهه فعالیت در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در دوره جدید با نگاه دولت چهاردهم و وزیر محترم آموزشوپرورش، ماموریتهای ما بازطراحی و بازمهندسی شده است. ما شش برنامه جدی داریم که هرکدامشان میتواند موضوع یک جلسه مستقل باشد.
سنجش از چهار سالگی آغاز میشود
قاسمی درباره سنجش بدو ورود دانشآموزان توضیح داد: اولین ماموریت، سنجش بدو ورود است که سال گذشته یکمیلیون نوآموز سنجش شدند. امسال برنامهریزی کردهایم با همکاری سازمان تعلیم و تربیت کودک این سنجش از چهار سالگی آغاز شود. هر اندازه که سنجش ما بههنگام باشد، مداخلات تربیتی و پیشگیرانه بهموقع انجام میگیرد.
شناسایی ۴۷ هزار نوآموز دیرآموز در برنامه سنجش امسال
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اخلالات یادگیری و دیرآموزی در دانشآموزان افزود: بخش عمدهای از دانشآموزان ما دچار اختلالات یادگیری و دیرآموزی هستند که در ماموریت دوم خود به آن میپردازیم. بیش از ۱۲۰ هزار دانشآموز دچار اختلال یادگیری هستند. در سنجش امسال، ۴۷ هزار نوآموز دیرآموز شناسایی شدند. برای این گروه برنامههای آموزشی ویژه، کارگاهها و آموزش معلمان در استانها طراحی شده است.
تعداد قابل توجهی از دانشآموزان استثنایی در کنکور امسال رتبههای زیر ۱۰۰۰ کسب کردند
وی به سومین ماموریت این سازمان در دوره جدید اشاره کرد و گفت: قریب به ۱۰ تا ۲۰ درصد دانشآموزان استثنایی توانایی ادامه تحصیل در دانشگاههای مطرح کشور را دارند. تعداد قابل توجهی از دانشآموزان استثنایی در کنکور امسال رتبههای زیر ۱۰۰۰ کسب کردند. سومین ماموریت ما حرفهآموزی و مهارتآموزی برای حدود ۸۰ درصد دانشآموزان با نیازهای ویژه است که باید به سمت مهارت و حرفه هدایت شوند. توسعه رشتهها و اصلاح محتوای متناسب با توانایی این دانشآموزان در دستور کار است.
کسب ۱۴ مدال توسط دانشآموزان استثنایی در ژیمنازیاد صربستان
قاسمی درباره تواناییهای ورزش و تربیتبدنی دانشآموزان استثنایی گفت: دانشآموزان استثنائی استعدادهای ورزشی بالایی دارند. نمونه آن موفقیت اخیرشان در مسابقات جهانی ژیمینازیاد صربستان بود. قریب به ۱۵۰ دانشآموز عادی به این مسابقات اعزام شدند و حدود ۳۰ درصد از آنها موفق به کسب مدال شدند. در حالی که ۱۲ دانشآموز استثنایی به این مسابقات اعزام شدند و ۱۴ مدال کسب کردند. این نشان از ظرفیتهای دانشاموزان استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به دو برنامه دیگر این دوره جدید اشاره کرد و توضیح داد: ماموریت دیگر ما توانبخشی هنری و پرورشی و تربیتبدنی دانشآموزان استثنایی است. آموزشوپرورش استثنائی، علاوه بر آموزش و پرورش، حوزه توانبخشی را نیز برعهده دارد که پیچیدگیهای خاص خود را دارد. همچنین دیگر ماموریت ما در حوزه مشاوره و حمایت روانی است. این بخش نیز جزو برنامههای جدی ماست تا خانوادهها و دانشآموزان بتوانند مسیر آموزشی و زندگیشان را بهتر طی کنند.
تشکیل هیئت اندیشهورز آموزشوپرورش استثنائی کشور
وی در ادامه با تاکید بر حکمرانی مطلوب در آموزشوپرورش استثنائی گفت: ما به سمت حکمرانی مشارکتمحور رفتهایم. «هیئت اندیشهورز آموزشوپرورش استثنائی کشور» تشکیل شده است. این هیات با حضور استادان برجستهای چون دکتر غلامعلی افروز و از صاحبنظران دانشگاههای معتبر و حتی صاحب نظران درون آموزش و پرورش تشکیل شده است.
قاسمی در ادامه هدف این حکمرانی را تحقق عدالت آموزشی دانست و افزود: این حکمرانی مبتنی بر مشارکتمحوری و استفاده از خرد جمعی، دادهمحوری و تصمیمگیری مبتنی بر آمار و ارزیابی عملکرد، توجه به تجربههای درونی آموزشوپرورش استثنائی است. هدف این است که آن دغدغه رئیسجمهور محترم که کیفیت و عدالت آموزشی برای این دانشآموزان است و امروز به عنوان موضوع اول کشور شده بیش از گذشته محقق شود.
۹۵۰۰ نفر ناشنوا هستند؛ ۴۰۰۰ نفر در مدارس استثنائی و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس عادی فراگیر
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره دانشآموزان ناشنوا گفت: شعری از مولانا میگوید: «آدمی فربه شود از راه گوش / جانور فربه شود از راه نوش» این گوش، فقط گوش ظاهری نیست، بلکه گوش جان است. ما معتقدیم دانشآموزان ناشنوا اگرچه توان شنیدن ندارند، اما توانمندیهای بسیاری دارند که از بسیاری از ما که گوش شنیداری داریم موفق میشوند. در کشور ما حدود ۸۲ هزار دانشآموز با نیاز ویژه که در مدارس استثنایی و حدود ۱۷ هزار دانشآموزی که در مدارس عادی وجود دارد که از این میان، ۹۵۰۰ نفر ناشنوا هستند؛ ۴۰۰۰ نفر در مدارس استثنائی و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس عادی فراگیر تحصیل میکنند.
وی به برنامههای این سازمان برای دانشآموزان ناشنوا اشاره کرد و افزود: برنامههای ویژهای برای آنان پیشبینی کردهایم؛ پیشدبستانی تخصصی برای ناشنوایان، آموزش زبان اشاره (شعار جهانی امسال: «بدون حقوق زبان اشاره، حقوق بشر معنا ندارد»)، آموزش معلمان و تامین معلمان رابط، محتوای الکترونیکی متناسب، حمایت در امتحانات (مانند منشی و وقت اضافه)، ایجاد رشتههای متناسب در هنرستانهای فنیوحرفهای از این موارد است.
قاسمی در پایان گفت: این دانشآموزان فرشتگان زمینی هستند و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردهاند که مسئولان باید مسئله دانشآموزان استثنائی را جدی بگیرند.
ارسال دیدگاه