در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
ضرورت آموزش بهداشت روان به دانشآموزان/ معلمان نقش تأثیرگذاری در سلامت دانشآموزان دارند
تهران (پانا) - یک وکیل دادگستری با تاکید بر ضرورت آموزش سلامت روان به دانشآموزان گفت: حق بهداشت روانی دانشآموزان به معنای داشتن شرایطی است که در آن سلامت روان آنها حفظ شود، از آسیبهای روانی پیشگیری شود و در صورت بروز مشکلات امکان دسترسی به کمک تخصصی برای آنها فراهم باشد.

آتنا محمدی در گفتوگو با پانا درباره چیستی حق بهداشت روانی دانشآموزان در مدرسه، اظهار کرد: «بهداشت روان یکی از مهمترین جنبههای سلامت هر فرد بهخصوص در دوران کودکی و نوجوانی است. دانشآموزان با توجه به حساسیتهای سنی، تغییرات جسمانی، ذهنی و فشارهای تحصیلی و خانوادگی نیاز ویژهای به مراقبت از وضعیت روانی خود دارند. حق بهداشت روانی دانشآموزان به معنای داشتن شرایطی است که در آن سلامت روان آنها حفظ شود، از آسیبهای روانی پیشگیری شود و در صورت بروز مشکلات امکان دسترسی به کمک تخصصی برای آنها فراهم باشد.»
وی افزود: «بهداشت روان یعنی حالتی که فرد بتواند زندگی خود را به خوبی مدیریت کند، با مشکلات روزمره کنار بیاید و توانایی برقراری ارتباط مثبت با دیگران را داشته باشد. در کودکان و نوجوانان، بهداشت روان شامل احساس امنیت، داشتن عزت نفس، توانایی در کنترل هیجانات و استرسها و داشتن مهارتهای اجتماعی مناسب است.»
محمدی بیان کرد: «حق بهداشت روانی به این معناست که هر دانشآموز حق دارد در محیطی سالم و حمایتگرانه تحصیل کند تا سلامت روانی او حفظ شود. همچنین دسترسی به آموزش و اطلاعات کافی درباره سلامت روان داشته باشد. علاوه بر این در صورت مواجهه با مشکلات روانی، به خدمات مشاوره و رواندرمانی دسترسی داشته باشد. همچنین باید از تبعیض و قضاوتهای نادرست به خاطر مشکلات روانی در امان باشد.»
اهمیت حق بهداشت روان برای دانشآموزان
محمدی گفت: «دوران مدرسه یکی از حساسترین دورهها برای شکلگیری شخصیت و سلامت روان است. اگر دانشآموزان در این دوران مراقبت روانی مناسب نداشته باشند مشکلاتی مثل اضطراب، افسردگی، استرسهای تحصیلی و حتی خودکشی ممکن است تهدیدکننده سلامت و زندگی آنها شود. بهداشت روانی مناسب به دانشآموزان کمک میکند که توانمندیهای خود را بشناسند و اعتماد به نفس پیدا کنند. مهارتهای ارتباطی و اجتماعی بهتری داشته باشند. همچنین در مواجهه با چالشها و فشارها مقاومت بیشتری از خود نشان دهند و در فضای مدرسه و خانواده عملکرد تحصیلی و شخصی بهتری داشته باشند.»
وی افزود: «باید در مدارس حق بهداشت روانی دانشآموزان به صورت کامل رعایت شود. علاوه بر این فشارهای زیاد تحصیلی که به جای کمک به پیشرفت، باعث افزایش استرس و مشکلات روانی میشوند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.»
راهکارهای ارتقای دانش دانشآموزان درباره حق بهداشت روانی
این وکیل دادگستری افزود: «برای اینکه دانشآموزان به حق خود درباره سلامت روان واقف باشند و بتوانند از خدمات و فرصتها بهرهمند شوند، یکی از مهمترین اقداماتی که میتوان انجام داد، گنجاندن آموزشهای مناسب درباره مهارتهای زندگی، کنترل استرس، مدیریت هیجانها و شناخت بیماریهای روانی در برنامههای درسی مدرسه است. این آموزشها باید بهصورت فعالیتهای جذاب و تعاملی ارائه شوند تا دانشآموزان به شکل عملی با موضوع آشنا شوند.»
تجهیز مدارس به خدمات مشاوره و رواندرمانی
محمدی با تاکید بر ارائه خدمات مشاوره در مدارس گفت: «مدارس باید از حضور کارشناسان روانشناسی بهره ببرند تا دانشآموزان بتوانند بهراحتی به آنها مراجعه کنند. همچنین باید خط مشیهایی تدوین شود که مشکلی به عنوان مشاوره گرفتن برای دانشآموزان ایجاد نکند و فضای اعتماد و امنیت روانی فراهم شود.»
وی اضافه کرد: «معلمان نقش مستقیم و تأثیرگذاری در سلامت روان دانشآموزان دارند. آموزش معلمان در زمینه شناسایی نشانههای مشکلات روانی، ایجاد محیط حمایتگر و استفاده از روشهای آموزش متناسب با نیاز روانی دانشآموزان اهمیت دارد. همچنین خانواده اولین نقطه تماس در سلامت روان کودکان است و آموزش خانوادهها درباره اهمیت بهداشت روان و حمایتهای لازم به آنها کمک میکند که در خانه و در کنار مدرسه فضای امنی برای دانشآموزان فراهم کنند.»
محمدی تصریح کرد: «اگر بخواهیم نسل جوان و آیندهساز کشور را با سلامت روان ببینیم، باید از همین امروز به این حق مهم دانشآموزان توجه و سرمایهگذاری کنیم. با این کار نه تنها مشکلات روانی کاهش مییابد بلکه توانمندی آنها برای مواجهه با چالشهای زندگی افزایش خواهد یافت.»
ارسال دیدگاه