مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیطزیست در گفتوگو با پانا:
اجرای طرح مدیریت سبز در مدارس/ فعالیت تشکلهای محیط زیستی در آموزشوپرورش افزایش یابد
مسئولیتپذیری اجتماعی محیط زیست در برنامههای درسی گنجانده شود
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت گنجاندن مسئولیتپذیری اجتماعی محیط زیست در برنامههای درسی گفت: بستر فعالیت تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی در سال تحصیلی جدید در مدارس فراهم شود.

محمدحسین بازگیر در گفتوگو با پانا ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به اهمیت آموزش مسئولیتپذیری اجتماعی به دانشآموزان اشاره کرد و گفت: در کنار تعالیم رسمی و دروس سنتی که در مدارس وجود دارد، باید به دانشآموزان مسئولیتپذیری اجتماعی، فعالیتهای مشارکتی و احترام به طبیعت نیز آموزش داده شود.
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی کشور گفت: این قانون بر حفظ محیط زیست تاکید کرده است زیرا محیط زیست بستر مناسبی برای حیات اجتماعی رو به رشد نسل امروز و نسل های بعدی است و حفظ آن را یک وظیفه عمومی تعریف کرده که آموزش پرورش در راس همه است.
وی تصریح کرد: از طرفی در سیاستهای کلی نظام و سیاستهایی که برای محیط زیست نوشته شده است رویکرد و توصیه به حفظ محیط زیست وجود دارد. در منویات رهبر معظم انقلاب، مسئولان دولتهای مختلف و قوانین مجلس نیز بر اهمیت حفاظت از محیط زیست تاکید شده است. علاوه بر این در اسناد بالادستی آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نسخه جامع فرهنگی کشور و منشور حقوق شهروندی نیز این توصیهها مطرح است.
بازگیر در ادامه به سند جدید ارتقاء فرهنگ حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: آخرین سند قانونی و مصوبهای که شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب کرده تحت عنوان سند برنامه ارتقاء فرهنگ حفاظت محیط زیست است که برای همه دستگاهها تکالیفی گذاشته است که آموزش و پرورش در برخی موارد مسئولیت مستقیم دارد.
جزئیات تعهدات آموزش و پرورش در سند ارتقاء فرهنگ حفاظت محیط زیست
وی درخصوص تعهدات آموزش و پرورش در سند برنامه ارتقاء حفاظت محیط زیست بیان کرد: آموزش مفاهیم محیط زیستی در مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همه مقاطع تحصیلی در مدارس یکی از موارد مطرح شده در سند مذکور است. همچنین تجهیز مدارس، پژوهشسراها، کانونهای پرورش فکری به تولیدات مرتبط با فرهنگ محیط زیست و اصلاح و بهروز رسانی برنامههای درسی متناسب با شبکه مفهومی محیط زیست از دیگر تعهدات آموزش و پرورش است.
به گفته بازگیر، طراحی، گنجاندن و تلطیف مفاهیم و محتواهای محیط زیستی در کتب درسی در همه سطوح از جمله تعهدات آموزش و پرورش در سند برنامه ارتقاء حفاظت محیط زیست است که باید دنبال شود.
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: طرحهای فوق برنامه از جمله اردوهای آموزشی، مسابقات فرهنگی و طرح ملی محیط یار نیز جزو برنامههای سند ارتقاء فرهنگ حفاظت محیط زیست است که برای دانشآموزان، مربیان و اولیای دانشآموزان برنامهریزی میشود.
استقرار طرح مدیریت سبز در مدارس
بازگیر در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت تشکلهای دانشآموزی گفت: توسعه فعالیت تشکلهای دانشآموزی در جهت ترویج و ارتقاء فرهنگ محیط زیست، شبکهسازی فعالیتهای تشکلی و استقرار مدیریت سبز در مدارس و ساختمانهای مربوط به آموزش و پرورش جزو وظایفی است که شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیست برای آموزش و پرورش دیده است.
تاکید بر توسعه فعالیت تشکلهای محیط زیستی در مدارس
وی با بیان اینکه محیط زیست همواره کنار آموزش و پرورش بوده است، اظهار کرد: نه محیط زیست و نه آموزش و پرورش میتواند به تنهایی کارها را پیش ببرد. ظرفیتهای بزرگی در جامعه از سوی دغدغهمندان، فعالان و گروههای مردم نهاد وجود دارد که در زمینه محیط زیست فعالیت میکنند. درخواست ما از آموزش و پرورش این است که بستر فعالیت تشکلهای مردم نهاد را در آموزش و پرورش و مدارس فراهم کند زیرا یکی از اصلیترین چالشهایی که با آن مواجه هستیم، سختبودن ارتباط گرفتن تشکلها با مدارس است.
ضرورت گنجاندن مسئولیتپذیری اجتماعی محیط زیست در برنامههای درسی
بازگیر اضافه کرد: آموزش، مبنای کار تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی است که برای خود تعریف کردهاند و در این زمینه توانمند شدهاند و کار مهم آنها آموزش دادن به کودکان و نوجوانان است. اکنون اندکی ارتباط بین تشکلهای مردمی و آموزش و پرورش سخت انجام میشود که درخواست میشود در فصل جدید آموزش، روسای آموزش و پرورش ارتباط خود را با تشکلهای مردم نهاد محیط زیستی بیشتر کنند ضمن اینکه مسئولیتپذیری اجتماعی در زمینه محیط زیست را در برنامههای درسی بگنجانند.
ارسال دیدگاه