معاون آموزش ابتدایی مطرح کرد؛

اهتمام دولت چهاردهم به عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت مدارس و بازگشت بازماندگان از تحصیل

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت چهاردهم آموزش را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی عدالت اجتماعی در اولویت قرار داده است؛ برگزاری بیش از ۴۰ جلسه ویژه به ریاست رئیس‌جمهور درباره عدالت آموزشی، اجرای هزاران پروژه محرومیت‌زدایی در مدارس، پوشش تحصیلی بیش از ۹۸ درصدی و بازگرداندن ده‌ها هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌ها، تنها بخشی از تلاش‌های این دولت برای ارتقای کیفیت مدارس و ایجاد فرصت برابر یادگیری برای همه دانش‌آموزان کشور است.

کد مطلب: ۱۶۱۱۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
اهتمام دولت چهاردهم به عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت مدارس و بازگشت بازماندگان از تحصیل

 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در گفت‌وگوی زنده با برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما، در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه آموزش رایگان در توسعه کشور گفت: آموزش در کنار سلامت، امنیت و حمل‌ونقل از مهم‌ترین خدمات عمومی دولت‌هاست و خوشبختانه در ایران امروز بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی محقق شده است. وی افزود: در دولت چهاردهم، عدالت آموزشی از اولویت‌های اصلی است و تاکنون بیش از ۴۰ جلسه اختصاصی به ریاست رئیس‌جمهور در این زمینه برگزار شده است. البته این به معنای چشم پوشی از کاستی ها و فاصله ها نیست و قطعا ما برای دستیابی به وضعیت مطلوب عدالت آموزشی باید تلاش های بیشتری داشته باشیم.

او در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره شاخص‌های کیفیت مدارس توضیح داد: امسال حدود ۷۴۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی تعریف شده که بیش از ۲۰۰۰ پروژه آن تا آغاز مهر آماده بهره‌برداری خواهد بود. وی تأکید کرد دولت حتی در ۱۰۸۰۰ مدرسه با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز و ۳۰۰ مدرسه تک‌دانش‌آموزی نیز آموزش رایگان را ارائه می‌دهد تا هیچ دانش آموزی از حق تحصیل محروم نماند.

معاون آموزش ابتدایی در بخش دیگری از گفت‌وگو، در پاسخ به پرسشی درباره عدالت آموزشی و فرصت برابر یادگیری گفت: عدالت آموزشی دو بُعد دارد؛ نخست دسترسی بدون تبعیض و دوم بهره‌مندی برابر از فرصت‌های یادگیری. وی افزود: هرچند در بعد دسترسی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌ایم، اما در زمینه نصیب برابر آموزشی همچنان فاصله وجود دارد. او پیش‌دبستانی را کلید عدالت آموزشی دانست و ابراز امیدواری کرد با طرح مجلس، این دوره به‌عنوان دوره‌ای الزامی و رایگان در کشور اجرا شود.

وی افزود: تابستان امسال برنامه‌های متعددی برای توانمندسازی معلمان و مدیران اجرا شد که از جمله آن راه‌اندازی سامانه اجتماعات یادگیری با عضویت بیش از ۳۲۰ هزار نفر و برگزاری جلسات توانمندسازی و ارائه آموزش تخصصی برای همه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی در سطح کشور بود.

معاون آموزش ابتدایی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بازماندگان از تحصیل گفت: بر اساس آمار سامانه «شهید محمودوند» در سال گذشته حدود ۱۹۰ هزار دانش‌آموز شناسایی شدند که بیش از ۴۰ هزار نفر خارج از کشور بودند و ۱۸ هزار نفر به دلیل معلولیت شدید امکان حضور در مدرسه نداشتند. وی افزود: برای نخستین بار ۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده شناسایی و به مدرسه بازگردانده شدند که  رقمی بسیار خوب است. او توضیح داد امسال قبل از شروع مهر و از شهریورماه داده‌های ثبت‌نام دانش‌آموزان با اطلاعات ثبت احوال تطبیق داده شد و برای خانواده‌هایی که فرزندانشان ثبت‌نام نکرده بودند پیامک ارسال گردید.  بنابر آمارها، تاکنون از یک میلیون و ۲۵۷ هزار کودک واجب‌التعلیم در کلاس اول، یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که معادل بیش از ۹۸ درصد است ودر مقایسه با مدت مشابه سال قبل وضعیت بهتری را نشان می دهد.

وی در ادامه با تبریک به کلاس اولی‌ها و خانواده‌هایشان گفت: آغاز سال تحصیلی برای کودکان روزی پر از نشاط، امید و سرآغاز یک مسیر تازه در زندگی است. در همین ارتباط و در پاسخ به پرسشی درباره جشن شکوفه‌ها توضیح داد: این مراسم روز ۳۱ شهریور رأس ساعت ۹ صبح در سراسر کشور برگزار خواهد شد. جشن شکوفه‌ها صرفاً یک رویداد اداری نیست بلکه یک رویداد تربیتی و سرنوشت‌ساز برای کودکان است. او از مدارس و خانواده‌ها خواست برنامه‌هایی کوتاه و متناسب با سن کودکان تدارک ببینند تا کودکان خاطره خوب و به یاد ماندنی از اولین روز مدرسه داشته باشند و این روز نقطه شروع مسیر رشد و بالندگی دانش آموزان عزیزمان باشد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار