مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد:

تحقق عدالت آموزشی در گرو توانمندسازی معلمان و توزیع عادلانه امکانات است

ملارد (پانا) - مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد با تشریح راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی، بر ترکیب هوشمندانه سه محور توانمندسازی معلمان، توزیع عادلانه امکانات و مدیریت هوشمند منابع به عنوان کلید موفقیت در این زمینه تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۰۶۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تحقق عدالت آموزشی در گرو توانمندسازی معلمان و توزیع عادلانه امکانات است

داوود محمدی‌ فام، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار پانا در تشریح راهکارهای همزمان ارتقای کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی گفت: «راه‌حل اساسی در ترکیبی هوشمندانه از سه محور بنیادین نهفته است که هر یک نقشی حیاتی در پویایی و اثرگذاری نظام تعلیم و تربیت دارند و آینده آموزش را به شکلی متفاوت رقم می‌زنند.»

وی محور نخست را توانمندسازی معلمان دانست و افزود: «آموزش‌های ضمن خدمت باید فراتر از نظریه‌های کلیشه‌ای و صرف باشد و معلمان را با مهارت‌های کاربردی، تجربه‌های عملی و روش‌های نوین آموزشی مجهز سازد تا هر فرهنگی بتواند در کلاس خود با خلاقیت و اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان را به سوی یادگیری فعال هدایت کند.»

محمدی‌ فام در ادامه خاطرنشان کرد: «ایجاد انگیزه‌های واقعی برای معلمان نیز ضروری است؛ ارتقای اعتبار اجتماعی آنان، فراهم آوردن فرصت‌های رشد حرفه‌ای و بهره‌مندی از برنامه‌های علمی و فرهنگی مانند اردوهای آموزشی مشترک، نه تنها توان علمی و عملی فرهنگیان را تقویت می‌کند، بلکه آنان را در شبکه‌ای از تعامل و همکاری حرفه‌ای قرار می‌دهد و به تقویت همبستگی میان مدارس می‌انجامد.»

وی محور دوم را توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها معرفی کرد و توضیح داد: «ضروری است که دانش‌آموزان مستعد، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، از دسترسی برابر به آموزش‌های کیفی بهره‌مند شوند و این امر با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های ویژه برای آنان ممکن می‌شود. هر دانش‌آموز باید فرصتی واقعی برای رشد استعداد و توانایی خود داشته باشد و هیچ محدودیت مکانی یا منابعی مانع از شکوفایی او نشود.»

مدیر آموزش و پرورش ملارد افزود: «استفاده هوشمندانه از فناوری و فضای مجازی نیز به گسترش عدالت آموزشی کمک می‌کند؛ به این ترتیب مرزهای جغرافیایی برداشته می‌شوند و همه دانش‌آموزان، فارغ از موقعیت مکانی، به آموزش‌های برتر دسترسی خواهند داشت و کیفیت یادگیری در سطحی برابر برقرار می‌شود.»

وی محور سوم را مدیریت هوشمند منابع برشمرد و اظهار داشت: «تمرکز اصلی باید بر کیفیت واقعی فرآیند یاددهی–یادگیری باشد و نه صرفاً هزینه کردن برای ظاهر مدارس. استفاده مؤثر از منابع موجود و بهینه‌سازی آنها، هر مدرسه را قادر می‌سازد نقش خود را در ارتقای سطح آموزشی شهرستان ایفا کند و مسیر تحقق عدالت آموزشی را هموار سازد.»

محمدی‌ فام در ادامه توضیح داد: «پیوند و همکاری با خیرین، شهرداری و نهادهای محلی می‌تواند بسیاری از کمبودها را جبران کند و امکانات آموزشی را به شکل مؤثر و اثرگذار در اختیار مدارس قرار دهد. این تعامل باعث می‌شود مدارس توانمند بتوانند به یاری مدارس کم‌برخوردار بشتابند و هر دانش‌آموز، فارغ از شرایط مدرسه خود، از فرصت برابر برای یادگیری و رشد برخوردار شود.»

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملارد در پایان گفت: «ترکیب این سه محور یعنی توانمندسازی معلمان، توزیع عادلانه امکانات و مدیریت هوشمند منابع، می‌تواند ضامن ارتقای همزمان کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی باشد و زمینه‌ای ایجاد کند تا نظام آموزشی شهرستان ملارد، الگویی موفق برای دیگر مناطق کشور شود.»

 

خبرنگار : دانش آموزان ،ناجیه تاجیک ،خدیجه تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار