در گفتوگو با پانا مطرح شد
فضلالله دهقان: آینده موسیقی مازندرانی امیدوارکننده اما نیازمند حمایت جدی است
تهران (پانا) - فضلالله دهقان، نوازنده و پژوهشگر موسیقی مازندران، از وضعیت موسیقی نواحی در استان سخن گفت و با وجود امیدواری به نسل جوان، بر ضرورت پشتیبانی مالی و آموزشی از استعدادهای نوظهور تأکید کرد.

فضلالله دهقان، نوازنده و پژوهشگر موسیقی مازندران، در گفت و گو با پانا با اشاره به شرایط فعلی موسیقی مازندران گفت: «حال موسیقی مازندران خوب و امیدوارکننده است. نسل جدیدی پا به عرصه گذاشتهاند که هم در نوازندگی و هم در آواز تواناییهای قابل توجهی دارند. هرچند آموزش موسیقی در زندگی امروز در اولویتهای بعدی خانوادهها قرار دارد، اما ظهور استعدادهای درخشان امیدبخش است.»
وی افزود: «با این حال نگرانی اصلی این است که بسیاری از این استعدادها به دلیل مشکلات اقتصادی، معیشتی و هزینههای آموزش و تهیه ساز، در ادامه مسیر دچار افت میشوند و به جایگاه شایسته خود نمیرسند. همین مسائل باعث میشود برخی از جوانان برای تأمین مخارج خود به سمت موسیقی تجاری یا کمارزش سوق پیدا کنند.»
این نوازنده مازندرانی جشنواره موسیقی جوان را ظرفیتی مهم برای حمایت از هنرمندان نوظهور دانست و گفت: «اگر نهادهای فرهنگی بتوانند زمینه آموزش و تهیه ساز را برای استعدادهای برجسته فراهم کنند، آنها به سمت موسیقی جدی حرکت خواهند کرد و از مسیر اصلی منحرف نمیشوند.»
دهقان همچنین با یادآوری استادان تأثیرگذار موسیقی مازندران، از حسینعلی طیبی و احمد محسنپور به عنوان چهرههایی نام برد که نقش بسزایی در احیای رپرتوار بومی منطقه داشتند و گفت: «امروز نیز آثار و روش این بزرگان در کار هنرمندان جوان دیده میشود و ادامه راه آنها الهامبخش نسل تازه است.»
وی در پایان به نقش پررنگ موسیقی نواحی در خلق آثار ماندگار اشاره کرد و گفت: «شناخت و بهرهگیری از موسیقی نواحی، همانطور که در آثار استاد احمد پژمان مشهود است، میتواند پایهای محکم برای خلق آثار نوین در عرصه موسیقی ارکسترال و کلاسیک ایران باشد.»
فضلالله دهقان متولد ۱۳۳۹ در آمل از سال ۱۳۶۴ فراگیری ساز کمانچه را آغاز کرده و ردیف موسیقی ایرانی را نزد علیاکبر شکارچی گذرانده است. همچنین در زمینه موسیقی مازندران زیر نظر احمد محسنپور تحصیل و پژوهش کرده است. او از سال ۱۳۶۸ عضو گروه «شواش» بود و بهمدت ده سال در کنسرتهای مختلف از جمله ششمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است.
وی در جشنواره ملی موسیقی جوان، عضو هیأت داوران بخش موسیقی مازندران بوده و در خصوص اهمیت حفظ رپرتوارهای محلی و نقش جشنوارهها در معرفی نوازندگان بومی همواره تأکید داشته است.
ارسال دیدگاه