مشاور تحصیلی استان البرز:
مسابقات فرهنگی، هویت دانشآموزان را شکل میدهد
کرج(پانا)_مشاور تحصیلی استان البرز گفت: مسابقات فرهنگی با تقویت اعتماد به نفس و کشف استعدادهای دانشآموزان، نقش بیبدیلی در شکلگیری هویت مستقل و مثبت نوجوانان ایفا میکند.

ساناز داوودی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«دانشآموزانی که در مسابقات فرهنگی شرکت میکنند،اغلب با احساس موفقیت و اعتماد به نفس مضاعف بازمیگردند،حتی اگر برنده نشده باشند.همین حضور در فضای رقابتی و نمایش اثرشان،برایشان بسیار انگیزهبخش است.»
وی افزود:«بنده اغلب شاهد بودهام که همین مشارکت،جرقهای برای تلاش بیشتر درسایر حوزههای تحصیلی و شخصی دانشآموزان میشود.این موفقیتهای کوچک، محرک انگیزه آنان برای چالشهای بزرگتر میباشد.»
داوودی بااشاره به نقش مسابقات درکشف استعدادها تأکید کرد:«این رقابتها یکی از مهمترین ابزارهای کشف استعداد خارج از چارچوب درسی هستند.بسیاری از دانشآموزان در درسهای تئوری متوسط هستند،اما در همین رقابتها استعداد خفتهشان در نویسندگی،نقاشی،سخنوری یا موسیقی شکوفا میشود.»
وی ادامه داد:«این کشف،به آنان کمک میکند به خودشان از منظر یک برنده یا فرد بااستعدادنگاه کنند که این حس،پایه بسیار محکمی برای شکلگیری یک هویت مستقل و مثبت در نوجوانی است.»
این مشاور درباره ارتباط مسابقات با عملکرد تحصیلی اظهارکرد:«ارتباط غیرمستقیم اما بسیار معناداری وجود دارد.از یک سو،تقویت اعتمادبه نفس حاصل از این مسابقات باعث جسارت بیشتر برای مشارکت در کلاس و پرسیدن سؤال میشود.از سوی دیگر،اصلیترین چالش،مدیریت زمان است.»
وی خاطرنشان کرد:«اگر دانشآموز نتواند بین تمرین برای مسابقه و درسهایش تعادل برقرار کند،ممکن است دچار افت موقت شود.نقش ما به عنوان مشاورآموزش همین مهارت مدیریت زمان است تا این ۲حوزه یکدیگر را تقویت کنند.»
داوودی درباره موانع پیش روی دانشآموزان گفت:«مهمترین دغدغه،ترس از شکست و قضاوت شدن است.بسیاری از دانشآموزان به دلیل این ترس قدم پیش نمیگذارند. به آنان میگویم که هدف اصلی،کسب تجربه و لذت بردن از فرآیند کار است،نه فقط نتیجه نهایی.»
وی افزود:«برای مدیریت استرس،تکنیکهای تنفس عمیق و مثبتاندیشی را هم آموزش میدهم.برای مشکل کمبود وقت نیز با همکاری دانشآموز یک برنامهریزی واقعبینانه تهیه میکنیم تا فشار مضاعفی روی آنان نباشد.»
این مشاور در ارزیابی سیستم فعلی مسابقات فرهنگی عنوان کرد:«خوشبختانه سیستم فعلی مسابقات فرهنگی با در نظرگیری حوزههای نوین مانند تولیدپادکست، برنامهنویسی و رسانههای دیجیتال،گامهای مثبتی در مسیر پاسخگویی به نیازهای نسل جدید برداشته است.»
وی پیشنهاد داد:«برای اثربخشی بیشتر،بهتر است به جای تأکید صرف بررقابت، بر کارگاههای آموزشی پیش از مسابقه تمرکز کنیم تا همه دانشآموزان احساس رشد و یادگیری داشته باشند،نه فقط عدهای خاص.همچنین تداوم و توسعه کیفی این مسابقات در حوزههای مدرن میتواند تأثیر بیشتری بر هویتسازی دانشآموزان داشته باشد.»
داوودی در پایان تأکید کرد:«مسابقات فرهنگی زمانی میتوانند درهویتسازی نسل جدید موفق باشند که با علایق و نیازهای آنان همخوانی داشته و فضایی برای رشد بدون ترس از قضاوت فراهم آورند.»
ارسال دیدگاه