نماینده دوره دوازدهم مجلس دانشآموزی از آذربایجان شرقی:
همدلی در مجلس دانشآموزی، پیششرط تحقق عدالت آموزشی است
در بزنگاه حساسی هستیم
تبریز (پانا) - رئیس شورای دانشآموزی و نماینده دوره دوازدهم مجلس دانشآموزی از استان آذربایجانشرقی گفت: تنها با همدلی و شنیدن همه صداها میتوان به عدالت آموزشی و ارتقای جایگاه مجلس دانشآموزی دست یافت.

خبرنگار پانا در حاشیه آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی آذربایجانشرقی و برگزاری انتخابات رئیس و هیئترئیسه این مجلس با میثم رحیمزاده، رئیس منتخب شورای دانشآموزی استان به گفتوگو نشست. رحیمزاده در این گفتوگو ضمن تأکید بر ضرورت وفاق در مجلس دانشآموزی به تشریح دیدگاهها و برنامههای خود برای ارتقای جایگاه این نهاد دانشآموزی پرداخت که مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
به عنوان رئیس شورای دانشآموزی استان، شعار و محور اصلی شما برای فعالیت در مجلس دانشآموزی چیست؟
به عنوان یک نماینده عرض میکنم، نه به عنوان یک کاندیدا؛ بسیاری از شعارها در دورههای پیشین مجلس دانشآموزی، بارها تکرار شده اما خروجی مشخصی نداشته است. شعار من «وفاق در مجلس» است؛ وفاق نباید فقط در سطح دولت یا مسئولان باشد، بلکه باید در میان دانشآموزان و در خود مجلس هم ایجاد شود. اگر نتوانیم به یک جمعبندی و راهحل مشترک برسیم، نمیتوانیم انتظار حل مشکلات دانشآموزان را داشته باشیم.
منظورتان از «وفاق» در مجلس دانشآموزی چیست؟
وفاق یعنی شنیدن همه صداها و احترام به همه دیدگاهها. تنها زمانی میتوانیم به یک راهحل جامع برسیم که نظرات همه دانشآموزان شنیده شود. عدالت آموزشی به معنای یکسان بودن نیست؛ گاهی لازم است برای یک قشر، حمایت بیشتری قائل شویم. باید عدالت را درست معنا کنیم و سپس با ایجاد فضای انتقاد و اصلاح، مسیر پیشرفت را دنبال کنیم.
در صحبتهایتان به طرحهایی برای ارتقای جایگاه مجلس اشاره داشتید. درباره این موضوع توضیح میدهید؟
بله. طرح «ارتقای جایگاه مجلس دانشآموزی» یا همان «باجمدا» از مهمترین برنامههاست. این طرح شامل پیشنهاداتی برای سازماندهی بهتر مجلس و اصلاح عملکرد نمایندگان است. مجلس باید مطالبهگر باشد، نه صرفاً شعاردهنده. همچنین طرح «بازگشت به تحصیل» را در دستور کار داریم که هدف آن شناسایی و بازگرداندن دانشآموزان ترکتحصیلکرده است. متأسفانه طبق آمار، روند ترک تحصیل رو به افزایش است و باید با همفکری و برنامهریزی، این آسیب را کاهش دهیم.
یکی از دغدغههای اصلی دانشآموزان، عدالت آموزشی است. نگاه شما به این موضوع چیست؟
وقتی از عدالت آموزشی صحبت میکنیم اما در کنکور خلاف آن را میبینیم یا وقتی از نیاز به روانشناس در مدارس میگوییم اما دانشآموزی به خاطر فشارهای کنکور آسیب میبیند، یعنی عدالت آموزشی را هنز به درستی محقق نکردهایم. خانوادهها و دانشآموزان از مدرسه دلسرد شدهاند؛ چون ما نتوانستهایم آموزش رایگان و حمایت کافی از قشر کمبرخوردار داشته باشیم. ابتدا باید دلایل این دلسردی را شناسایی کنیم و سپس به دنبال راهکار باشیم.
به نظر شما چه زیرساختهایی باید برای توسعه آموزش تقویت شوند؟
یکی از اولویتها، تقویت زیرساختهای نوآوری و اینترنت است. بدون سرمایهگذاری جدی در این بخش، دسترسی ایمن و بهرهور برای دانشآموزان فراهم نمیشود. وزارت آموزش و پرورش باید با شرکتهای دولتی و خصوصی تفاهمنامههای مؤثر امضا کند تا مسیر پیشرفت هموار شود.
در پایان، چه پیامی برای نمایندگان و همسالان خود دارید؟
پیام من ساده است، «رسانا باشیم» مجلس دانشآموزی باید بدون واسطه و صریح مطالبهگر باشد. اگر به وفاق درونی برسیم و سازماندهی داشته باشیم، میتوانیم با جرأت بگوییم که شنوای واقعی دانشآموزان هستیم. هدف نهایی من «توسعه و ارتقای جایگاه مجلس دانشآموزی» است و این تنها با همفکری و همصدایی همه نمایندگان محقق خواهد شد.
ارسال دیدگاه