برنامه آموزشی باید با توجه به فرهنگ، جامعه و نیازهای خانواده‌های ایرانی طراحی شود

تهران (پانا) - عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در نشست «تحول دانش و آموزش در عصر دانایی»، با اشاره به اهمیت تغییر رویکردهای تربیتی تأکید کرد: حرکت از دانش‌محوری به شایستگی‌محوری، مسیر اجتناب‌ناپذیر آموزش‌وپرورش در دهه‌های آینده است.

کد مطلب: ۱۶۰۲۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه آموزشی باید با توجه به فرهنگ، جامعه و نیازهای خانواده‌های ایرانی طراحی شود

حجت‌الاسلام ‌علیرضا صادق‌زاده در این نشست، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، ابعاد گوناگون شایستگی‌های معلمی در نظام تعلیم و تربیت را تشریح کرد.

وی گفت: شایستگی مفهومی ترکیبی از دانش، نگرش، مهارت و توانمندی‌های فردی است که می‌تواند شکاف میان نظر و عمل را پر کرده و زمینه‌ساز تحول یادگیری در مدارس شود.

صادق‌زاده با تأکید بر ضرورت بازطراحی نظام تربیت معلم، گفت: معلمان باید مجموعه‌ای از شایستگی‌های کلیدی شامل شایستگی‌های انسانی و ملی به‌عنوان پیش‌نیاز، شایستگی‌های عمومی و تربیتی، شایستگی‌های تخصصی در حوزه‌های درسی و نیز شایستگی‌های شخصی متناسب با مسیر حرفه‌ای خود را کسب کنند.

وی افزود: ترکیب این چهار حوزه، صلاحیت حرفه‌ای معلمی را شکل می‌دهد و معلم را قادر می‌سازد با تمام ظرفیت علمی و شخصیتی خود در خدمت دانش‌آموزان قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه‌ همچنین با اشاره به تجربه‌های جهانی گفت: اتحادیه اروپا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از دهه ۹۰ میلادی پروژه‌هایی را برای تبیین شایستگی‌های پایه آغاز کرده‌اند و این روند نشان می‌دهد آماده‌سازی نسل آینده برای تغییر، مستلزم تربیت معلمان شایسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: تحقق تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش زمانی میسر خواهد بود که «شایستگی‌محوری» به‌عنوان مبنای اصلی طراحی برنامه‌های درسی و نظام تربیت معلم قرار گیرد.

صادق‌زاده همچنین بر ضرورت بازنگری و تامل در فلسفه تربیتی مدرسه ایرانی تأکید کرد و گفت: هر برنامه آموزشی باید با توجه به فرهنگ، جامعه و نیازهای خانواده‌های ایرانی طراحی شود تا دانش‌آموزان بتوانند در محیط مدرسه، شایستگی‌های لازم برای زندگی فردی و جمعی را کسب کنند.

وی افزود: در نظام آموزشی مدرن، هدف مدرسه تنها آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه نیست، بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود که آنان بتوانند با اختیار و آگاهی، هویت فردی و اجتماعی خود را شکل دهند و مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری و اصلاح موقعیت خود و دیگران را به دست آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد که کسب شایستگی‌های پایه باید محور تمامی مراحل آموزش باشد و مدارس باید فضایی فراهم کنند که دانش‌آموزان به‌طور فعال در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند.

وی گفت: شایستگی‌های پایه نه تنها مهارت‌های علمی، بلکه مهارت‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی را نیز شامل می‌شوند تا هر دانش‌آموز بتواند به عنوان یک عضو مسئول و آگاه جامعه رشد کند.

صادق‌زاده در پایان به اهمیت هم‌راستایی نظام رسمی و غیررسمی آموزش اشاره کرد و گفت: برای تحقق آموزش مبتنی بر شایستگی، لازم است همه اجزای نظام آموزشی، از کودکستان تا مدارس عمومی و حتی سیستم‌های نیمه‌رسمی و رسانه‌ای، با هم هماهنگ عمل کنند تا فرصت‌های یادگیری و رشد برای همه دانش‌آموزان فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار