«همیار خوارزمی»؛ تجربهای که علم و همدلی را به هم پیوند زد
تهران (پانا) - مدیر دبیرستان فرزانگان ۴ ناحیه ۷ مشهد، با تاکید بر اهمیت ترکیب آموزش علمی و همراهی انسانی در رشد دانشآموزان گفت: اجرای «طرح همیار خوارزمی» با محوریت آموزش دانشآموزان استثنایی همیاران صالحه، علاوه بر کسب رتبههای برتر کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی، پیوندی عاطفی و علمی میان دو مدرسه ایجاد کرد که همدلی، انگیزه و خودباوری را در نسل نوجوان زنده نگه داشت.

راشین خیرآبادی، مدیر دبیرستان فرزانگان ۴ ناحیه ۷ مشهد است، او یکی از همکاران طرح «طرح همیار خوارزمی» تلفیقی از ایده «همیار سمپاد» و جشنواره «نوجوان خوارزمی» است که برگزیده نمایشگاه تجارب برتر همیار سمپاد شده است.
راشین خیرآبادی در گفتوگو با پانا درباره این طرح گفت: «این طرح با هدف شکرگزاری، شناخت استعدادها و تقویت ویژگیهای فردی و اجتماعی در سال گذشته پایهگذاری شد و محور نخست آن، حمایت و آموزش دانشآموزان مدرسه استثنایی همیاران صالحه در ناحیه ۷ مشهد بود.»
وی با تاکید بر اینکه این همکاری بر تمام جنبههای رشد شخصیتی و علمی دانشآموزان اثر گذاشته است، افزود: «محور آغازین در سال گذشته بخش آزمایشگاه جشنواره نوجوان خوارزمی بود. دانشآموزان فرزانگان با علاقه و پشتکار به آموزش همسالان استثنایی خود پرداختند؛ گروهی متشکل از دانشآموزان دارای سندرم داون و معلولیتهای حرکتی که توانستند با تلاش و هدایت علمی، به بالاترین سطح مسابقات راه یابند.»
خیرآبادی در ادامه گفت: «نتیجه این تعامل فراتر از انتظار بود. دانشآموزان همیاران صالحه توانستند رتبه اول کشوری را کسب کنند و دانشآموزان فرزانگان هم به رتبه دوم کشوری دست یافتند. این موفقیت نهتنها افتخاری برای هر دو مدرسه بود بلکه پیام مهمی را برای دانشآموزان ما داشت: پشتکار و کوشش مداوم، کلید موفقیت در هر شرایطی است.»
وی با بیان اینکه هدف طرح تنها محدود به جنبه آموزشی و رقابتی نیست، گفت: «این تجربه باعث شکلگیری خودباوری و افزایش انگیزه در دانشآموزان شد. آنها دریافتند که تواناییها و استعدادهای انسانی فراتر از محدودیتهای ظاهری است و هر فرد میتواند سهم موثری در موفقیت گروه داشته باشد.»
مدیر دبیرستان فرزانگان ۴ ناحیه ۷ مشهد با اشاره به گسترش طرح در سال جاری، افزود: «امسال علاوه بر محور آزمایشگاه، بخش ادبیات فارسی و بهویژه قسمت احساس واژهها نیز به طرح اضافه شده است. اگرچه دانشآموزان فرزانگان در این بخش حائز رتبه نشدند، اما توانستند دانشآموزان همیاران صالحه را آموزش دهند و زمینه حضور آنها در رقابت کشوری بخش حکایتنگاری را فراهم سازند. اجرای کشوری این دانشآموزان نشان داد که سرمایهگذاری بر آموزش مشترک، دستاوردهای گستردهتری به همراه دارد.»
وی با تاکید بر اینکه «طرح همیار خوارزمی» صرفا یک برنامه آموزشی نیست، گفت: «این طرح یک بستر تربیتی است که با ایجاد ارتباط پایدار میان دو مدرسه، روحیه کار گروهی، مسئولیتپذیری، همدلی و قدرشناسی را در دانشآموزان تقویت میکند. آثار این پیوند در رفتار و نگرش دانشآموزان بهوضوح قابل مشاهده است.»
خیرآبادی در پایان گفت: «ما باور داریم که آینده آموزش باید تلفیقی از علم، اخلاق و انسانیت باشد. تجربه همیار خوارزمی نشان داد که وقتی آموزش با همدلی همراه میشود، دستاوردها از چهارچوب کلاسها فراتر رفته و به سرمایهای پایدار برای جامعه بدل میشود.»
ارسال دیدگاه