از شبیه‌سازی رایگان کنکور تا پیوند آموزشی مدارس شهری و روستایی؛

‌«هم‌مسیر» و «هم‌قدم»‌؛ تجربه‌ای برای کاهش استرس کنکوری‌ها و افزایش انگیزه تحصیلی در مناطق کم‌برخوردار

تهران (پانا) – با ابتکار دانش‌آموزان دبیرستان ‌دخترانه فرزانگان سراب، دو طرح آموزشی «هم‌مسیر» و «هم‌قدم» طی سال‌های اخیر اجرا شده و توانسته‌ با استفاده از همکاری دانش‌آموزان و فرهنگیان، زمینه کاهش استرس کنکوری‌ها و افزایش انگیزه ادامه تحصیل در میان ده‌ها دانش‌آموز کم‌برخوردار استان آذربایجان شرقی را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۶۰۱۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
‌«هم‌مسیر» و «هم‌قدم»‌؛ تجربه‌ای برای کاهش استرس کنکوری‌ها و افزایش انگیزه تحصیلی در مناطق کم‌برخوردار

نمایشگاه ‌تجارب برتر همیار سمپاد با حضور روسای ‌ادارات سمپاد سراسر کشور و مدیران منتخب مدارس سمپاد در محل این سازمان  برپا شده است. خدیجه نیازی سرابی، مجری دو طرح «هم‌مسیر» و «هم‌قدم» و مدیر دبیرستان دخترانه فرزانگان سراب، در گفت‌وگو با پانا درباره طرح‌های ارائه شده این دبیرستان در نمایشگاه اظهار کرد: «هم‌مسیر ویژه دانش‌آموزان متوسطه دوم طراحی شد. بسیاری از دانش‌آموزان کم‌برخوردار، با وجود استعداد بالا، به دلیل هزینه‌های سنگین و سکونت در روستاها، امکان شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور را نداشتند. ما با همکاری همکاران و دانش‌آموزان یاددهنده مدرسه، از مدارس کم‌برخوردار ثبت‌نام کردیم و حدود ۴۰ نفر از این دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دادیم.»

وی افزود: «این آزمون‌ها به‌طور کامل رایگان برگزار شد و محل آن دقیقاً همان حوزه اصلی کنکور سراسری، یعنی دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب شد. این کار باعث شد شرکت‌کنندگان علاوه بر تمرین مدیریت زمان و کنترل استرس، با فضای آزمون اصلی آشنا شوند و در روز کنکور، این محیط برایشان آشناتر و کم‌دلهره‌تر باشد.»

نیازی سرابی‌ به طرح دوم ارائه شده در این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: «طرح هم‌قدم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، با همکاری دو مدرسه کم‌برخوردار، یکی شهری و دیگری روستایی، اجرا شد. به مدت هشت هفته، پنجشنبه‌ها دانش‌آموزان مدرسه ما به روستا می‌رفتند. علاوه بر فعالیت‌های تعاملی و بازی، گروه‌بندی و رفع اشکال دروس به شیوه ساعات رسمی مدرسه انجام می‌شد. سپس در چهار هفته پایانی، دانش‌آموزان روستا مهمان مدرسه ما شدند و آموزش علوم رایانه‌ای شامل پاورپوینت، ورد و مهارت‌های مقدماتی ذخیره‌سازی فایل‌ها را دریافت کردند.»

وی در ادامه افزود: «در مجموع، ۳۵ دانش‌آموز کم‌برخوردار از این فرصت بهره‌مند شدند. بازخوردها نشان داد چند تن از دانش‌آموزان روستایی که معمولاً تحصیل را پس از پایه نهم رها می‌کردند، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند و حتی در مدارس خاص پذیرفته شدند.»

این مدیر مدرسه گفت: «دانش‌آموزان یاددهنده مدرسه ما نیز در این فرآیند، مهارت‌هایی مانند فن بیان، تعامل اجتماعی و شایستگی‌های سمپادی را تمرین کردند که برایشان به همان میزان ارزشمند بود.»

به گفته نیازی سرابی، اجرای این دو طرح نشان داده است که حتی با امکانات محدود، می‌توان فرصت‌های آموزشی برابر ایجاد کرد و بر مسیر تحصیلی دانش‌آموزان اثر ماندگار گذاشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار