یک روان‌شناس در گفت‌وگو ‌با پانا پاسخ داد؛

مربیان مدارس چگونه می‌توانند رفتار اضطرابی دانش‌آموزان را کنترل کنند؟

تهران (پانا) - یک‌روان‌شناس گفت: مربیان و والدین باید در صورت تکرار رفتار اضطرابی در کودکان خودشان آن‌ها را به متخصص ارجاع بدهند تا در کمترین ‌زمان متخصصان به آن‌ها کمک کرده و آن رفتار باعث آسیب‌های جدی در حال و آینده آن کودک نشود.

کد مطلب: ۱۶۰۰۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
مربیان مدارس چگونه می‌توانند رفتار اضطرابی دانش‌آموزان را کنترل کنند؟

آموزش در مدارس می‌تواند از سلامت روان فرد در طول زندگی محافظت و حمایت کند. همچنین مدارس در ایجاد یک جامعه مثبت که حس ارتباط و تعلق را در دانش آموزان تقویت می‌کند، نقش دارند. با استفاده از رویکرد کلی مدرسه، مدارس می‌توانند محیط مدرسه‌ای امن و فراگیر ایجاد کنند و سلامت روان و رفاه دانش‌آموزان را ارتقا دهند. مثلا مدارس می‌توانند از دانش‌آموزان برای توسعه و رونق کلاس استفاده کنند و مهارت‌ها و قابلیت‌های اجتماعی و عاطفی که سلامت و رفاه روانی را ارتقا دهند. مهارت‌های حل مساله و مدیریت عوامل استرس‌زای عادی زندگی، روابط سالم و توانایی همکاری با دیگران، احساس استقلال و هدف از دیگر فعالیت‌های مدارس در این زمینه محسوب می‌شود.

همچنین استرس تحصیلی یکی از دلایل اصلی مبارزات سلامت روان در دانش آموزان است. بیش از هر زمان دیگری، نوجوانان و بزرگسالان جوان برای رفتن به مدرسه دنبال کردن فعالیت‌های فوق برنامه، برتری در دوره‌های خود و گذراندن آزمون‌های استاندارد جهانی احساس فشار می‌کنند. به عبارت دیگر برخی دانش‌آموزان احساس می‌کنند که باید در همه اینها تعادل داشته باشند و در آن برتری داشته باشند. این امر در میان جمعیت‌های مختلف دانش‌آموزی، صرف نظر از نحوه تربیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا توانایی‌های یادگیری آنها، احساس می‌شود.

سارا گلستانی روان‌شناس در گفت‌وگو با پانا درخصوص راهکارهای مبارزه با اضطراب و افسردگی در کودکان گفت: در ابتدا برای اینکه بچه‌ها دچار افسردگی نشوند، باید پرسید که علت افسردگی هر کودک چیست و چه مشکلاتی در اطراف آن کودک وجود دارد. از آنجا که دلائل اظطراب و افسردگی برای هر فرد متفاوت است نمی‌توان نسخه کلی برای همه کودکان تنظیم کرد.

وی افزود: اساسا والدین، مدارس و مربیان نقش جدی در این زمینه دارند و آن نقش این است که به رفتارهای بچه‌ها دقت کنند و در صورت مشاهده هر رفتار اضطرابی درباره آن رفتار مطالعه کنند. در مرحله بعد باید اگر  این علائم را کودکان مشاهده کردند با آن شخص گفت‌و‌گو کنند تا علت اصلی آن مشکل ‌را کشف کنند.

گلستانی تصریح کرد: در مرحله آخر مربیان و والدین باید در صورت تکرار آن‌رفتار در کودکان خودشان آن‌ها را به متخصص ارجاع بدهند تا در کمترین ‌زمان متخصصان به آن‌ها کمک کرده و آن رفتار باعث آسیب‌های جدی در حال و آینده آن کودک نشود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار