آموزگارتعلیم و تربیت در مدارس البرز:
روشهای نوین تدریس، یادگیری دانشآموزان را متحول میکند
کرج(پانا) -آموزگار یکی از مدارس تعلیم و تربیت استان البرز گفت:در عصری که حجم و سرعت اطلاعات سرسامآور است، نقش سنتی معلم به یک راهنما و تسهیلگر یادگیری دگرگون شده است؛تحولی که نیاز به بازنگری در شیوههای تدریس و حرکت به سمت رویکردهای نوین را حیاتی ساخته است.

شیوا موسوی درگفتگو با پانا اظهارکرد: «وقتی از تغییر درفضای آموزشی سخن میگوییم،پویایی و تعاملی شدن کلاس درس،اصلیترین تصویری است که درذهن شکل میگیرد.دوران معلمی که صرفاً به انتقال یک طرفه دانش میپرداخت به سرآمده، و امروزه تأکید بر مشارکت فعال دانشآموزان، کارگروهی، مهارت حلمسئله و تقویت تفکر انتقادی مهم است.»
وی افزود:«این دگرگونی نه تنها به کلاس درس طراوت و جذابیت میبخشد،بلکه به دانشآموزان فرصت میدهد تا با مباحث درگیر شوندو خودشان به اکتشاف و تولید دانش بپردازند،که این خود،عمق یادگیری را افزایش میدهد.»
این آموزگارتعلیم و تربیت به اهمیت بهرهگیری از فناوری اشاره کرد و گفت:«همکاری تنگاتنگ با تکنولوژی دیگر یک انتخاب نیست،بلکه به یک ضرورت بدل شده است.ابزارهای دیجیتال،پلتفرمهای آموزشی آنلاین،واقعیت مجازی و حتی هوش مصنوعی،ظرفیتهای بینظیری را برای معلمان فراهم آوردهاند.این ابزارها میتوانند محتوای آموزشی را به شکلی خیرهکننده جذاب،متنوع و قابل دسترس کنند.تصور کنید دانشآموزان با واقعیت مجازی میتوانند به گذشته سفر کنند یا به اعماق اقیانوسها غوطهور شوند و مفاهیم علمی را به طور مستقیم تجربه کنند.چنین تجربهای،نه تنها یادگیری را از حالت انتزاعی خارج میسازد،بلکه درک و پایداری آن را به شکل چشمگیری ارتقا میدهد.»
موسوی دراین گفتوگو تأکید کرد:«با تحول روشهای تدریس، شیوههای ارزیابی نیز میبایست هم راستا با این تغییرات پیش روند.تمرکز صرف بر نمرهنهایی دیگر کفایت نمیکند؛ اکنون فرآیند یادگیری، پیشرفت فردی و توانمندی دانشآموز در بهکارگیری دانش در موقعیتهای واقعی،از اهمیت بالایی برخوردار است.»
وی اضافه کرد: «ارزیابیهای تکوینی و پروژهمحور مبتنی برعملکرد،به معلمان این امکان را میدهد تا درک دقیقتری از تواناییها و نیازهای هر دانشآموز پیدا کرده و بازخوردهای سازندهتری ارائه دهند.این شیوه ارزیابی، از بار روانی دانشآموزان میکاهد و یادگیری را به مثابه یک مسیر پیوسته و دلپذیر برایشان جلوه میدهد،نه صرفاً دستیابی به یک عدد باشد. »
در پایان، وی هدف نهایی آموزش مدرن را فراتر از صرف انتقال اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد:« مأموریت اصلی،پرورش شهروندانی است که بتوانند در پیچیدگیهای دنیای امروز به بهترین شکل ممکن زندگی و موفقیت کسب کنند.روشهای نوین تدریس،با تأکید بر مهارتهایی چون حل مسئله،خلاقیت، تفکرانتقادی،همکاری و توانایی برقراری ارتباط مؤثر، دانشآموزان را از همان دوران تحصیل به این مهارتهای حیاتی مجهز میکنندزیرا وقتی دانشآموزان یاد میگیرند چگونه بیندیشند،چگونه با دیگران تعامل کنند و چگونه موانع را از سر راه بردارند،برای آیندهای که دائم در حال دگرگونی است، آماده میشوند.این یعنی آموزش فراتر از محتوای درسی،در مسیر آمادهسازی کامل برای زندگی گام برمیدارد.»
ارسال دیدگاه