مدیر دبستان بهار دانش تومانک:
سرمایهگذاری در مدارس نیاز ضروری برای ارتقای آموزش و پرورش است
بن (پانا) - مدیر دبستان «بهار دانش تومانک» سرمایهگذاری در مدارس را یکی از نیازهای ضروری برای ارتقای آموزش و پرورش دانست.

متین ریاحی مدیر دبستان بهار دانش تومانک در گفتوگو با پانا گفت: «در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش کشور، بحث تولید و سرمایهگذاری در مدارس به یکی از نیازهای اساسی جامعه تبدیل شده است. با توجه به تغییرات سریع و نیازهای روزافزون در دنیای امروز، نظام آموزشی به ویژه در کشور ما نیازمند دگرگونی و اصلاحات اساسی است. در این مسیر، ضرورت سرمایهگذاری اقتصادی برای نوسازی و تجهیز مدارس و همچنین تقویت زیرساختهای آموزشی بیش از پیش احساس میشود.»
وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۴، مقام معظم رهبری با نامگذاری شعار «سرمایهگذاری برای تولید»، تأکید کردند که تمامی متولیان دستگاههای اجرایی و مسئولان باید این شعار را به عنوان راهکاری جدی مدنظر قرار دهند و آن را در راستای آموزش و پرورش عملیاتی کنند. این مساله نشاندهنده اولویت بالای آموزش و پرورش در سیاستهای کلان کشور است، زیرا آینده هر جامعهای به کیفیت نظام آموزشی آن بستگی دارد.»
ریاحی افزود: «محورهای اصلی سیاستهای کلان آموزش و پرورش به گسترش مهارتهای آموزشی و تربیتی در شش ساحت اشاره دارد، که این ساحتها شامل: ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت زیستی و بدنی، ساحت زیبایی شناختی و هنری، ساحت اجتماعی و سیاسی، ساحت علمی و فناورانه، ساحت اقتصادی و حرفه ای است. از جمله مباحث کلیدی این ساحتها، توجه به کارهای مهارتی است که دانشآموزان باید تحت آموزش قرار بگیرند. این امر میتواند دانشآموزان را به سمت خودکفایی و تولید سوق دهد، که در نهایت به رشد اقتصادی کشور نیز کمک خواهد کرد.»
وی اذعان کرد: «یکی از نکات مهم، بحث مولدسازی مدارس است. با توجه به وجود تعدادی از مدارس با بافت قدیمی و فرسوده در کشور، جذب سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در این مدارس میتواند به ارتقاء زیرساختها و تجهیز آنها کمک کند. به ویژه مدارس روستایی که به دلیل کمبود منابع، نیازمند توجه ویژهای هستند. این مدارس در حال حاضر با چالشهای زیادی مواجهاند که از جمله آنها میتوان به کمبود امکانات آموزشی، عدم دسترسی به فناوریهای نوین و فضای غیرامن اشاره کرد.»
ریاحی عنوان کرد: «به عنوان مثال، «مدرسه بهار دانش تومانک» با قدمتی بیش از ۶۰ سال، نمایانگر این نیاز است. در سالهای اخیر، با تلاشهای مداوم مدیریت و خیرین، بخشهایی از آن ترمیم شده است. اما این مدرسه هنوز نیازمند توجه بیشتری برای بهبود وضعیت ساختمان و امکانات خود است. ضرورت اختصاص منابع و بودجه برای بازسازی یا حتی ساخت مدارس جدید، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، امری ضروری به نظر میرسد. »
وی تصریح کرد: «خوشبختانه در این مدت، تغییرات مثبت و سازندهای در روند نوسازی مدارس صورت گرفته است. به عنوان نمونه، سیستم گرمایشی این مدرسه به سمت تجهیز شوفاژ پیش رفته است، که پیش از این، سیستم گرمایش بخاری خطراتی برای دانشآموزان و کارکنان مدرسه ایجاد کرده بود. این موفقیت نتیجه پیگیریهای جدی از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان بن و اداره کل نوسازی و توسعه تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری است. همچنین، باید از تلاشهای خیرین که با همه ظرفیت خود در کنار آموزش و پرورش شهرستان بن ایستادهاند، سپاسگزاری کنیم. »
ریاحی گفت: «در نهایت، امیدواریم که با افزایش تعداد خیرین و حمایتهای آنها، به مدارسی که نیازمند توجه بیشتری هستند، کمک شود. هدف این است که مدارس ما هم به لحاظ فیزیکی و هم از نظر ایمنی، آمادهی پذیرش دانشآموزان باشند. اگر بخواهیم آیندهای روشن و پرامید برای نسلهای آینده خود رقم بزنیم، باید همگی به این مهم کمک کنیم و بهبود و ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهیم.»
وی در پایان اظهار کرد: «در این راستا، مشارکتهای اجتماعی و همکاری با نهادهای دولتی و خصوصی میتواند به توسعه بهتر زیرساختهای آموزشی و ارتقاء کیفیت مؤسسات آموزشی کمک کند. به طوری که یک نظام آموزشی بهروز و کارآمد، به عنوان بزرگترین رکن توسعه پایدار کشور، میتواند آیندهای درخشان را برای جامعه رقم بزند.»
ارسال دیدگاه