کارشناس ارشد روان شناسی کرج:
اضطراب مزمن، عملکرد تحصیلی دانشآموزان را مختل میکند
کرج (پانا) –کارشناس ارشد روانشناسی استان البرز با اشاره به افزایش نگرانیها درباره سلامت روان دانشآموزان، بر تأثیرات مخرب اضطراب مزمن بر موفقیت تحصیلی آنان تأکید کرد و راهکار هایی برای مدیریت این پدیده ارائه داد.

نسرین جلیلهبند در گفتوگو با پانا با تأکید براینکه اضطراب مزمن میتواند مانند سمی خاموش عمل کند،بیان کرد:«علائم این وضعیت شامل طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روانی که اغلب نادیده گرفته میشوند؛از جمله سردردهای مداوم و مشکلات گوارشی گرفته تا بیقراری،دشواری در تمرکز و کاهش چشمگیر عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشد زیرا دانش آموزان باید بیاموزند که چگونه با این احساسات کنار بیایند،اما نقش حمایتی خانواده و مدرسه در این میان بسیار حیاتی است.»
وی با اشاره به اینکه فشارهای تحصیلی و انتظارات بیرونی، زمینهساز اصلی بروز این اضطرابها در سنین حساس رشد هستند، خاطرنشان کرد: «کاهش تمرکز، کند شدن روند یادگیری و فراموشی مطالب،همگی از تبعات مستقیم اضطراب بر تواناییهای شناختی دانشآموزان است که مستقیماً بر نمرات و علاقه به تحصیل تأثیر میگذارد.»
این روانشناس تربیتی در ادامه تأکید کرد:«ایجاد یک محیط حمایتی در خانه،تشویق به ابراز احساسات و پرهیز از فشارهای بیش از حد برای کسب نمرات عالی،میتواند به طور قابل توجهی به کاهش اضطراب دانشآموزان کمک کند.تمرکز بر تلاش و پیشرفت،نه فقط نتایج نهایی، رویکردی سازندهتر است.»
جلیلهبند همچنین به نقش مهم مدرسه در این میان اشاره و افزود:«معلمان و مشاوران باید آموزش ببینند تا بتوانند علائم اضطراب را شناسایی کرده و فضایی امن و بدون قضاوت برای دانشآموزان فراهم کنند.برگزاری کارگاههای سلامت روان و ارائه مهارتهای مقابلهای مانند تکنیکهای تنفس عمیق و مدیریت زمان،ابزارهای مؤثری برای توانمندسازی دانشآموزان در مواجهه با استرس هستند .»
در پایان، وی بر اهمیت همکاری نزدیک بین خانه و مدرسه تأکید کرد و گفت:«تبادل اطلاعات و پیگیری مشترک وضعیت دانشآموزان مضطرب ،کلید اصلی بهبود عملکرد تحصیلی و ارتقاء سلامت روان آنان است.ایجاد تعادل بین تلاش تحصیلی و سلامت روانی، هدف نهایی ماست .»
ارسال دیدگاه