مشاور اداره آموزش و پرورش شهرستان فارسان:
طرح «نماد» سپر مستحکم دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی است
تکمیل غربالگری دوره ابتدایی و پیشرفت ۷۰% در دوره متوسطه فارسان صورت گرفت
فارسان (پانا) - مشاور اداره آموزش و پرورش شهرستان فارسان، ضمن تشریح سازوکار طرحملی نماد، گفت: طرح «نماد» سپر مستحکم دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی است.

موسیریاحی، در گفتوگو با پانا به ارائه ابعاد طرح «نماد»، بر اهمیت غربالگری دانشآموزان از طریق آزمونهای روانشناختی در سامانه تخصصی مایمدیو تاکید کرد و گفت: «هدف اصلی این غربالگری، شناسایی دانشآموزانی که ممکن است از لحاظ روانی در معرض آسیب باشند؛ این مرحله اولیه، بستر لازم برای مداخله به موقع و مؤثر را فراهم میآورد.»
ریاحی در ادامه به آمار انجام غربالگری توسط دانش آموزان مقاطعتحصیلی مختلف شهرستان اظهار کرد: «غربالگری دانشآموزان دوره ابتدایی در شهرستان فارسان به طور کامل انجام پذیرفته است و در دورههای متوسطه اول و دوم نیز، بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان تحت پوشش این طرح قرار گرفتهاند؛ که نشان از گستردگی عملیاتی این طرح دارد.»
وی افزود: «پس از تکمیل مرحله غربالگری، دانشآموزانی که نتایج آزمونهای آنها در محدوده «قرمز» که نشاندهنده احتمال بروز مشکل است، طبقهبندی میشوند؛ وارد فاز دوم طرح میگردند؛ که این دانشآموزان از طریق مشاوران متخصص مدرسه و یا رابطان مشاور در مدارسی که فاقد نیروی مشاورهای هستند، مورد مصاحبه تشخیصی قرار میگیرند؛ که این مصاحبهها با دقت بالا و با هدف احراز و اطمینان از وجود مشکل و تعیین ماهیت دقیق آن صورت میپذیرد؛ تا هیچ موردی نادیده گرفته نشود.»
ریاحی تصریح کرد: «در ادامه فرآیند حمایتی، دانشآموزانی که مشکلات آنها پس از مصاحبه تأیید شود؛ ابتدا در محیط مدرسه تحت پیگیریهای لازم قرار میگیرند و در صورت نیاز به خدمات تخصصیتر، بدون درنگ به مراکز مشاوره آموزش و پرورش ارجاع داده میشوند؛ مکمل این فرآیند، فعالسازی خط مشاوره تلفنی رایگان ۱۵۷۰ است که از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در دسترس عموم دانشآموزان قرار دارد؛ و این خط با حفظ اصل محرمانگی، فرصتی امن برای طرح مشکلات و دریافت راهنماییهای لازم فراهم میآورد.»
مشاور آموزش و پرورش شهرستان فارسان در ادامه اظهار کرد: «موفقیت و اثربخشی طرح «نماد» فراتر از اقدامات صرف آموزش و پرورش است و مرهون همکاری و همافزایی استراتژیک با دستگاهای اجرایی دیگر است؛ و این مشارکت جمعی، به کاهش مؤثر آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان کمک شایانی میکند.»
وی با اشاره به نهاد شبکه بهداشت در جهت همکاری با این طرح بیان کرد: «شبکه بهداشت، با تمرکز بر پیگیری و ارائه خدمات فوری در مواردی چون خودکشی و سایر آسیبهای اجتماعی حاد، نقش کلیدی در کاهش موارد اورژانسی و حفظ سلامت جسمی و روانی دانشآموزان ایفا میکند.»
وی به همکاری سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: «با ارائه طیف وسیعی از خدمات شامل آموزشهای ارتقایی، مشاورهای و حمایتی به بهبود وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموزان کمک میکند و مسیر رشد سالم آنها را هموار میسازد.»
مشاور آموزشوپرورش شهرستان فارسان به همکاری کمیته امداد با طرح ملی نماد اشاره کرد و افزود: «کمینه امداد، با ارائه کمکهای مالی و پشتیبانی به دانشآموزان نیازمند، موانع اقتصادی مؤثر بر روند تحصیلی و سلامت روانی آنان را کاهش داده و از ترک تحصیل یا بروز مشکلات ناشی از فقر پیشگیری میکند.»
وی با اشاره به همکاری نیرویانتظامی در اجرای بهتر این طرح اظهار کرد: «با ارائه معاضدت انتظامی و آموزشهای لازم، در مواردی چون مزاحمت، آزار و اذیت، یا معضل اعتیاد، ضمن تأمین امنیت دانشآموزان، به مقابله با این آسیبها میپردازد.»
وی همچنین به همکاری قوهقضاییه و دادگستری با این طرح تصریح کرد: «با ارائه معاضدت قضایی، در موقعیتهایی که دانشآموزان با مشکلات حقوقی جدی مانند غفلت خانوادگی، زورگویی، یا تهدید مواجه میشوند، مداخله کرده و از حقوق قانونی و انسانی آنان دفاع مینمایند.»
وی در ادامه عنوان کرد: «واژه «نماد» نشانهای از تعهد جامعه به سلامت و آینده دانشآموزان استدر مجموع، این طرح با رویکردی چندبعدی و با بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده نهادهای مختلف، یک اکوسیستم حمایتی قوی را برای دانشآموزان ایجاد کرده است؛ که این طرح با شناسایی زودهنگام، پیگیری مستمر، و ارائه خدمات تخصصی، نه تنها به کاهش چشمگیر آسیبهای اجتماعی کمک میکند؛ بلکه فضایی امنتر، سالمتر و پویاتر را برای رشد، شکوفایی استعدادها و بالندگی نسل آینده این مرز و بوم فراهم میآورد.»
ارسال دیدگاه