مشاور تحصیلی استان البرز:
جذابیت شبکههای اجتماعی دانشآموزان را از منابع اصلی درس غافل میکند
کرج(پانا)_مشاور تحصیلی و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی استان البرز گفت: جذابیت لحظهای شبکههای اجتماعی،گاهی دانشآموزان و دانشجویان را از منابع اصلی درسی غافل میکند،اما راهکارهای سادهای برای ایجاد تعادل وجود دارد.

سارا اسدی درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بخش جداییناپذیر زندگی امروز دانشآموزان هستند،اما چالش اصلی،مدیریت زمان و اولویتبندی میان سرگرمی و تعهدات تحصیلی است.»
وی با اشاره به پیامدهای غفلت از منابع درسی اظهارکرد:«کاهش تمرکز،افت کیفیت یادگیری و سطح علمی،افزایش اضطراب امتحانات از مهمترین تبعات این مسئله است.اطلاعات پراکنده شبکههای اجتماعی هرگز جایگزین مطالعه عمیق و سیستماتیک کتاب نمیشوند و ضعف در بنیانهای دانشی را بهدنبال خواهند داشت.»
اسدی با تأکید بر راهکارهای عملی ایجاد تعادل افزود:«مدیریت زمان با برنامهریزی مشخص،کلید حل این مشکل است.استفاده از تکنیکهایی مثل پومودورو «۲۵ دقیقه مطالعهٔ متمرکز + ۵ دقیقه استراحت بدون موبایل» و تعیین ساعات محدود برای شبکههای اجتماعی،همراه با جایگزینی فعالیتهای فیزیکی در زمان استراحت، بسیار مؤثر است.»
وی دربارهٔ نقش والدین و معلمان تصریح کرد:«الگوسازی مثبت و همراهی ضروری است. خودداری از استفاده بیرویه موبایل درحضور دانشآموز،تبدیل فضای خانه و کلاس به محیط مطالعهپسند و گفتوگوی صمیمانه درباره ارزش یادگیری عمیق، بسیار تأثیرگذارتر از منع مصرف میباشد.»
این مشاور تحصیلی در توصیه به دانشآموزان خاطرنشان کرد:«خودتان را سرزنش نکنید؛این چالش فراگیر است.با گامهای کوچک مانند اختصاص یک ساعت قبل از خواب به مطالعهٔ بدون گوشی شروع کنید.بهیاد داشته باشیدشبکههای اجتماعی باید ابزار شما باشند،نه برعکس! سرمایهگذاری روی دانش، پربازدهترین سرمایهگذاری زندگی خواهد بود.»
اسدی در پایان گفت:«شبکههای اجتماعی ذاتاً مخرب نیستند،اما بیتوجهی به مدیریت آن میتواند آینده تحصیلی را تهدید کند.با برنامهریزی،آگاهی و حمایت خانواده و مدرسه، میتوان از ظرفیتهای مثبت آنها بهره برد.تمرکز بر یادگیری عمیق، کلید موفقیت در دنیای پرشتاب امروز است.»
ارسال دیدگاه