معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
شرایط کشور هیچگاه تا این اندازه برای اتفاقات بزرگ و جهشآفرین قرآنی، بهویژه در آموزش و پرورش، مساعد نبوده است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش شرایط کنونی کشور را مساعدترین دوران برای تحقق اتفاقات بزرگ و جهشآفرین قرآنی دانست و بر ضرورت اقدام همزمان در طراحی و عمل در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پانا، دکتر صادق حسینزاده ملکی صبح امروز دوشنبه ۱۳مرداد در همایش شورای سیاستگذاری هیأت اندیشهورزی دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در اردوگاه شهید باهنر، اظهار داشت: برداشت من این است که شرایط فعلی کشور هیچگاه تا این اندازه برای رخدادن اتفاقات بزرگ و جهشآفرین در حوزه قرآن، بهویژه در آموزش و پرورش، مساعد نبوده است.
وی ادامه داد: یکی از دلایل به وجود آمدن این فرصت، نتیجه زحماتی است که مسئولان پیشین در طول این چهلوهفت سال متحمل شدهاند. آنان تلاش و مجاهدت کردهاند تا وضعیت به این نقطه برسد. کشور از نظر رشد و توسعه نخبگان قرآنی، چه بسا در تاریخ خود در شرایطی قرار گرفته که اگر نگوییم بینظیر، قطعا کمنظیر است و حتی ممکن است در سطح منطقه و جهان اسلام نیز سرآمد باشد. سرمایههای قرآنی که امروز در کشور وجود دارد، پنجاه سال پیش در زمره آرزوهایی بود که بزرگان قرآنی حتی رسیدن به آن را تا سالیان متمادی بعید میدانستند.
دکتر ملکی گفت: دلیل دوم آن است که به شکلی شگفتانگیز، ما اکنون در متن مجموعهای از تحولات و تغییرات در ساختار طراحی نظام آموزش و پرورش قرار داریم. برای مثال، سند تحول نوشته و نقشه راه آن تدوین شده است و اکنون زمان اصلاح و ترمیم این سند فرارسیده است. نظامهای مختلفی طراحی شدهاند و اکنون زمان تصویب نظام جامع امور تربیتی است و اکنون زمان آن است که مسائل اصلی قرآنی در تار و پود آموزش و پرورش جای بگیرند. اکنون فرصتی در سطح اسناد به وجود آمده تا برخی موضوعات کلیدی پرورشی، فرهنگی و تربیتی، دقیقا در نقاط اصلی این ساختار جاگذاری شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون وقت تحول است. این وضعیت نه تنها در کشور، بلکه در سطح جهان نیز مشابه است. گاهی وقتی به تحولات جهانی نگاه میکنم، احساس میکنم شرایط فعلی ما شباهتی به دورههایی دارد که تحولات بنیادینی رخ داد و قواعد بازی در جهان تغییر کرد. ما دقیقاً در دل چنین تحولات تاریخی قرار گرفتهایم؛ تحولاتی که نحوه کنش ما، اتفاقات صد سال آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دکتر ملکی تصریح کرد: دلیل سوم، مربوط به نوع شخصیتها و افرادی است که در حال حاضر در این حوزه دغدغهمند و مسئول هستند؛ از رهبر معظم انقلاب تا شخص رئیسجمهور که هم شخصیتی قرآنی دارد و هم در مقایسه با بسیاری از روسایجمهور پیشین کشور، از جهت میزان توجه به آموزش و پرورش تفاوت دارد. در طول سی سال گذشته، بهویژه پس از جنگ اخیر، هیچ رئیسجمهوری به اندازه رئیسجمهور فعلی برای آموزش و پرورش زمان صرف نکرده است. ایشان بیش از سی جلسه اختصاصی در این زمینه برگزار کردهاند.
وی در این باره ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش نیز پیش از وزارت در حوزه فعالیتهای پرورشی، مسئولیت مستقیم برعهده داشته است؛ بنابراین دغدغه این حوزه را دارند و طی این مدت، نشانههای آن را نیز دیدهاید. ساختار و اعضای فعلی کمیسیون آموزش عمومی قرآن، همه بر بستری نشستهاند که توسط گذشتگان فراهم شده است. اما این بسترها باید مورد بهرهبرداری قرار گیرند. براساس تجربه گذشته، مقرر شده است فردی بهعنوان دبیر کمیسیون قرآنی منصوب شود که به طور کامل متمرکز بر حوزه قرآن باشد و مسئولیت دیگری نداشته باشد. اکنون فردی انتخاب شده که سالها در این حوزه فعالیت کرده و دغدغهمند است و اگر اکنون اتفاقات جهشآفرین رخ ندهد، فرصتها مانند ابر میگذرند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه ما آمادهایم. یک مسیر، مسیر طراحی و تولید اسناد و اندیشهورزی است؛ این بسیار ضروری است، اما تنها این یک بُعد است. بُعد دوم، اقدام و عمل در لحظه است. امروز باید تعیین کنیم کدام یک از این ایدهها باید عملیاتی شود؟ به نظر من، ما دو مسیر را باید بهطور همزمان پیش ببریم. یک مسیر، طراحی و تولید اسناد و فکرورزیها است. اما حتی اگر این مسیر را کامل هم طی کنیم، بخش مهمی از کار این است که هر ماه، یک مسئله کلیدی را حل کنیم.
وی در ادامه به موضوع همگانیسازی نیز اشاره کرد و گفت: ما با چند دوگانه مواجهیم؛ دوگانه مدرسه و فرامدرسه. آنقدر روی فرامدرسه تمرکز کردهایم که مدرسه رها شده است. اکنون یکی از اولویتهای ما، بازگشت به مدرسه است. دوگانه تخصصی–حرفهای نیز از جمله مسائل ماست. تقریبا در تمام رشتهها در جمهوری اسلامی، حوزه حرفهای و تخصصی توسعهیافته است. در ورزش، در تاریخ کشور بیسابقه است که اینهمه مدالآوری داشته باشیم، اما در ورزش همگانی همچنان مشکل داریم. در حوزه سواد نیز، دانشآموزان ما در المپیادهای جهانی مدال کسب میکنند، اما در سواد عمومی با چالش مواجهایم. این وضعیت در حوزه پرورشی نیز صادق است. رشتههای پرورشی، از سرود گرفته تا موضوعات قرآنی، در سطح تخصصی وضعیت نسبتا مطلوبی دارند؛ مسابقات، جشنوارهها و فعالیتهای متعددی وجود دارد. اما در حوزه همگانی، دانشآموزان نیاز به توجه جدیتری دارند. این دغدغه اکنون در دستورکار معاونت پرورشی است. وزیر محترم نیز نه تنها از منظر پرورشی، بلکه از ابعاد آموزشی و دیگر حوزهها پیگیر این موضوع است. این دغدغه شخصی ایشان و جزو برنامههایش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز شرایط برای رقم خوردن تحولات بزرگ فراهم است و ما آمادگی کامل داریم که این اتفاقات بزرگ را رقم بزنیم. اگر اراده کنیم، معتقدم خداوند به این ارادههای بزرگ برکت خواهد داد.
دکتر ملکی در پایان گفت: بنابراین معتقدم باید اراده کنیم و ما نیز در خدمتیم. اما فرصتها مانند ابر میگذرند. امیدوارم بتوانیم قدر همین لحظات را بدانیم. من مطمئنم خداوند برکت خواهد داد و انشاءالله کارهای بسیار بزرگی در همین دوره، به کمک این جمع، در حوزه انس و بهرهمندی فردی، اجتماعی و جهانی از قرآن رقم خواهد خورد.
ارسال دیدگاه