عضو انجمن دوقلوهای استان البرز عنوان کرد:
دانشآموزان دوقلو و چندقلو با چالشها و مسائل پیچیدهای همراه هستند
از خانه تا مدرسه
کرج(پانا)-عضو انجمن دوقلوهای استان البرز گفت:دنیای دوقلوها و چندقلوها، گرچه برای بسیاری جذاب و شیرین به نظر میرسد،اما برای خود این دانشآموزان و خانوادههایشان با چالشها و مسائل پیچیدهای همراه است که گاه از دید عموم پنهان میماند. این چالشها در ابعاد مختلفی نمود پیدا میکنند که از جنبههای آموزشی گرفته تا مسائل روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی را در بر میگیرد.

ریحانه اسدی درگفتوگو با پانا اینطور بیان کرد:«اگر بخواهم به مسائل و مشکلات کودکان بخصوص دانشآموزان دوقلو و یا چند قلو اشاره کنم ابتدا از بعد آموزشی شروع میکنم یکی از مهمترین دغدغهها، تفاوتهای فردی و نیاز به توجه متمایز است.با وجود شباهتهای ظاهری و حتی ژنتیکی، هر دوقلو یا چندقلو دارای استعدادها، نقاط قوت و ضعف و سبک یادگیری منحصر به فردی است.مدارس و حتی والدین گاه به دلیل شباهتها، تمایل دارند که با آنها به صورت گروهی برخورد کنند،غافل از اینکه این رویکرد میتواند مانع رشد مستقل و بروز تواناییهای فردی هر یک از آنان شود.رقابتهای درسی بین آنها نیز میتواند به عاملی برای استرس و اضطراب تبدیل شود و فضای آموزشی را از حالت حمایتی خارج سازد.»
وی افزود:«از نظر روانی و عاطفی، مسئله هویتیابی از اهمیت ویژهای برخوردار است.دوقلوها و چندقلوها اغلب در سایه ما و هویت گروهی قرار میگیرند و یافتن من و شخصیت مستقل برایشان دشوارتر میشود.مقایسههای مداوم از سوی اطرافیان،چه در خانه و چه در مدرسه، میتواند به احساس عدم کفایت یا نیاز به اثبات خود در برابر دیگری منجر شود.همچنین، وابستگی بیش از حد به یکدیگر، درکنار نیاز طبیعی به استقلال با رسیدن به سنین نوجوانی، تعارضاتی را در درون آنها ایجاد میکند که نیازمند مدیریت صحیح از سوی والدین و مشاوران مدرسه است.»
اسدی ادامه داد:«و اما در حوزه اجتماعی نیز این دانشآموزان با موانعی روبرو هستند.تعامل با همسالان و ایجاد دوستیهای مستقل از خواهر یا برادر دوقلو یا چندقلو،گاه دشوار است.آنها ممکن است همواره به عنوان دوقلوها یا یکی از سهقلوها تا به عنوان فردی با شخصیت مستقل شناخته شوند.این مسئله میتواند بر مهارتهای اجتماعی و توانایی آنها در برقراری ارتباطات فردی در آینده تأثیر بگذارد.»
عضو انجمن دوقلوها در ادامه بیان کرد:«اما بار اصلی این چالشها اغلب بر دوش خانوادهها قرار میگیرد.هزینههای مضاعف تحصیل، خرید لوازم التحریر، لباس، و به خصوص فعالیتهای فوق برنامه، میتواند فشار اقتصادی زیادی را بر آنها تحمیل کند.مدیریت زمان برای رسیدگی به نیازهای متفاوت هر فرزند، پیگیری دروس، و توجه به مسائل عاطفی و روانی هر یک به صورت جداگانه، کاری طاقتفرسا است.»
وی در پایان گفت:«این شرایط نیازمند برنامهریزی دقیق،حمایتهای اجتماعی و آموزش والدین برای رویکردی فردمحورانه به هر فرزند است تا زمینه رشد سالم و متعادل برای همه دانشآموزان دوقلو و چندقلو فراهم شود.»
ارسال دیدگاه