عضو انجمن دوقلوهای استان البرز:
دانشآموزان دوقلو و چندقلو با چالشها و مسائل پیچیدهای همراه هستند
از خانه تا مدرسه
کرج (پانا) - عضو انجمن دوقلوهای استان البرز گفت: دنیای دوقلوها و چندقلوها، گرچه برای بسیاری جذاب و شیرین به نظر میرسد اما برای خود این دانشآموزان و خانوادههایشان با چالشها و مسائل پیچیدهای همراه است که گاه از دید عموم پنهان میماند.
ریحانه اسدی در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «اگر بخواهم به مسائل و مشکلات کودکان بهخصوص دانشآموزان دوقلو یا چندقلو اشاره کنم، ابتدا از بُعد آموزشی شروع میکنم. یکی از مهمترین دغدغهها، تفاوتهای فردی و نیاز به توجه متمایز است. با وجود شباهتهای ظاهری و حتی ژنتیکی، هر دوقلو یا چندقلو دارای استعدادها، نقاط قوت و ضعف و سبک یادگیری منحصربهفرد است.»
اسدی خاطرنشان کرد: «مدارس و حتی والدین، گاه به دلیل شباهتها، تمایل دارند که با آنها بهصورت گروهی برخورد کنند، غافل از اینکه این رویکرد میتواند مانع رشد مستقل و بروز تواناییهای فردی هر یک از آنان شود. رقابتهای درسی بین آنها نیز میتواند به عاملی برای استرس و اضطراب تبدیل شود و فضای آموزشی را از حالت حمایتی خارج سازد.»
وی افزود: «از نظر روانی و عاطفی، مسئله هویتیابی از اهمیت ویژهای برخوردار است. دوقلوها و چندقلوها اغلب در سایه «ما» و هویت گروهی قرار میگیرند و یافتن «من» و شخصیت مستقل برایشان دشوارتر میشود. مقایسههای مداوم از سوی اطرافیان چه در خانه و چه مدرسه میتواند به احساس عدم کفایت یا نیاز به اثبات خود در برابر دیگری منجر شود.»
عضو انجمن دوقلوهای استان البرز ادامه داد: «وابستگی بیش از حد به یکدیگر در کنار نیاز طبیعی به استقلال با رسیدن به سنین نوجوانی نیز تعارضاتی را در درون آنها ایجاد میکند که نیازمند مدیریت صحیح از سوی والدین و مشاوران مدرسه است.»
اسدی گفت: «در حوزه اجتماعی نیز این دانشآموزان با موانعی روبهرو هستند. تعامل با همسالان و ایجاد دوستیهای مستقل از خواهر یا برادر دوقلو یا چندقلو، گاه دشوار است و آنها ممکن است همواره به عنوان دوقلوها یا یکی از سهقلوها تا به عنوان فردی با شخصیت مستقل شناخته شوند. این مسئله میتواند بر مهارتهای اجتماعی و توانایی آنها در برقراری ارتباطات فردی در آینده تأثیر بگذارد.»
عضو انجمن دوقلوهای استان البرز با بیان اینکه بار اصلی این چالشها اغلب بر دوش خانوادهها قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: «هزینههای مضاعف تحصیل، خرید لوازمالتحریر، لباس و بهخصوص فعالیتهای فوق برنامه میتواند فشار اقتصادی زیادی را بر آنها تحمیل کند. مدیریت زمان برای رسیدگی به نیازهای متفاوت هر فرزند، پیگیری دروس و توجه به مسائل عاطفی و روانی هر یک به صورت جداگانه، کاری طاقتفرسا است.»
وی افزود: «این شرایط نیازمند برنامهریزی دقیق، حمایتهای اجتماعی و آموزش والدین برای رویکردی فردمحورانه به هر فرزند است تا زمینه رشد سالم و متعادل برای همه دانشآموزان دوقلو و چندقلو فراهم شود.»
ارسال دیدگاه