آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در خط مقدم مراقبت از دانشآموزان
تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بر ضرورت مشارکت فعال دستگاههای عضو برای تحقق اهداف این طرح تأکید کرد و از مطالعه موردی وضعیت روحی، روانی و تحصیلی دانشآموزان خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در جلسه کمیته علمی و اجرایی نظام مراقبت اجتماعی (نماد)، بر اولویتبخشی به این طرح و همچنین توسعه عدالت و کیفیت آموزشی تأکید کرد. وی با اشاره به مشکلات موجود، نقش خانوادهها و تضاد ارزشها را از عوامل مؤثر بر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دانست و بر لزوم غربالگری جامع و همکاری تمام نهادها تأکید نمود.
اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در جلسه کمیته علمی و اجرایی نظام مراقبت اجتماعی (نماد) و همچنین در تشریح مباحث مطرح شده در سطوح بالاتر، بر دو موضوع کلیدی و مهم مورد تأکید وزارتخانه، یعنی «نماد» و «توسعه عدالت و کیفیت آموزشی» تمرکز کرد.
وی با اشاره به چالشهای موجود در اجرای این طرح، اظهار کرد: بحث توجه به وضع معیشتی دانشآموزان، اگرچه خود موضوع مهمی است، اما در اجرای طرح نماد، گاهی اقدامات را به انحراف میکشاند. چرا که درصد کمی از دانشآموزان به دلیل مشکلات مالی دچار آسیب هستند و تمرکز اصلی باید بر شناسایی و رفع ریشههای آسیبهای اجتماعی باشد.
مدیرکل، بر لزوم جامعیت در فرآیند غربالگری تأکید کرد و گفت: اکتفا به آموزش و پرورش در اجرای طرح نماد کافی نیست و همکاری و مشارکت تمامی نهادهای مرتبط، از جمله بهزیستی، وزارت بهداشت و سایر دستگاههای حمایتی، امری حیاتی است.
صادقی، خانوادهها را عمدهترین عامل مؤثر در موفقیت یا شکست این طرح دانست و بر لزوم برنامهریزی برای آموزش و توانمندسازی آنها تأکید کرد.
وی بیان کرد: توجه به تابآوری دانشآموزان در این راستا بسیار مهم است و متاسفانه، تضاد ارزشها بین خانواده و مدرسه، به این مشکلات دامن میزند.
وی عدم شناخت کافی خانوادهها از نظام مراقبت اجتماعی و عدم همکاری آنها در اجرای طرح را از مشکلات اساسی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با توجه ویژه به «نماد»، بخش قابل توجهی از آسیبهای اجتماعی مرتفع گردد.
صادقی همچنین به بخشی از مشکلات در طرح نماد اشاره کرد که مربوط به نیروی انسانی در بخش مشاوره بود و عنوان کرد که این کمبود از طریق معلمان دوره ابتدایی با رشته مرتبط، تا حدودی جبران شده است.
وی با تأکید بر ضرورت ایجاد محیط یادگیری پویا و فراهم کردن بسترهای لازم برای یادگیری مؤثر، بر لزوم تغییر چیدمان کلاسها و بهبود فضاهای آموزشی در طول تابستان تأکید کرد.
صادقی همچنین بر ضرورت تحول در روشهای یادگیری و توانمندسازی مدیران و معلمان با بهرهگیری از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی تأکید نمود.
وی ثبتنام کامل دانشآموزان و جلوگیری از بازماندگی تحصیلی را شالوده فعالیتهای آموزش و پرورش دانست و بر پیگیری جدی ابلاغات و تعیین تکلیف نیروی انسانی تأکید کرد.
در این جلسه، احمد موقری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی، نیز به ایراد سخن پرداخت و بر لزوم تسریع در رسیدگی به موارد ارجاعی از سوی آموزش و پرورش تأکید کرد.
وی گفت: مواردی که با قید فوریت از طرف آموزش و پرورش برای دریافت خدمات حمایتی و درمانی به دستگاههای عضو ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان معرفی میگردد، باید خارج از بروکراسی اداری رسیدگی شود و در سریعترین زمان ممکن اقدامات یا توضیحات لازم ارائه گردد.
وی گفت: این تأکید، نشاندهنده اهمیت اولویتبخشی به مسائل و نیازهای دانشآموزان در بالاترین سطوح قضایی استان است.
محمد صادقزاده، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، در جلسه کمیته اجرایی و علمی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد)، با اشاره به اهمیت حیاتی مشارکت دستگاههای عضو در تحقق اهداف این طرح، بر لزوم همت ویژه این نهادها تأکید کرد.
وی با بیان اینکه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با مشارکت بینبخشی میسر خواهد شد، انتظار خود را از دستگاههای عضو مبنی بر تلاش مضاعف در این زمینه ابراز داشت.
معاون پرورشی و فرهنگی، در ادامه، به تشریح اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش استان برای شناسایی و مراقبت از دانشآموزان پرداخت و اعلام کرد که مطالعه موردی وضعیت روحی، روانی و تحصیلی دانشآموزان در دست انجام است.
وی با اشاره به نتایج ارزشمند به دست آمده از مداخله به هنگام در مراحل مختلف، بر اهمیت این رویکرد تأکید کرد.
صادقزاده، با تأکید بر اینکه در مراحل درمانی و ارائه خدمات حمایتی، آموزش و پرورش نیازمند همراهی دستگاههای متولی است، از اقدامات مشترک با دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه خبر داد.
وی بیان کرد: با برنامهریزی دقیقتر و مشارکت بیشتر، میتوان از ظرفیت بینبخشی بهرهمند شد و اثربخشی طرح را افزایش داد.
ارسال دیدگاه