نقشه راه انتخاب رشته؛ راهنمای جامع هدایت تحصیلی از زبان یک مدیر مدرسه

تهران (پانا) - مدیر دبستان شاهد حضرت خدیجه(س) منطقه ۱۸ تهران با تاکید بر اهمیت انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی، گفت: انتخاب رشته تحصیلی نه پایان مسیر بلکه فرصتی برای رشد و ساختن آینده‌ای رضایت‌بخش است و دانش‌آموزان باید با واقع‌بینی، برنامه‌ریزی و توجه به استعدادها و علایق خود تصمیم‌گیری کنند.

کد مطلب: ۱۵۸۹۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
نقشه راه انتخاب رشته؛ راهنمای جامع هدایت تحصیلی از زبان یک مدیر مدرسه

گلرخ محمودزاده، مدیر دبستان شاهد حضرت خدیجه(س) منطقه ۱۸ و دارای دکترای شیمی فیزیک در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت انتخاب رشته تحصیلی گفت: «یکی از مهم‌ترین تصمیمات در دوران زندگی هر فرد، انتخاب مسیر تحصیلی است که بر آینده شغلی، اجتماعی و کیفیت زندگی فرد تاثیر مستقیم دارد.»

وی با بیان این‌که اساس هدایت تحصیلی مبتنی بر شناخت حقیقت وجودی، استعدادها و علایق هر فرد است، افزود: «انتخاب رشته، فرآیندی است که ضمن توجه به توانایی و ظرفیت‌های شخصی نیازمند نگاه واقع‌بینانه و همچنین برنامه‌ریزی صحیح است، در غیر این صورت فرصت‌های مهمی از دست می‌رود.»

محمودزاده با اشاره به معیارهای علمی و روان‌شناختی برای هدایت تحصیلی گفت: «هدایت تحصیلی مجموعه‌ای از معیارهایی همچون استعداد تحصیلی، علاقه شخصی، وضعیت نمرات، ظرفیت پذیرش رشته‌ها و ابزارهایی مانند مصاحبه‌ها را دربر می‌گیرد. برای تشخیص سازگاری رشته موردنظر با علایق فردی نیز می‌توان از آزمون‌های رغبت‌سنجی مانند هالند، تجربیات عملی، تحلیل نمرات و نظر مشاوران بهره برد.»

مدیر دبستان شاهد حضرت خدیجه(س) نقش خانواده را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: «خانواده به‌عنوان اولین محیط تربیتی و اجتماعی باید حامی و مشاور دانش‌آموز باشد. حمایت منطقی، فراهم‌کردن فرصت‌های تجربه و احترام به علاقه، از جمله وظایف خانواده است و اجبار برای انتخاب رشته خاص ممکن است منجر به بی‌انگیزگی و شکست شود. هر فرد مسئول آینده خود است و مسیرش را باید با توجه به استعدادها و علایقش انتخاب کند.»

محمودزاده اضافه کرد: «تست‌های روان‌شناسی، به‌ویژه آزمون هالند، می‌تواند مانند قطب‌نما مسیرهایی را پیشنهاد کند که فرد شاید به تنهایی به آن‌ها فکر نکرده باشد. همچنین، علاقه شخصی باید اساس انتخاب رشته قرار گیرد و اگرچه بازار کار نیز اهمیت دارد، ترکیب این دو با واقع‌بینی تصمیمی منطقی رقم خواهد زد.»

وی تاکید کرد: «مشورت صادقانه با مشاوره تحصیلی بسیار مهم است؛ دانش‌آموز باید صراحتا شرایط و دغدغه‌های خود را بیان کرده و ابعاد مختلف را بررسی کند. تصمیم نهایی باید با تعامل خانواده و مشاور اتخاذ شود.»

محمودزاده افزود: «ضعف در یک درس دلیل حذف رشته‌های مرتبط نیست؛ اگر علاقه وجود داشته باشد، ضعف‌ها با تلاش جبران می‌شوند. اما ضعف جدی و پایدار نیازمند بررسی عمیق‌تر است. همچنین، امکان تغییر رشته با گذراندن پیش‌نیازها وجود دارد، اما بهتر است از ابتدا همه جوانب را سنجید زیرا تغییر رشته هزینه‌بر است.»

مدیر دبستان شاهد حضرت خدیجه(س)  گفت: «در انتخاب بین رشته‌های نظری و فنی حرفه‌ای باید به علاقه، استعداد، ظرفیت شغلی، بازار کار و اهداف بلندمدت توجه کرد. برای مقابله با فشارهای اجتماعی و خانوادگی شناخت کافی از خود، گفت‌وگوی صادقانه و پیگیری علاقه‌مندی‌ها ضروری است و جسارت در پیگیری علاقه، کلید موفقیت است.»

محمودزاده در پایان سخنانش گفت: «انتخاب رشته نه پایان راه است و نه غیرقابل برگشت. هر فرد با تلاش، تجربه، تحقیق، مشورت و توکل به خدا می‌تواند رضایت شغلی و تحصیلی خود را بسازد و حتی در صورت نیاز، تغییر مسیر دهد. همواره باید با شور و آرامش دست به انتخاب زد و این اصل را فراموش نکرد که مسیر رشد و موفقیت همیشه باز است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار