مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
راهاندازی مدارس قرآنی و تربیت ۱۰ میلیون حافظ در دستورکار وزارت آموزش و پرورش
تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تکلیف ما در برنامه هفتم، تربیت ۱۰ میلیون حافظ جزء است، گفت هرچند این تکلیف تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و همه دستگاههای قرآنی در آن مشارکت دارند، اما معتقدیم آموزش و پرورش باید سهم بیشتری در این زمینه ایفا کند، زیرا مخاطبان آماده، علاقهمند و حداکثری در اختیار دارد.

میکائیل باقری در گفتوگو با خبرنگار پانا؛ درباره اقدامات مهم حوزه قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، گفت: «در برنامه هفتم، تکالیفی برای آموزش و پرورش تعیین شده است که اولویتهای سال آینده ما خواهد بود.»
باقری افزود: «تعدادی از انتظارات و سیاستهای آقای وزیر در حوزه قرآن و به ویژه نماز، اولویتهای کاری محسوب میشوند.»
وی با بیان اینکه در بحث برنامه هفتم، دو تکلیف مشخص در حوزه اداره کل قرآن وجود دارد، اظهار کرد: «تعدادی تکلیف در حوزه وزارت مطرح است که بخش اول آن مربوط به اداره کل قرآن میشود. یکی از این تکالیف، راهاندازی مدارس رسمی حفظ است که برنامهریزی برای تأسیس ۱۲ مدرسه در ۵ سال آینده انجام شده است. آقای وزیر اشاره کردند که باید بیش از این تعداد اقدام شود.»
باقری افزود: «ما حداقل ۱۲۰۰ مدرسه را هدفگذاری خواهیم کرد و تلاش میکنیم این برنامه را به سرعت اجرایی کنیم. موضوع دیگری در حال مستندسازی است که باید سریعاً ابلاغ شود تا مدارس بتوانند راهاندازی شوند.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تکلیف دیگر ما در برنامه هفتم، تربیت ۱۰ میلیون حافظ جزء است. هرچند این تکلیف تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و همه دستگاههای قرآنی در آن مشارکت دارند، اما معتقدیم آموزش و پرورش باید سهم بیشتری در این زمینه ایفا کند، زیرا مخاطبان آماده، علاقهمند و حداکثری در اختیار دارد.»
وی افزود: «با حدود ۱۷ میلیون دانشآموز، این وزارتخانه باید مؤثرترین و پیشروترین دستگاه در این زمینه باشد. انشاءالله تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بستهای برای حفظ قرآن در کلاسهای درس تهیه کنیم و این برنامه را اجرایی کنیم. آییننامه این طرح نیز آماده شده و در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد.»
باقری ادامه داد: «برنامه دیگری که در آن مشارکت داریم و از تکالیف برنامه هفتم محسوب میشود، موضوع توانمندسازی آموزگاران است. مجری این برنامه در سطح کشور، دارالقرآنها خواهند بود و مسئولیت اصلی آن بر عهده معاونت آموزش ابتدایی است. معاونت پرورشی نیز به عنوان همکار در این زمینه فعالیت خواهد کرد.»
وی افزود: «جناب وزیر آموزش و پرورش بارها تأکید کردهاند که نماز مهمترین اولویت ایشان در آموزش و پرورش و مدارس است. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در سال تحصیلی آینده، هیچ مدرسهای وجود نداشته باشد که شرایط برگزاری نماز در آن فراهم نباشد.»
میکائیل باقری ادامه داد: «اگر مدرسهای نمازخانه یا امکانات لازم را ندارد، طبق فرمایش آقای وزیر، حداقل باید قسمتی در راهروی مدرسه فراهم شود تا دانشآموزان بتوانند در آنجا نماز بخوانند.»
وی افزود: «انتظار ویژه و شایسته این است که در هر مدرسه، یک امام جماعت روحانی حضور داشته باشد تا نماز به صورت جماعت و با امامت ایشان در زمان مقرر برگزار شود.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدرسه موظفند الزامات این امر را فراهم کنند، اما حضور دانشآموزان در نماز داوطلبانه است، اظهار کرد: «مدیران میتوانند با حضور خود، همکاران و ایجاد مشوقهای مناسب، انگیزه لازم را برای حضور دانشآموزان در نماز ایجاد کنند.»
ارسال دیدگاه