معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها:
تشکیل ۲۳۶۴ اجتماع یادگیری معلمان، مدیران و راهبران آموزشی/ توفیق در تحقق عدالت آموزشی و کیفیتبخشی، مستلزم درگیر کردن واقعی معلمان و مدیران است
تهران (پانا) – معاون آموزش ابتدایی، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر ضرورت تبیین چرایی اقدامات تحولی، گفت: «توفیق در تحقق عدالت آموزشی و کیفیتبخشی، مستلزم درگیر کردن واقعی معلمان و مدیران از طریق گفتمانسازی، توانمندسازی و تولید محتوا به شیوهای مشارکتی است.»

رضوان حکیمزاده، صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با محور توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیتبخشی به آموزش و پروژه مهر که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: «همکاران عزیز در بحث کیفیتبخشی آموزش، ابتدا باید به سه پرسش اساسی بپردازیم: چیستی، چگونگی و چرایی کار. اگر حتی بر چیستی و چگونگی کار به توافق برسیم، آنچه اهمیت بالاتری دارد، تبیین درست چرایی کار است. زیرا نقش اصلی مدیران استانها، راهبری چرایی است؛ این تبیین صحیح، انگیزه و اشتیاق جمعی را افزایش میدهد، وگرنه فعالیتهایمان صرفاً جنبه رفع تکلیف خواهد داشت.»
وی با اشاره به برنامههای در دست اجرا در راستای اقدامات تحولی دولت چهاردهم و اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ادامه داد: «نخستین و محوریترین نکته ما، تحقق واقعی سند تحول بنیادین است؛ طبق راهکار ۱۷ این سند، تاکید بر روزآمدسازی روشهای یادگیری، بهرهبرداری از رویکردهای مشارکتی و کار گروهی و خلاقیت قرار دارد. تفاوت ما با دیگر مدیران اجرایی کشور در همین نقطه است: راهبری آموزشی و تربیتی در اولویت کار ما قرار دارد.»
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: «در برنامه اصلاح و بهروزرسانی روشهای آموزش، با تاکید بر کار مشارکتی، گروهی و خلاق، سه محور اصلی مورد نظر است؛ نخست گفتمانسازی، سپس توانمندسازی و در نهایت تولید محتوا. اجرای طرح اجتماعات یادگیری معلمان یکی از بسترهای اصلی ما بوده است تا معلمان مستقیماً در فرآیند مشارکت و اجرا حضور داشته باشند. طبق آمار تا کنون، ۳۸۱ هزار و ۱۶۱ نفر از مدیران و معلمان و راهبران آموزشی ثبتنام و ۲۳۶۴ اجتماع یادگیری تشکیل شده است.»
او تاکید کرد: «برخلاف نگاه بالا به پایین، این معلمان هستند که باید در فرآیند تولید محتوا سهیم شوند. دستورالعملهای لازم را برای فعالسازی این اجتماعات تدوین کردیم تا تجربیات و ابتکارات معلمان تبادل و بازخورد مناسب دریافت گردد. بازخوردها از سطح مدرسه تا سرگروهها و سطح ملی رصد میشود.»
حکیمزاده درباره فرآیند توانمندسازی معلمان خاطرنشان کرد: «چارچوب برنامه توانا، به صورت ملی، استانی و منطقهای در حال اجراست. در استان خراسان رضوی با همراهی دکتر کاظمی و همکاران عزیز، برنامهها سرعت گرفت تا در بازه زمانی کوتاه از دست نرود. تاکید دکتر کشمیری بر شکلگیری روح جمعی و هویت حرفهای در اجتماعات حضوری، تاکید بر این بود که توانمندسازی صرفاً محدود به آموزش مجازی نباشد.»
وی افزود: «در این دورهها بر سه محور اساسی شامل: صلاحیتهای حرفهای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی تاکید داریم. از مدیران کل استانها انتظار داریم که برنامههای توانمندسازی استانیشان با سرفصلهای مصوب ملی هماهنگ باشد.»
معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: «اجتماعات یادگیری معلمان بستر مهمی برای همافزایی و ارتقای کیفی محتوای آموزشی است. ما به تفکیک استان، تولیدات محتوا را رصد و ارزیابی میکنیم و خواستار تداوم، نظارت هفتگی و مشارکت واقعی معلمان هستیم.»
حکیمزاده در پایان تاکید کرد: «محتوای آموزشی فقط از یک سوی سازمان پژوهش تولید نمیشود بلکه تعامل دو سویه میان معلمان و سازمان پژوهش برقرار است. تولید محتوا باید پویاتر شود و همه منابع اعم از مقالات معتبر، متون تخصصی و تجربیات عملی در دسترس معلمان قرار گیرد. خواست من از مدیران کل استانها، پیگیری، راهبری و نظارت روزآمد و مرحله به مرحله است تا عدالت آموزشی و کیفیتبخشی واقعی محقق شود.»
ارسال دیدگاه