نماینده ولی فقیه در کرج:
جنگ شناختی از جنگ سخت،خونریزتر است
کرج (پانا)-نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج گفت:جنگ شناختی، جنگی است که در آن سلاح و مهمات به کار نمیرود،اما نتیجه آن از جنگ سخت خونریزتر است.

سیدمحمدمهدی حسینی همدانی در خطبههای نماز جمعه این هفته مردم کرج به تشریح ابعاد گسترده جنگ شناختی در دنیای امروز پرداخت و گفت: جنگ شناختی، جنگی است که در آن سلاح و مهمات به کار نمیرود،اما نتیجه آن از جنگ سخت خونریزتر است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی این جنگ، تأثیرگذاری بر شیوه تفکر و انتخاب مردم است، تصریح کرد: در این جنگ، تلاش میشود بینش و شناخت مخاطب تغییر کند. آنهم نهفقط در سطح اطلاعات، بلکه در سطح تحلیل، سنجش و انتخاب.دشمن با تغییر شناخت، به اهداف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی خود دست مییابد.
حسینی همدانی به نمونه تاریخی از جنگ شناختی ایران اشاره و بیان کرد:شاید بتوان نمونه بارز این نوع جنگ را در اقدام رضاخان پلید در کشف حجاب دید؛ همان واقعه تلخ ۲۱ تیر ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد که مردم بیگناه را به گلوله بست. هدف آن اقدام، تغییر باور مردم نسبت به یک حکم الهی بود. اما در نهایت موفق نشدند، چون این باورها در عمق جان مردم ریشه داشت.
خطیب جمعه کرج در ادامه، ۴ محور اصلی جنگ شناختی را که دشمن بر پایه آن طراحیهای روانی و رسانهای خود را اجرا میکند، تبیین کرد و نخستین محور انتشار هدفمند اطلاعات را عنوان کرد:دشمن اطلاعاتی را برای جامعه هدف خود منتشر میکند تا مردم را مطابق اهدافش تحریک و ترغیب کند.این اطلاعات شامل ۳ نوع صحیح، غلط و ناقص است و دشمن برای اثربخشی بیشتر، آنها را بهصورت ترکیبی بهکار میبرد.
امام جمعه کرج تأکید کرد: مثلاً اگر هدف ایجاد رعب و ناامیدی در جامعه باشد، اطلاعات درست را در کنار اطلاعات غلط میچینند تا القا کنند که نیروهای دفاعی کشور توان ایستادگی ندارند.نتیجه این روایتسازی، ناامیدی و ترس در بین مردم میباشد.
وی دومین اصل جنگ شناختی را عملیاتی کردن این جنگ از طریق فناوریهای نوین دانست و افزود:دشمن با بهرهگیری از شبکههای اجتماعی و حتی هوش مصنوعی، دروغها را با رنگ و لعاب ویژه، پرتکرار و گسترده منتشر میکند و میکوشد مسئولان و مردم را به این نتیجه برساند که کشور به بنبست رسیده است.
آیتالله حسینی همدانی با اشاره به انتشار بیانیههای برخی چهرههای سیاسی سابق خاطرنشان کرد:گاهی میبینید افرادی که خودشان در گذشته مسئول بودند و در بهوجود آمدن مشکلات نقش داشتند، امروز با بیانیه دادن، طلبکارانه وارد میدان میشوند؛ در حالی که باید پاسخگو باشند.
وی سومین محور جنگ شناختی را تثبیت روایت دروغین دشمن بهجای روایت حقیقی برشمرد و اظهار کرد: قبلاً خبرها را ناقص یا تحریفشده منتشر میکردند، اما امروز دشمن با فناوریهای رسانهای، واقعیت دروغین میسازد. یعنی چیزی را که دوست دارد، روایت میکند، نه آنچه واقعاً اتفاق افتاده است.
حسینی همدانی در ادامه با اشاره به شرایط غزه، رسانههای بینالمللی را به وارونهنمایی حقیقت متهم کرد و گفت:آیا رسانههای دنیا نشان میدهند که مردم را دعوت به غذا میکنند و بعد با گلوله میزنند؟ نه؛ تصویرسازیشان این است که سران جنایتکار دنیا با کتوشلوار اتوکشیده، روبهروی هم مینشینند، لبخند میزنند و جایزه صلح رد و بدل میکنند. در حالی که همزمان، در آن سوی تصویر، مردم در خاک و خون میغلتند.
امام جمعه کرج تصریح کرد:رسانهها امروز واقعیت را برای ما نمیگویند، بلکه آنگونه که صاحبانشان میخواهند، جهان را به ما نشان میدهند.
وی چهارمین و مهمترین محور جنگ شناختی را بیان اهداف دشمن از زبان عناصر نفوذی یا افراد غافل داخلی معرفی کرد و هشدار داد:گاهی حرفهای دشمن، نه از رسانههای رسمی آنها، بلکه از زبان برخی افراد داخلی با آب و تاب مطرح میشود؛ این خطرناکترین بخش ماجراست.
آیتالله حسینی همدانی خاطرنشان کرد:نباید فراموش کرد که در جنگ شناختی، مردم هدف اصلی هستند.دشمن تلاش میکند از میان جبهه خودی سربازگیری کند تا روایتهایش باورپذیرتر شود. بهعنوان نمونه، چقدر حرفهای نادرست درباره مدافعان حرم زده شد و دل خانوادههایشان را آزرد.
وی در پایان با اشاره به شعار «نه غزه، نه لبنان» اظهار کرد: این شعارها ساخته شد تا ایران را از محور مقاومت دور کنند.اما هدف نهاییشان امنیت خود ایران بود. با انتشار اخبار متناقض و پرتکرار، افکار عمومی را بدون خونریزی به همان جایی میبرند که میخواهند.
ارسال دیدگاه