معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی:

هدایت تحصیلی باید محصول یک فرآیند سه‌ساله هدفمند باشد

مشهد(پانا)- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هدایت تحصیلی فرآیندی است و نه یک اتفاق و باید محصول یک مسیر تربیتی سه‌ساله در دوره متوسطه اول باشد.

کد مطلب: ۱۵۸۲۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی باید محصول یک فرآیند سه‌ساله هدفمند باشد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی،حسن عدالت جو در نشست هماهنگی اجرای فرآیند هدایت تحصیلی با حضور مدیران، مشاوران و معاونان آموزشی نواحی و مناطق استان، با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی بلندمدت برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: هدایت تحصیلی نباید صرفاً به تکمیل یک فرم خلاصه شود، بلکه باید نتیجه‌ی یک فرآیند آموزشی و تربیتی سه‌ساله باشد که از پایه هفتم آغاز می‌شود و در پایه نهم به تصمیم‌گیری نهایی منتهی می‌گردد.

وی افزود: دوره متوسطه اول باید سه مأموریت کلیدی را دنبال کند که شامل «شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان»، «هویت‌یابی فردی» و در نهایت «هدایت تحصیلی آگاهانه و هدفمند» است. دانش‌آموز باید در پایان این مسیر بتواند با شناخت از توانمندی‌ها و رغبت‌های خود، مسیر تحصیلی و شغلی آینده‌اش را انتخاب کند.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر، در عمل شاهد فاصله گرفتن از این رویکرد هستیم و هدایت تحصیلی گاه به یک تصمیم اداری تقلیل یافته است. این در حالی است که برای تحقق صحیح این فرآیند، باید فعالیت‌هایی نظیر جشنواره خوارزمی، طرح مدام، مهارت‌آموزی و مسابقات فرهنگی‌هنری و ورزشی، با هدف کشف استعدادها، به‌صورت هدفمند در مدارس اجرا شود.

عدالت‌جو تأکید کرد: نخستین کمیته‌های هدایت تحصیلی باید در مدارس و با حضور مشاور، مدیر و معاون تشکیل شوند تا دانش‌آموزان با راهنمایی دقیق، مسیر تحصیلی خود را انتخاب کنند. وی همچنین از طراحی سامانه‌ای برای رصد روزانه ثبت‌نام و نرخ گذر نهم به دهم در سطح استان خبر داد.

وی با اشاره به پایان موفق امتحانات پایه نهم تا ۱۸ خرداد افزود: خراسان رضوی از نظر آمادگی برای اجرای هدایت تحصیلی در کشور پیشتاز است و با تأیید نمرات تا چهاردهم تیر، فرم‌های هدایت تحصیلی از شانزدهم تیر در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

معاون آموزش متوسطه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ارتباط مستقیم هدایت تحصیلی با توسعه متوازن رشته‌ای گفت: یکی از اهداف مهم استان، افزایش نرخ توسعه متوازن از پایه نهم به دهم است. در سال گذشته این نرخ ۵۴.۱۴ درصد بود و هدف‌گذاری امسال رسیدن به ۶۰ درصد و در گام بعد، تحقق ۷۰ درصدی است که مورد انتظار وزارت آموزش و پرورش نیز هست.

وی با اشاره به چالش‌های ظرفیت رشته‌های نظری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز را در شاخه نظری ثبت‌نام کنیم و باید ظرفیت هنرستان‌ها با استفاده از تمام امکانات درون‌سازمانی و بین‌بخشی توسعه یابد؛ از جمله تشکیل هنرستان‌های وابسته، برون‌سپاری، و استفاده از فضاهای بلااستفاده.

معاون آموزش متوسطه در پایان ضمن قدردانی از همکاری نزدیک معاونت پرورشی استان و مشاوران مدارس گفت: تحقق هدایت تحصیلی مؤثر و عادلانه تنها در سایه هم‌افزایی تمامی ارکان نظام آموزشی امکان‌پذیر است و باید با جدیت و انسجام برای آن برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار