آموزگار دبستان پسرانه ایمان ناحیه یک کرج:

تدریس برای دانش‌آموزان استثنایی نیاز به تخصص، تکرار و تمرین دارد

کرج (پانا) - آموزگار دبستان پسرانه ایمان ناحیه یک کرج گفت: تدریس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، سختی‌های خاص خود را دارد؛ چرا که این دانش‌آموزان با یک بار تدریس، مفاهیم و درس را یاد نمی‌گیرند و نیاز به تمرین و تکرار دارند.

کد مطلب: ۱۵۶۶۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تدریس برای دانش‌آموزان استثنایی نیاز به تخصص، تکرار و تمرین دارد

معلم، نه‌تنها به دلیل نقشی که در آموزش آینده‌سازان کشور بر عهده دارد، بلکه به سبب نقش الگویی خویش، درب‌های معرفت را به روی انسان می‌گشاید و راه و رسم زندگی صحیح را به او می‌آموزد و زمینه‌ساز تربیت انسانی دانا، توانا، پرهیزکار، پاکدامن، کارآمد، شجاع، هوشیار و اهل اقدام می‌شود.

صدیقه نخستین‌پناهی با ۲۴ سال سابقه اکنون در دبستان استثنایی پسرانه ایمان ناحیه یک کرج مشغول تدریس دانش‌آموزان استثنایی است و در سال ۱۴۰۴ به عنوان معلم نمونه استان البرز شناخته شده است.

این معلم نمونه در گفت‌وگو با پانا به مناسبت هفته معلم بیان کرد: «تدریس دانش‌آموزان با نیازهای ویژه سختی‌های خاص خود را دارد؛ چرا که این دانش‌آموزان با یک بار تدریس، مفاهیم و درس را یاد نمی‌گیرند و نیاز به تمرین و تکرار دارند که اوایل سال‌های تدریس این کار برای بنده بسیار دشوار بود لیکن بعد از شناخت و آشنایی بیشتر علاقه بسیاری به این فرشتگان زمینی یافتم و نگاه‌های مهربان، محبت‌های از سر صداقت و حتی اشک‌های پاک آن‌ها انگیزه ماندن در این مدارس را در من بیشتر کرد.»

وی در رابطه با ایجاد تعامل یادگیری در کلاس درس گفت: «بنده در کلاس درس با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی، تلفیق بازی‌های آموزشی با مفاهیم و موضوعات درسی که با حمایت، تشویق و توانمندسازی دانش‌آموزان همراه است، سعی می‌کنم که بیشترین تعامل را در یادگیری ایجاد کنم.»

معلم نمونه استانی افزود: «با توجه به اینکه دارای تحصیلات کارشناسی مشاوره و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی هستم، همواره از ترکیب علم و آگاهی و تجربه و تخصص و همچنین با برگزاری جلسه توجیهی برای والدین در ابتدای سال و جلسات منظم ماهانه به ایجاد محیطی امن، مثبت و آرام پرداخته و با ارائه برنامه‌های منعطف برای یادگیری تاکنون تلاش بر این داشتم که با چالشی در امر آموزش مواجه نشوم.»

وی در رابطه با طرح ارائه‌شده برای شناسایی معلمان نمونه، عنوان کرد: «طرحی را مبنی بر مطالعه، تحقیق و پژوهش در حوزه آموزشی و رفتاری کودکان استثنایی ارائه دادم که موفق شدم در زمینه درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی، رتبه کسب نمایم و به مقام معلم نمونه استانی دست یابم.»

نخستین‌پناهی اظهار کرد: «به‌روز نگه‌داشتن دانش تخصصی،مدیریت تفاوت‌های فردی و تطبیق روش‌های تدریس با نیازهای نسل جدید از چالش‌های پیش روی معلمان است،وکمبود نیروی انسانی متخصص،کارآمد و متعهد اعم از کار درمان، گفتار درمان و فیزیوتراپ نیز از چالش‌های موجود در مدارس استثنایی است.»

آموزگار دبستان پسرانه ایمان ناحیه یک کرج گفت:«همواره در تلاش بودم تا در زمینه معلمی کودکان استثنایی بهترین خود باشم و پرانرژی،پویا و فعال عمل نمایم و با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی به نظر می‌توان از هوش مصنوعی در زمینه‌های دیداری و شنیداری برای بهبود کیفیت آموزش استفاده کرد.»

نخستین پناهی در پایان اظهار داشت:«همواره در جهت بررسی به روز بودن تدریس خود، عملکرد دانش‌آموزان را به عنوان ملاک قرار می‌دهم و زمانی که به اهداف آموزشی برنامه‌ریزی شده می‌رسم نتیجه این است که یادگیری صورت گرفته و تدریس به روز و موثر بوده است.از فرصتی که برای بنده جهت ارائه توانمندی‌ها فراهم شده است خداوند متعال را شکرگذارم و امیدوارم با اتکا به تجربه،علم به روز و عشق به معلمی بتوانم در خدمت رشد تعالی فرزندان این مرز و بوم باشم.»

خبرنگار : دانش‌آموز:ملیکابهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار