مدیر کل استاندارد فارس: قبل از تاییدیه از آسانسور استفاده نشود

شیراز (پانا) - به گفته مدیر کل استاندارد استان فارس با توجه به اجباری بودن استاندارد آسانسورها نظارت بر نصب و راه‌اندازی آسانسورها در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل استاندارد فارس: قبل از تاییدیه از آسانسور استفاده نشود

محمد مهدی رزمجویی، ضمن اعلام بیش از 330 مورد بازرسی از آسانسورهای منصوب در ادارات دولتی و ساختمان‌های عمومی از ابتدای سال جاری، از مالکان و پیمانکاران ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند خواست قبل از عقد قرارداد خرید آسانسور، حتما پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور شرکت‌های طرف قرار داد را که توسط اداره کل صنعت و معدن و تجارت صادر شده و دارای تاریخ اعتبار است را ملاحظه و دقت کنند که مشخصات طرف قرارداد با مشخصات مجوز صادر شده تطابق داشته باشد.

وی افزود: قرارداد منعقده بایستی شفاف و با امضاء مدیرعامل شرکت فروشنده آسانسور و در برگه دارای سر برگ شرکت نوشته شود و قید جمله " الزام به نصب آسانسور بر اساس موازین استاندارد ملی ایران " ضروری است.

مدیر کل استاندارد فارس ادامه داد: مالکان و پیمانکاران ساختمان‌ها قبل از شروع عملیات نصب آسانسور از طریق مهندسین ناظر و طراح و همچنین با مشاوره شرکت طرف قرارداد از آماده و مناسب بودن فضاهای ساختمانی محل نصب آسانسور اطمینان حاصل کنند و پس از اتمام کار نصب آسانسور، فروشنده آسانسور بایستی با هماهنگی مالک درخواست بازرسی آسانسور را در سامانه اینترنتی اداره کل استاندارد ثبت و تا صدور تاییدیه استاندارد آسانسور پیگیری کنند.

رزمجویی گفت: راه اندازی و استفاده از آسانسور قبل از تاییدیه استاندارد ممنوع و مسئولیت هر گونه حادثه بعهده طرفین قرار داد است.

وی اضافه کرد: یکی از مدارک ضروری صدور تائیدیه استاندارد آسانسور ارائه قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور برای پیشگیری از خرابی و بروز حادثه و اطمینان از عملکرد مناسب قطعات است و در صورتیکه مشخص شود قرارداد ارائه شده صوری بوده، مسئولیت هرگونه حادثه به عهده طرفین خواهد بود.

مدیر کل استاندارد فارس از هماهنگی مطلوب شهرداری شیراز با اداره کل استاندارد در خصوص اطمینان از وجود تاییدیه استاندارد معتبر قبل از صدور پایان کارخبر داد و افزود: در حال حاضر شهرداری شیراز بدون اخذ مجوز استاندارد اجازه صدور پایان کار و بهره برداری از ساختمانهای دارای آسانسور را نمی دهد که در همین راستا در 7 ماهه سال جاری بیش از1350 فقره تائیدیه ایمنی اولیه آسانسور توسط اداره کل استاندارد صادر گردید.

رزمجوافزود جهت سهولت در صدور مجوزها و همچنین سرعت انجام پاسخگویی به متقاضیان ، شرکتهای بازرسی آسانسور در استان فارس توسط سازمان ملی استاندارد تائید صلاحیت شده و لذا به محض درخواست مالکین ساختمان‌ها، پرونده آن‌ها به شرکت‌های تائید صلاحیت شده ارجاع و در کمترین زمان ممکن بازرسی اولیه صورت می‌پذیرد و در صورتیکه آسانسور معایبی داشته باشد در یک فرصت زمانی مناسب به مالک اجازه داده می‌شود تا نسبت به رفع نقص اقدام و در بازرسی نهائی مجوز لازم صادر شود.

مدیر کل استاندارد تاکید کرد: تائیدیه صادر شده برای یکسال اعتبار دارد و پس از پایان این مهلت آسانسور بایستی مجدد مورد بازرسی قرار گرفته و بهره‌برداری ایمن از آسانسور منوط به داشتن تاییدیه استاندارد معتبر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار