افشار بهمنی خبر داد

ارائه 3 رشته «خدمات پس از فروش خودروهای سبک» برای مهرماه 1400

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه ای و کاردانش از تصویب سه رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک خبر داد و گفت در شورای عالی آموزش و پرورش، سه رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک، بررسی و تصویب شد لذا مقرر شد که طی دو ماه آینده برنامه‌های درسی را تحویل دهیم تا برای آغاز سال جدید ارائه شود.

کد مطلب: ۱۱۹۵۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ارائه 3 رشته «خدمات پس از فروش خودروهای سبک» برای مهرماه 1400

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونین ومدیران دفاتر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش، به روز ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: برخی از روزها رازهایی با خود دارند که باید به آن پرداخت زیرا یکی از رسالت‌های ما، تنظیم برنامه درسی زنده است که حساس به محیط پیرامون خود باشد. برنامه درسی زنده، برنامه‌ای است که بتواند در مقابل پدیده مخرب، ویرانگر و سوزاننده‌ای مانند مخدر که هم فرد و هم جامعه را در صورت شیوع، به خاکستر تبدیل می‌کند، راهکار ارائه کند.

وی افزود: بدیهی است که یک نسبت مشخص، بین برنامه درسی و مسائلی مانند اعتیاد و مواد مخدر وجود دارد لذا ما مکلف هستیم که از طریق برنامه‌های درسی، دانش آموزان را طوری تربیت کنیم که این افراد به سمت اعتیاد ولو در نازلترین شکل خود که همان دخانیات است، گرایش پیدا نکنند زیرا چه از ما بخواهند و چه نخواهند، این رسالت برنامه‌ای ماست.

آگاه سازی و بیدار کردن دانش آموزان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: ما مکلف هستیم که دانش آموزان را در برابر مساله‌های ویرانگر که در راس آن مواد مخدر است، آگاه و بیدار کنیم و مهارت‌های لازم را در آنان به وجود بیاوریم.

ملکی، تاثیرات اعتیاد را بر جامعه گسترده خواند و گفت: اعتیاد از جمله مسائلی است که ویرانی‌های مختلفی به دنبال دارد. مسئله اعتیاد به لحاظ اخلاقی ویرانی‌هایی در جامعه ایجاد می‌کند که ضربات سنگینی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند. امروزه بنا بر اخبار معتبر، تعداد زیادی از مردان و زنان، به این بیماری مبتلا هستند و خانواده‌هایی به این واسطه متلاشی شده و افرادی نیز در زندان‌ها به سر می‌برند زیرا اعتیاد گرفتاری‌های بسیاری در جامعه به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از بعد سیاسی افزایش معتادین، موجب تسلیم شدن آسان یک ملت در برابر استکبار جهانی می‌شود و این یکی از ترفندهای مستکبران، در طول تاریخ بوده است تا با اعتیاد جوانان، یک کشور را تسلیم کنند. از بعد اقتصادی، در جامعه‌ای که اعتیاد، در آن شیوع پیدا کند، تاثیرات منفی گسترده به وجود می‌آید زیرا کشوری که نیروی کار مولد ندارد، مانند ماشینی است که موتور آن نقص پیدا کرده است. بنابراین از ابعاد مختلف ضایعات معضل اعتیاد، روشن است لذا ما باید به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری حرکت کنیم، و توجه کنیم که ما در برابر مساله‌ها و معضلات جامعه مسئول هستیم.

پرداختن به مسئله پیری جمعیت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به دیگر مباحث مهم جامعه اشاره کرد و گفت: در مسیر برنامه ریزی درسی باید معضلات مختلف را مد نظر قرار دهیم. یکی از این معضلات اعتیاد است اما مسئله دیگر حرکت جمعیت به سمت پیری است که باید در برنامه‌های درسی به آن توجه کنیم زیرا قطعا کمّیت، اهمیت خاصی در یک کشور دارد. مسئله مبارزه با مواد مخدر نیز به همین گونه است لذا برنامه درسی بی‌اعتنا به مشکلات روز جامعه، که صرفا دانش آموز بخواند و از آن عبور کند، اما در برابر مسائل جامعه بی توجه باشد، مناسب و استاندارد نیست.

ملکی، برنامه درسی نامناسب را یک مخدر در نوع خود خواند و اظهار کرد: برنامه‌های درسی باید افراد را برای پیشگیری از اعتیاد آماده کنند و باید دقت کنیم که خود برنامه درسی به یک ماده مخدر تبدیل نشود. همانطور که می‌دانید، مخدر عقل را زائل می‌کند، سیستم روانی را تقلیل و اراده فرد را از بین می‌برد بنابراین، برنامه درسی که نتواند تفکر، اراده و اختیار را تقویت کند و کودک و نوجوان را در برابر زشتی‌ها حساس کند، نوعی مخدر است لذا باید مراقب باشیم که به این سمت نرویم.

وی ادامه داد: در یک برنامه درسی نامناسب و مخدر شکل، به جای تقویت تفکر، انفعال منفی، به جای اراده و اختیار، رکود و سستی، به جای حساسیت نسبت به ارزش‌ها، بی تفاوتی و به جای ارتباطات اجتماعی، تنهایی تقویت می‌شود. باید توجه کنیم که ماده مخدر در لباس مادی و برنامه درسی نامناسب در قالب معنوی، باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود به همین خاطر حالا که در مسیر تحول حرکت می‌کنیم، باید به این مسائل توجه کنیم زیرا رسالت سنگینی بر دوش ماست.

تصویب 3 رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک

در بخش پیش از دستور جلسه، افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، در بخش دیگری از این جلسه از تصویب سه رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک خبر داد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش، سه رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک، بررسی و تصویب شد لذا مقرر شد که طی دو ماه آینده برنامه‌های درسی را تحویل دهیم تا برای آغاز سال جدید ارائه شود. در مورد رشته بازاریابی و امور تبلیغاتی، نیز بنا شد که بتوانیم برای اصلاح نیازسنجی‌ها اقدام کنیم.

روح الله رضا علی، مشاور رئیس سازمان پژوهش نیز در ادامه بر لزوم توجه به ابعاد جامعه در برنامه ریزی درسی تاکید کرد و گفت: همانطور که اشاره شد، برنامه زنده درسی، به یک سری واقعیت‌های جدی جامعه، اشاره دارد لذا ما باید ورود به مسائل جامعه را جدی‌تر دنبال کنیم. در این مسیر باید به بررسی مسائل مختلفی بپردازیم و بدانیم که رشد دینی در جامعه ما چگونه است؟ یا دیگر مباحث اعتقادی در چه شرایطی قرار دارند؟ در این راستا مراکزی، هستند که در این باره تحقیقات کرده‌اند لذا لازم است که گزارش‌های موجود، در سازمان ما نیز مد نظر قرار گیرد.

کارهای مربوط به رمزینه های پاسخ سریع روی ریل قرار دارد

علی محبی، قائم مقام ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان، در ادامه این جلسه به ارائه گزارش پیشرفت رمزینه های پاسخ سریع پرداخت و گفت: هر هفته جلسه ای با حضور دفاتر برگزار و کارهای مربوط به رمزینه‌‌های پاسخ سریع پیگیری می شود لذا کارها بر روی ریل خود قرار دارد البته با توجه به تجربه نخست بودن این کار و حساسیت‌هایی که وجود داشت کارها اندکی سخت پیش رفت اما امروز کار منطق و روال بهتری یافته است و دفاتر کاملا می‌دانند که باید در چه مسیری حرکت کنند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند کار دفاتر و اجرای کار رمزینه های سریع پاسخ پرداخت و گفت: رشد تولید محتوا و تامین آن، از دو مسیر جشنواره تولید محتوا و دفاتر به خوبی پیش می‌رود و طبق گزارشات ما چیزی بالغ بر 400 درصد، رشد بارگذاری در سامانه رشد، ایجاد شده و از 900 عنوان به بالای 5 هزار مطلب رسیده است. در جشنواره نیز، تولید محتوا با اقبال خوبی، رو به رو شده است. در این مسیر تعداد زیادی از معلمان ثبت نام کرده‌اند و از شرکت‌ها و نهادها نیز کارهای خوبی دریافت کرده‌ایم.

در ادامه محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش به ارائه گزارش کارهای انجام شده پرداخت و گفت: ما در این دوره، بالغ بر 11 هزار دقیقه تولید محتوا در استودیو سمنان داشتیم و حجم بارگذاری نیز، به 300 برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین مبادله محتوا بین دفاتر تالیف، سرعت بیشتری پیدا کرده است. خوشبختانه با کمک دفاتر، بارگزاری پایه اول را به پایان رسانده‌ایم و برای هر درس یک رمزینه تعریف شده است و امروز امکان آمادگی و تست وجود دارد.

در ادامه نمونه هایی از رمزینه‌های سریع پاسخ در کتاب فارسی پایه اول ابتدایی، توسط مدیران به صورت آزمایشی اجرا شد و مورد بررسی مدیران حاضر در جلسه قرار گرفت.

سعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش بیان کرد: سعی داریم که برنامه‌ای را در راستای خوانش رمزینه‌های سریع پاسخ اجرا کنیم که کاملا فارسی باشد تا هم دانش آموزان و هم خانواده‌ها، برای استفاده از مطالب راحت باشند البته بعدها نیز می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم که این برنامه از حالت تماشای آنلاین خارج، و امکان دانلود نیز برای دانش آموزان فراهم شود. روند اجرای این برنامه در دست اجراست و در یک فاز تا پایان تیرماه بخش اصلی آن اجرا خواهد شد و این برنامه رمزینه اختصاصی ما خواهد بود البته امکان استفاده از سایر برنامه‌ها نیز برای علاقمندان وجود دارد.

ارجاع مستقیم در مسیر رمزینه ها

محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی گفت: ما باید در مسیر رمزینه‌ها ارجاع مستقیم داشته باشیم و در اجرای برنامه‌ها، واسطه نداشته باشیم زیرا اگر به سمت فضای دوگانه برویم، مدیریت کلاس توسط معلم به شدت آسیب می‌بیند. به همین خاطر باید مراقب برنامه و تنظیمات فناورانه باشیم. نکته دیگر این است که محیط سلامت و ایمن را داخل شبکه رشد داشته باشیم و بحث گوشی‌ها صرفا به رمزینه‌ها مختص نشود، زیرا مهم این است که ما بتوانیم، روش‌هایی را اتخاذ کنیم تا دانش آموز، به محتوای مطلوب دست پیدا کند.

حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم بررسی طرح رمزینه‌ها توسط معلمان و دانش آموزان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که در همین مرحله، یک بار این روند را با معلمان و مدیران بررسی کنیم و ببینیم که چقدر کار از سوی آنان پذیرفته می‌شود. موضوع دیگر این است که در هر مرحله از کار به این سوال توجه کنیم که اساسا رمزینه‌ها قرار است، چه خلأهایی را پوشش دهند؟ نکته دیگر این است که بحث هزینه‌ها و مدل کار را کاملا مشخص کنیم تا بدانیم که دانش آموز، آیا قرار است که به شکل آنلاین از این رمزینه‌ها استفاده کند یا امکان دانلود وجود دارد، زیرا طبق اخبار امکان ارائه بسته‌های اینترنت دانش آموزی نیز مطرح شده است.

وی ادامه داد: اخیرا یک مقاله پژوهشی در سطح بین‌المللی منتشر شده که به بررسی شرایط کودکان در دوران کرونا پرداخته، و افت دروس دانش آموزان را در این دوران مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش راهکارهایی برای بهبود شرایط درسی کودکان ارائه شده، که می‌توانیم از آن بهره مند شویم و جهت گیری کار را به سمتی ببریم که خلاهای به وجود آمده را نیز بتوانیم پوشش دهیم.

داشتن علم الیقین در ارتباط با انجام دادن رمزینه‌های سریع پاسخ

در بخش پایانی این جلسه، حسن ملکی به روند اجرای رمزینه‌های سریع پاسخ اشاره کرد و گفت: ما در ارتباط با رمزینه‌های سریع پاسخ، یک علم الیقین به انجام این کار داشتیم زیرا همکاران و پتانسیل‌های این مجموعه را می شناختم به همین خاطر نگران انجام نشدن کار نبودم. امروز با مشاهده نمونه‌های ارائه شده، به عین الیقین نیز رسیدم زیرا آنچه را که انجام داده شده، دیدم و در این نقطه جای شکر وجود دارد و حقیقتا از همکاران سپاسگزارم.

وی افزود: مرحله بعدی کار ما حق الیقین است لذا باید کمک کنیم که به آن دست پیدا کنیم زیرا آن نقطه‌ای است که اطمینان ما صد در صد می‌شود و می‌توانیم بدون هیچ تردید، ضعف و ناتوانی، یک سال تحصیلی موفقی را همراه با کتاب‌های درسی منصوب به رمزینه‌های سریع پاسخ داشته باشیم البته به لطف خداوند، به این نقطه نزدیک می‌شویم و همت همکاران نیز معطوف به این نقطه است زیرا ما حداکثر برای پایان مرداد ماه، به حداقل 25 درصد عناوین درسی نیاز داریم لذا باید زمانبندی کار را در مرکز توجه قرار دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: مردان بسیار بزرگی به دلیل غفلت از زمان شکست خوردند لذا با توجه به اینکه کار ما بر محور زمان قرار دارد، باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و حرکت‌ها کاملا محسوس باشد.

گام های مهم رمزینه های سریع پاسخ

ملکی در بخش پایانی جلسه بر لزوم بررسی چند نکته تاکید کرد و گفت: در بحث رمزینه‌های سریع پاسخ، هدف گذاری، برنامه ریزی تامین و تولید محتوا، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و آموزش و اشاعه، گام‌های مهم هستند. به همین خاطر باید به یکایک آنها توجه کرد اما معتقدم که گام چهارم یعنی اشاعه و آموزش دارای اهمیت بسیار زیادی است و ما باید معلم‌ها را برای آن آموزش دهیم. بخشی از این آموزش را می‌توان با استفاده از شبکه رشد اجرا کرد اما در این کمیته باید برای اشاعه و آموزش چاره اندیشی کنیم زیرا اگر معلمان آماده نشوند و ندانند چگونه بین محتواها و رمزینه‌ها ارتباط برقرار کنند با مشکل رو به رو می‌شویم.

وی افزود: در بخش دیگری، ما باید به این سوال پاسخ دهیم که این محتواها چگونه ارزشیابی خواهند شد؟ یعنی پس از گفتگو به نتیجه خاص دست پیدا کنیم و بدانیم که اساسا چگونه با این بخش برخورد خواهیم کرد و کدام حالت مناسب است؟

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید راجع به این محتواها از ابعاد مختلف به طمانینه برسیم زیرا یک بعد این کار آموزشی و بعد دیگر علمی است که باید با یکدیگر تناسب داشته باشد و به توسعه یادگیری کمک کند اما یک بعد دیگر ارزشی و فرهنگی است؛ و مبادا به این نکته بی توجهی شود.

لزوم اعتبار یابی

ملکی خاطر نشان کرد: پس از آماده شدن این رمزینه‌های سریع پاسخ، ضروری است که یک اعتبار یابی داشته باشیم. در این مسیر، باید برخی از استان‌ها از راه‌های مختلف انتخاب شوند و سپس یک بررسی روی این کارها داشته باشند تا ما با خیال راحت این رمزینه ها را ارائه کنیم و بدانیم که این طرح، تنها در شهرهای بزرگ جوابگو نیست و در بخش و روستاها نیز، اجرای آن امکانپذیر است زیرا علاوه بر بعد علمی، کار باید از جهت اجرا نیز معتبر باشد.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای ادامه شرایط کرونا تاکید کرد و گفت: باید بدانیم که اگر در سال آینده نیز شرایط به صورتی باشد که امکان حضور دانش آموزان در مدارس نباشد، الگو و مدل ما چیست؟ متاسفانه شرایط کرونا خبر نمی‌کند، بنابراین ما باید برای این امر پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم و پخته تر از سال گذشته در این مسیر عمل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار