تاکید چین و آلمان بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران

تهران (پانا) - وزرای خارجه آلمان و چین در بیانیه‌ای مشترک در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
تاکید چین و آلمان بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران

به گزارش باشگاه خبرنگاران از خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و وانگ یی، همتای چینی او پس از کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر ضرورت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] تاکید کردند.

هایکو ماس اظهار کرد که این موضوع طی چند هفته گذشته در شورای امنیت سازمان ملل به طور گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته ‌است.

این بیانیه مشترک پیش از نشست برنامه ریزی شده کمیسیون مشترک برجام در وین که قرار است با اعضای آن به جز آمریکا و با هدف تمرکز بر حفظ توافق هسته‌ای ایران برگزار شود، منتشر شد.

این نشست قرار است به ریاست هلگا اشمید به نمایندگی از جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ساعات آینده برگزار شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر خود از برگزاری این نشست تا ساعاتی دیگر خبر داد. او آمریکا را عضو خودخوانده برجام توصیف کرد و نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام با مشارکت همه اعضای واقعی (و نه خودخوانده) توافق هسته‌ای تا ساعاتی دیگر در وین آغاز می‌شود. رایزنی‌ها در چارچوب‌های مختلف در حال جریان است.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر با توجه به تلاش‌های آمریکا برای نابودی برجام برگزاری این نشست را به موقع خوانده بود.

در ۲۰ اوت، آمریکا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار آغاز روند بازگشت خودکار [تحریم‌ها] شده بود که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد خواستار بازاعمال تحریم‌های چند جانبه‌ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران رفع شده است. فرانسه، آلمان و انگلیس یادآور شدند که آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

آمریکا پس از ناکامی در تصویب تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، با استناد به برجام (علیرغم خروج از آن) تاکید کرد مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و به این ترتیب تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را باز می‌گرداند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار