برترین‌های سینمای مستند از یاماگاتا تا مادرید در سینما حقیقت

تهران (پانا) - جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در قالب بخش جنبی «آینه یک جشنواره» در دوره‌های مختلف به مرور آثار جشنواره‌های مستند دنیا از جمله جشنواره‌های ایدفا، مارسی و هات داکس پرداخته است و در پانزدهمین دوره خود آثار برتر جشنواره مستند «لیسبون» پرتغال را نمایش خواهد داد .

کد مطلب: ۱۲۳۶۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
برترین‌های سینمای مستند از یاماگاتا تا مادرید در سینما حقیقت

به گزارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جشنواره‌های مستند آمستردام، ایدفا، هات داکس، یاماگاتا، مارسی، مادرید، جیهلاوا، شفیلد، ویزیون دو رئل، لایپزیگ، دانمارک، سینمادورئل، تسالوونیکی و میلینیوم از جمله جشنواره‌هایی هستند که برترین آثار آن‌ها در دوره‌های گذشته جشنواره سینماحقیقت روی پرده رفته است.
در نخستین دوره جشنواره سینماحقیقت، بخش «آینه یک جشنواره» به نمایش برترین فیلم‌های جشنواره‌های مستند آمستردام، ایدفا(هلند) و هات داکس(کانادا) اختصاص یافت. همچنین در بخشی تحت عنوان مرور یک کشور منتخبی از فیلم‌های کشور سوریه برای علاقمندان نمایش داده شد.
در دومین دوره جشنواره، برترین مستندهای جشنواره یاماگاتا(ژاپن) در قالب بخش جنبی «آینه یک جشنواره» روی پرده رفت و آثار کشور لهستان مرور شد.
نمایش مستندهای برتر جشنواره مستند مارسی(فرانسه) بخش جنبی سومین دوره جشنواره سینماحقیقت بود. همچنین در این دوره منتخبی از آثار مستند کشور روسیه روی پرده رفت.
«آینه یک جشنواره» چهارمین دوره سینماحقیقت برترین آثار جشنواره مادرید (اسپانیا) را نمایش داد و علاوه بر این منتخبی از آثار مستند کشور بوسنی و هرزگوین در اختیار علاقمندان قرار داده شد.
پنجمین دوره جشنواره سینماحقیقت بخشی جنبی تحت عنوان «آینه یک جشنواره» یا «مرور یک کشور» نداشت و در ششمین دوره سینماحقیقت، آثار برتر جشنواره مستند جیهلاوا(جمهوری چک) به نمایش درآمد و آثار مستند کشور آمریکای لاتین مرور شد.
در هفتمین دوره از جشنواره سینماحقیقت بخش «آینه یک جشنواره» به نمایش آثار برتر جشنواره مستند شفیلد(انگلستان) اختصاص یافت و آثار مستند کشور هندوستان در بخش مرور یک کشور روی پرده رفت.
آثار جشنواره ویزیون دو رئل(سوئیس) در بخش جنبی «آینه یک جشنواره» هشتمین دوره سینماحقیقت نمایش داده شد و در این دوره منتخب فیلم‌های مستند کشور ژاپن به مخاطبان ایرانی معرفی شد.
در نهمین دوره سینماحقیقت بهترین مستندهای جشنواره فیلم‌های لایپزیگ(آلمان) روی پرده رفتند و برترین مستندهای کشور آمریکا در بخش جنبی «مرور یک کشور» معرفی شدند.
دوره دهم از جشنواره سینماحقیقت به نمایش برترین فیلم‌های جشنواره مستند دانمارک و مرور آثار کشور ایتالیا اختصاص یافت.
بخش جنبی «آینه یک جشنواره» در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت به نمایش برترین فیلم‌های جشنواره سینما دورئل (فرانسه) اختصاص یافت و در بخش مرور یک کشور مستندهای کشور دانمارک روی پرده رفت.
در دوازدهمین دوره سینماحقیقت، آثار برتر جشنواره مستند تسالوونیکی (یونان) نمایش داده شد و آثار مستند کشورهای آلمانی زبان شامل آلمان، اتریش و سوئیس در بخش «مرور یک کشور» روی پرده رفتند.
منتخبی از آثار برگزیده جشنواره مستند میلینیوم(بلژیک) در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت نمایش داده شدند و بخش «مرور یک کشور» در این سال به معرفی مستندهای کشورهای حوزه بالکان و بالتیک اختصاص یافت.
در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت آثار کشور شیلی معرفی شدند اما در این سال بخش جنبی ای تحت عنوان «آینه یک جشنواره» وجود نداشت و آثار برگزیده 13 دوره پیشین جشنواره سینماحقیقت برای علاقمندان به نمایش درآمدند.

و اما در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت چهار مستند «خاستگاه» به کارگردانی پدرو فیلیپ مارکز، «رودخانه پرپیچ و خم» ساخته ماریو ولوسو، «زمین» به کارگردانی هیروتسو سوزوکی - روزانا تورس و «انسان جاودان» ساخته خاویر بالیدو والدیویا در بخش «آینه یک جشنواره» که به نمایش برترین آثار جشنواره لیسبون(پرتغال) اختصاص دارد، نمایش داده خواهند شد.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار