معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش در دومین همایش ملی درس پژوهشی و درسکاوی:
معلم باید بهجای انتقال دانش به دانشآموزان، تسهیلگر یادگیری باشد
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت معلم باید بهجای انتقال دانش به دانشآموزان، تسهیلگر یادگیری باشد و شرایط برای یادگیری فعال را در کلاس درس فراهم کند.
سیدمصطفی آذرکیش در دومین همایش ملی درسپژوهشی و درسکاوی که در شیراز برگزار شد، گفت: عوامل سهیم و موثر در آموزش و پرورش باید پیش برنده، تعاملی و همافزا باشند و نقش استانداران به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش در ایجاد این همافزایی بسیار مهم است.
وی افزود: براساس تعریف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهدنبال نهادینهکردن نگاه یکپارچه به فرآیند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالیبخشی به همه مولفههای اثرگذار در آن هستیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رفع محرومیت فضای آموزشی در سراسر کشور و ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاسهای درس، دو موضوع مورد تاکید رئیسجمهور است که دستیابی به آن با بهرهگیری از ظرفیتهای ملی بهویژه شورای آموزش و پرورش استانها و مناطق آموزشی مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: اهتمام ویژه رئیسجمهور به حوزه تعلیم و تربیت بینظیر است؛ چنانکه پزشکیان در سه ماه گذشته بیش از ۱۰ جلسه بیش از ۲ ساعته را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص داده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتباط مستقیم بهبود کیفیت یاددهی و یادگیری با درسکاوی و درسپژوهی گفت: بهترین فضا برای بهبود آموزش و همچنین بهترین مکان برای پژوهش در این زمینه کلاسهای درس است.
وی در ادامه بیان کرد: رئیسجمهور همواره در نشست با مسئولان آموزش و پرورش، درباره اقدام برای بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان، بر تقویت کارهای تیمی و مشارکتجویی و افزایش مهارتهای ارتباطی مورد نیاز آنها در زیستبوم متغیر امروز تاکید کرده است.
آذرکیش گفت: درسکاوی و درسپژوهی به تقویت و عملیاتیکردن این موضوعات مهم کمک میکند.
او اظهار کرد: آموزش و پرورش سازوکارهایی برای دستیابی به تقویت تعلیم و تربیت پژوهشمحور و توسعه این فرهنگ در مدارس و کلاسهای درس را دنبال میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس سند بنیادین تحول، معلم مهمترین عنصر تحقق ماموریتهای آموزش و پرورش است و از این رو ویژگیهایی برای آن تعریف شده است.
وی عنوان کرد: معلم باید بهجای انتقال دانش به دانشآموزان، تسهیلگر یادگیری باشد و شرایط برای یادگیری فعال را در کلاس درس فراهم کند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معلم باید پژوهشگر و یادگیرنده باشد، به تحقیق و بررسی روشهای تدریس بپردازد و به طور مادامالعمر و پیوسته در حال یادگیری باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس، معلم الگوی رفتاری دانشآموزان در تقویت مهارتهای ارتباطی است و باید مشاور و راهنمای و عامل تغییر در نگرش و ترویج فرهنگ نوآوری در میان آنها باشد.
آذرکیش در پایان گفت: درسپژوهی میتواند کمک کند تا نشاط، خلاقیت، پویایی و نوآوری در دنیای پرتغییر کنونی در میان دانشآموزان ساری و جاری شود و فرآیند یاددهی و یادگیری را بهسازی و غنیتر کند.
ارسال دیدگاه