اعلام رسمی کاهش تعهدات تهران؛ نامه روحانی به سفرای باقی‌مانده در برجام ارسال شد

سخنرانی برجامی روحانی ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود

تهران (پانا) - سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به سران کشورهای 4+1 را تقدیم سفرای کشورها کرد، روحانی از حدود ساعت 10 صبح امروز درباره جزئیات کاهش تعهدات برجامی تهران سخنرانی خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۱۳۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام رسمی کاهش تعهدات تهران؛ نامه روحانی به سفرای باقی‌مانده در برجام ارسال شد

حسن روحانی صبح امروز از حدود ساعت 9:30 یا 10 صبح طی اظهاراتی از محل جلسه هیات دولت که به صورت زنده از شبکه خبر جمهوری اسلامی پخش می‌شود، جزئیات کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام خواهد کرد.

همچنین صبح امروز ( ۱۸ اردیبهشت) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رئیس‌جمهوری ایران توسط سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آن‌ها تسلیم شد.

در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.

رئیس جمهوری کشورمان در این نامه خطاب به سران کشورهای باقی مانده در برجام اعلام کرده است که بدعهدی آنها نسبت به اجرای تعهدات برای ایران چاره‌ای جز کاهش تعهدات باقی نگذاشته است.

همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه ایران برای فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شده، جزئیات اقدامات ایران به اطلاع او به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسیده است.

شب گذشته اخبار واصله به پانا حاکی از آن بود که تهران از امشب به مدت 60 روز به اروپا، روسیه و چین مهلت می‌دهد تا منافع نفتی و بانکی ایران براساس برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم کند در این صورت ایران به اقدامات گذشته خود بازخواهد گشت. (اینجا بخوانید)

مرحله اول اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی،‌ تعهد نداشتن نسبت به ذخایر اورانیوم و آب سنگین است که بر اساس برجام 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و 130 تن آب سنگین برای ایران تعیین شده است.

ایران برای کاهش تعهدات خود از بندهای 26 و 36 برجام استفاده کرده است که به ایران این امکان را می‌دهد که در صورت نقض از سوی دیگر کشورها تعهدات خود را کاهش دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار