اختصاصی پانا

از نامه روحانی به 5 کشور تا پیام ظریف به موگرینی؛ همه آنچه که باید از کاهش تعهدات برجامی ایران بدانید

عراقچی فردا سفرای کشورهای باقی‌مانده در برجام را فرامی‌خواند

تهران (پانا) - جمهوری اسلامی ایران فردا (چهارشنبه) طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهوری به سران کشورهای باقی‌مانده در برجام و پیامی از سوی وزیر امور خارجه به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رسما کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۱۳۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
از نامه روحانی به 5 کشور تا پیام ظریف به موگرینی؛ همه آنچه که باید از کاهش تعهدات برجامی ایران بدانید

براساس اعلام‌های رسمی، فردا (چهارشنبه، 18 اردبیهشت ماه) جمهوری اسلامی ایران در سالروز یکسالگی خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، به صورت رسمی کاهش بخشی از تعهداتی را که طی توافق هسته‌ای پذیرفته را اعلام خواهد کرد ولی سوال اساسی اینجاست که این مهم چگونه محقق خواهد شد.

براساس اطلاعات واصله به پانا، اقدام تهران فردا از سوی سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که نقشی اساسی در شکل‌گیری برجام برعهده داشت، اتفاق خواهد افتاد.

این دیپلمات ایرانی روز چهارشنبه سفرای کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین را به عنوان کشورهای باقی‌مانده در برجام به وزارت امور خارجه فرامی‌خواند و طی آن نامه حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران به سران این کشورها را به آنان تقدیم خواهد کرد.

در بخشی از این نامه آمده است که جمهوری اسلامی ایران با استناد به بندهای 26 و 36 توافق برجام، نسبت به کاهش تعهدات خود با توجه به عدم وفای به عهد اروپایی‌ها و عدم تامین منافع ایران از توافق برجام اقدام خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در نامه خود به کشورهای عضو برجام، تاکید کرده که تهران تنها 2 ماه به روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان برای عمل به تعهدات خود فرصت می‌دهد و در صورتی که بعد از گذشت این مدت بازهم منافع ایران تامین نشود، جمهوری اسلامی به فاز بعدی کاهش تعهدات خود وارد خواهد شد.

اگر کشورهای اروپایی به علاوه روسیه و چین به عنوان 5 کشور عضو برجام در مدت 60 روزه بتوانند «منافع نفتی» و «منافع بانکی» ایران از این توافق را برآورده کنند، جمهوری اسلامی مجددا نسبت به انجام تعهدات خود اقدام خواهد کرد ولی در غیر این صورت، فاز بعدی کاهش تعهدات برجامی تهران به راکتور اراک و فردو اختصاص خواهد یافت.

این اما تنها اقدام تهران در روز موعود نخواهد بود، همزمان با نامه حسن روحانی به سفرای کشورهای نامبرده، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران طی نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جزئیات تصمیم تهران برای کاهش تعهدات خود را اعلام خواهد کرد.

براساس اطلاعات واصله به پانا، در نامه فردای ظریف به موگرینی، ذکر می‌شود که جمهوری اسلامی فردا آن دسته از تعهدات خود که براساس آن از نگهداری بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و 130 کیلو آب سنگین منع شده را زیر پا خواهد گذاشت.

لازم به یادآوری است که ارکان اصلی توافق برجام و تعهداتی که تهران پذیرفته، شامل ذخایر آب سنگین، تعداد سانتریفیوژها، غنی‌سازی 3.6 درصدی، تحقیق و توسعه، راکتور اراک و فردو است که با اقدام فردای ایران، عملا جمهوری اسلامی یکی از ارکان اصلی این توافق را زیرپا گذاشته و نسبت به کاهش تعهدات خود در این زمینه اقدام خواهد کرد.

با این همه جمهوری اسلامی 2 ماه پنجره دیپلماسی را برای کشورهای عضو برجام باز گذاشته و آن‌ها از صبح فردا به مدت 60 روز فرصت دارند تا از توافقی که براساس گفته‌های موگرینی و سایر مسئولان اروپایی برای امنیت قاره‌ سبز بسیار حائز اهمیت است، حفاظت کنند بنابراین باید دید اروپا با توپ پاس داده شده از تهران، بازی خواهد کرد یا بازهم تسلیم کاخ سفید و یکجانبه‌گرایی‌هایش خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار