جمعه خبر؛ از تکمیل کابینه تا حواشی نامه ‌‌آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی

تهران (پانا) - مهم‌ترین اتفاقات هفته را می‌توان تکمیل کابینه دولت که از آن به ترمیم تیم اقتصادی دولت یاد می‌شود و حواشی نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی دانست؛ نامه ای که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

کد مطلب: ۸۶۷۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از تکمیل کابینه تا حواشی نامه ‌‌آیت‌الله یزدی  به آیت‌الله  شبیری زنجانی

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 5 آبان ماه تا 11 آبان ماه شاهد تحولات بسیار زیادی در کشورمان بود. که مهترین آنها تکمیل کابینه دولت، نامه تند آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی، عزاداری دانشجویان در حضور مقام معظم رهبری و اتهامات جدید دشمنان بر ضد کشورمان این بار در دانمارک بود.

تکمیل هیات وزیران با اعتماد مجلس به 4 وزیر پیشنهادی دولت

روز شنبه 5 آبان مجلس طی جلسه‌ای فوق العاده از ساعت 1 بعد از ظهر تا پاسی از شب کار بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی، محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را در دستور کار خود قرار داد که با حواشی خاص خود همراه بود.

در آغاز جلسه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به دفاع از وزرای پیشنهادی خود پرداخت رئیس‌جمهوری درابتدای سخنانش با بیان اینکه 13 آبان کلمه 13 آبان را دشمنان جمهوری اسلامی و ملت ایران به‌عنوان رمز عملیات جنایتکارانه خود اعلام کرده‌اند گفت: «پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ‌آنچه در ماه‌ها و روزهای گذشته شاهد بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های امریکا بوده است. امروز امریکا به لحاظ سیاسی در سطح جهان منزوی است و ما یک پیروزی تاریخی را در اختیار داریم.»

روحانی گفت: «ملت ما حداقل، از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی، جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، می شناسد.»

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آنهایی که به مردم می‌گویند ابرتورم داریم، یا دروغ می‌گویند و یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان کرد: «ما ابر تورم نخواهیم داشت و این حرف از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی هم نادرست است.»

او اظهار کرد: «امروز همه وزرا پشت این تریبون به مردم قول بدهند و به مردم بگویند چه کار خواهند کرد و به مردم بگویند، در ماه‌های آینده چه گره‌هایی را باز می‌کنیم و نمایندگان محترم هم در نطق‌هایتان بگویید این وزرا باید چه کار بکنند و چه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.»

روحانی تصریح کرد: «امروز همه با هم این عزیزان را در معرض امتحان سنگین و بزرگ ملی و الهی قرار دادیم و ان شاء الله آنها از این امتحان می توانند عبور کنند و نمره قابل قبولی اول در پیشگاه خداوند و بعد ملت بگیرند. دو چیز بیشتر برای ما اصل نیست، رضای خداوند و رضای مردم. همه چیز فرع اینهاست.»

پس از سخنان رئیس‌جمهوری مجلس صلاحیت فرهاددژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد و اموردارایی را مورد بررسی قرار داد. که ابتدا علی ساری، نماینده اهواز و یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت ولی ملکی، نماینده سرعین به عنوان مخالفان دژپسند و رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده سبزوار غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و محمد علیجانی، نماینده تهران مهدی مقدسی، نماینده اراک به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سخنرانی می‌کردند.

و پس از آن فرهاد دژپسند به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: «آنچه از برنامه بنده گفته شد که الان ابر تورم داریم اشتباه است من گفتم برای جلوگیری از ابرتورم باید اقداماتی انجام دهیم. می‌دانم ظرفیت‌های وزارت اقتصاد چقدر است اما فکر نمی‌کنم با استفاده از این ظرفیت ما را از شرایط فعلی بیرون ببرد. »

او ادامه داد: «باید امروز یکی از برنامه‌های ما تأمین مالی باشد. یکی در داخل که آنچه خود داریم از خارج تمنا نکنیم و همچنین تأمین مالی از خارج با استفاده از سرمایه های خارجی است. »

پس از آن مجلس صلاحیتمحمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند. که روح‌الله بابایی، نماینده بوئین زهرا،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت و عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مخالفت با شریعتمداری صحبت کردند.

در ادامه پس از رای گیری از نمایندگان سخنان شریعتمداری به بعد از اذان مغرب موکول شد.

شریعتمداری در ارئه برنامه های خود گفت: «تصمیم درباره تصدی این وزارتخانه در واقع تصمیم درباره بخشی از اقتصاد است که در طول یک دوره تاریخی متاسفانه مغفول واقع شده که آن هم بخش اقتصاد تعاون است. بعضی فقط فکر می‌کنند تعاون یکی از اقسام بنگاه داری در کشور است در حالی که تعاون یک فرهنگ در جامعه اقتصادی کشور است و بخشی از نظام اقتصادی ما بر اساس قانون اساسی که اگر مورد اهتمام قرار گیرد می‌تواند بسیاری از مشکلات کشورمان راه حل باشد.»

پس از آن نمایندگان صلاحیت محمد اسلامی ، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دادند. که سهراب گیلانی، نماینده شوشتر و محمد فیضی، نماینده اردبیل در مخالفت با اسلامی و محمد علی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ محمدرضا رضایی، نماینده جهرم و قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر و حسن سلیمانی، نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخرانی کردند.

اسلامی در ارائه برنامه های خود گفت: «بنده برای اینکه بتوانم اعتماد نمایندگان را جذب کنم هیچ ادعایی جز خدمت به مردم با توکل بر خدا و بر اساس قابلیت‌های فردی و اعتماد مسئولان و مردم را ندارم. تلاش می‌کنم با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی ارزشمند، جوان‌گرایی و استفاده از نیروهای شایسته، در جهت بهبود وضعیت ساختاری و کارآمدی مدیریتی، حرکت کنم.»

و در پایان مجلسیان صلاحیت رضا رحمانی ، وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند. که محمود صادقی، نماینده تهران و احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مخالفت با رحمانی و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان ، عزیز اکبریان، نماینده کرج ، اکبر رنجبر زاده، نماینده اسدآباد و علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری درموافقت با وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت سخنرانی می‌کردند.

رحمانی در تشریح برنامه‌های خود گفت: «برنامه های ما رویکردهایی داشته است. 34 ماه از عمر دولت باقی مانده است و هم نگاه علمی و هم عملیاتی داشته‌ایم و متناسب با شرایط جدید دوره تحریم و بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.»

نمایندگان مجلسبعد از استماع اظهارات وزرای پیشنهادی و نمایندگان موافق و مخالف آرای خود را به صندوق های رای انداخته که نتیجه آرا به شرح زیر به اطلاع می‌رسد:

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار

شریعتمداری در نهایت با 196 رای موافق، 63 رای مخالف و 5 رای ممتنع با اعتماد مجلس مواجه .

رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صعنت

رحمانی نیز بعد از ماراتنی چند ساعته با 203 رای موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع مورد اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه

اسلامی بعد از استماع اظهارات مخالفان و بیان دفاعیات خود، با 151 رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد .

فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد

دژپسند نیز که به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی زیر تیغ بررسی نمایندگان مجلس رفت، با 200 رای موافق، 51 رای مخالف و 17 رای ممتنع مورد اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

نامه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی و حواشی آن

در پی انتشار تصاویری از دیدار چندی پیش آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی با شخصیت هایی چون آقایان سیدمحمد خاتمی، سیدمحمد موسوی خوئینی ها،غلامحسین کرباسچی، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و ... واکنش آیت الله محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به دنبال داشت. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه ای سرگشاده خطاب به این مرجع نوشت: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مساله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.

همین نامه تند باعث شد تا واکنش تند بسیاری از فعلان سیاسی و مذهبی به سوی آیت الله یزدی نشانه رود.

در میان مهمترین واکنش ها استعفای آیت‌الله محمد عندلیب همدانی در واکنش به این نامه آیت الله یزدی،از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قابل اشاره بود. در پی آن سید حسن خمینی، یادگار امام، علی مطهری، نماینده تهران، جمعی از شاگردان آیت‌الله شبیری زنجانی، آیت‌الله مصطفی محقق داماد از اساتید برجسته حوزه واکنش نشان دادند و این نامه را بی حرمتی به ساحت مرجعیت دانستند.

در این میان حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باباخانی درباره نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی درخصوص این نامه به شفقنا گفت: دفتر یا حضرت آیت الله شبیری زنجانی نظری در خصوص این نامه ندارند و طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می دهند.

او تصریح کرد: هم دفتر و هم حضرت آیت الله موضع خاصی نداشته و فعلا سکوت را پیش گرفته اند.

دیدار رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیر عامل کشور با رهبر انقلاب

رئیس و مسئولان سازمان پدافند غیر عامل کشور، پیش از ظهر روز یکشنبه6 آبان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت روزافزون پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدهای نوشونده دشمنان تأکید کردند: «در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به صورت علمی، دقیق، به‌روز و همه‌جانبه عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند.»

ایشان توجه مسئولان در همه بخش‌ها به اهمیت پدافند غیرعامل را لازم دانستند و افزودند: «اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیرقابل جبران قرار خواهد گرفت، بنابراین مسئولان بخش‌های مختلف کشور، چه بخش‌های نظامی و چه بخش‌های غیرنظامی، باید با پدافند غیرعامل همکاری کامل و لازم انجام دهند.»

سفر ظریف به ترکیه و پاکستان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه برای شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان عازم استانبول شد.

روز سه‌شنبه در استانبول با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف وزیران امور خارجه سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان در این نشست حضور یافتند و وزرای امور خاجه سه کشور در این نشست درباره فرصت‌های پیش‌رو برای گسترش همکاری‌ها و همچنین تحولات منطقه گفت‌و‌گو کردند.

ظریف پیش از این نشست به صورت جداگانه با مددوف و چاووش اوغلو دیدار و درباره مسائل دوجانبه و گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امورخاجه کشورمان در پایان این نشست با حضور در کنفرانس خبری با حضور همتیان ترک و آذربایجانی خود گفت: «بیانیه پایانی سه کشور،را نشان‌دهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط دراز مدت مشترک طولانی است که نشان می‌دهند این کشورها برای همکاری در جهت توسعه منطقه و بهبود زندگی مردم‌شان و تامین صلح و امنیت منطقه که متاسفانه با چالش‌های متعدد روبه‌رو است، اراده مشترک دارند.»

او ادامه داد: «کشورهای ما درباره مسائل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسایل از طریق صلح‌آمیز حل‌وفصل شود.»

محمدجواد ظریف سه شنبه شب پس از بازگشت از ترکیه در صدر هیاتی سیاسی و نظامی به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خاجه بر پیگیری آخرین اقدام های دولت پاکستان برای تامین امنیت و آزادی مرزبانان کشورمان و گفت‌و گو تبادل نظر در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللیمحور های این سفر عنوان کرد.

ظریف در خصوص دستاوردهای سفر یکروزه خود به پاکستان گفت: «هدف سفر پیگیری موضوع مرزبانان ایرانی بود که توسط تروریست‌ها گروگان گرفته شدند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:«در این راستا با وزیر خارجه، فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان گفت‌وگوهایی داشتیم و آنها وعده جدی برای حل این موضوع دادند.»

او افزود: «وعده طرف‌های پاکستانی برای انجام اقدامات مشترک جهت جلوگیری از تکرار این فجایع نشان می‌دهد در دولت پاکستان اجماع سیاسی برای اینکه آرامش در مرزهای دو کشور بهم نخورد، اتخاذ می‌شود این وعده‌ها به نظر من جای امیدواری دارد. همینطور در این دیدارها در مورد موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم.»

ظریف چهارشنبه شب به تهران بازگشت.

سفر یک روز جهانگیری به عراق به منظور شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز سه شنبه به منظور شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین، وارد نجف اشرف شد که بدو ورود به نجف مورد استقبال سید جواد الیاسری، استاندار نجف قرار گرفت در این سفر یک روزه مسعود سلطانی فر،وزیر ورزش و جوانان و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این سفر معاون اول رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.

جهانگیری در جریان سفر یک روزه به نجف اشرف، پس از زیارت حرم نورانی و بارگاه مقدس امام اول شیعیان حضرت علی (ع)، از مسیر راهپیمایی اربعین و برخی موکب ها بازدید کرد و در بخشی از این مسیر با راهپیمایان اربعین همراه شد.

او همچنین در مسجد کوفه حضور یافت و از بخش های مختلف این مسجد بازدید کرد.

همچنین در حاشیه این سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در تماس تلفنی در خصوص مسائل دو جانبه و چگونگی برگزاری راهپیمایی اربعین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

مراسم عزاداری اربعین حسینی (ع) هیات‌های دانشجویی با حضور رهبر انقلاب برگزار شد

روز سه شنبه و همزمان با اربعین حسینی جمع کثیری از ­دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از با حرکت از دانشگاه تهران به سمت بیت رهبری در قالب دسته‌های عزاداری در حسینیه امام خمینی (ره) حضور یافتند و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی به عزاداری پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از عزاداری دانشجویان در سخنان کوتاهی، دل‌های پاک، احساسات صادقانه و ایمان زلال جوانان مومن را زمینه‌ساز جلب تفضلات الهی خواندند و برای دستیابی ملت ایران به همه اهداف بزرگ و آرمان‌های بلند اسلام و انقلاب اسلامی دعا کردند.

دانمارک حریه جدید دشمن ایران

بهرام قاسمی روز چهارشنبه اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرد.

وی چنین ادعایی را ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شده علیه روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی دانست.

پلیس دانمارک نیز بدون ارائه هیچ مستنداتی، عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در این کشور متهم کرد؛ وزارت خارجه این کشور نیز در بیانیه ای «مرتضی مرادیان»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ را به وزارتخانه احضار کرده است.

در همین زمینه آندرس سموئل‌ سن، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که برای مشاوره و رایزنی با سفیر کشورش در تهران، او را فراخوانده است.

وزیر خارجه دانمارک مدعی شده که ایران پشت طرح ترور در خاک دانمارک بوده است.

همچنین قاسمی اعلام کرد که سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد. در این ملاقات مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی - ایرانی‌تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد.

اجرای SPV (کارگروه اقدام ویژه مالی اروپا) از هفته آینده

سیدمحمود واعظی،رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورداینکه برخی از رسانه‌های غربی به دنبال این هستند که به افکار عمومی القا کنند که SPV به نتیجه نمی‌رسد و زمان اجرایspv به پانا گفت: « باید خدمت مردم عزیزمان عرض کنم که بحث SPV موضوعی است که قطعا در هفته آینده شروع خواهد شد و مقدمات آن فراهم و مذاکرات آن انجام شده است و آخرین مذاکرات در زمینه SPV پنجشنبه هفته گذشته در آلمان انجام شد و به خوبی پیش می‌رود.»

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: «بحث مذاکره با اروپایی‌ها هم به خوبی پیش می‌رود و ما هیچ وجه نگران نیستیم و به حال طبیعی است آنچه ما در این 5 تا 6 ماه اخیر شاهد آن هستیم بحث واقعیت‌ها نبود بلکه بحث جنگ روانی و تبلیغات بود و اکنون هم که روابطمان با اروپایی‌ها به خوبی پیش‌ می رود بحث جنگ روانی و تبلیغات می‌خواهد مانع این مذاکرات شود.»

واعظی تصریح کرد: «خوشبختانه مردم اکنون عکس‌العملشان با گذشته بسیار فرق کرده است. اگر در گذشته با این گونه خبرها التهابی در جامعه پیش می‌آمد اکنون دیگر مردم متوجه شده‌اندکه همه این اقدمات خبرسازی است و واقعیت ندارد.»

شورای نگهبان نتیجه بررسی CFT را هفته آینده اعلام می‌کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتشار خبری درباره رد CFT در شورای نگهبان گفت: «بررسی CFT در شورای نگهبان هنوز به اتمام نرسیده است در این مورد در حال جمع‌بندی نهایی هستیم.»

او با بیان اینکه نظر شورا درباره CFT را اوایل هفته آینده اعلام می‌کنیم، گفت: «اجازه بدهید نتیجه نهایی شنبه یا یکشنبه مشخص خواهد شد.»

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا در صورت رد CFT در شورای نگهبان این لایحه به مجمع می‌رود، گفت: «این کار بستگی به مجلس دارد که تصمیم بگیرد اگر به لایحه ایرادی وارد بود آن را برطرف کند یا آن را به مجمع تشخیص ارجاع دهد.»

آثار حضور نیروهای تازه‌نفس در دولت تا چند ماه دیگر

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه حضور مردم در راهپیمایی اربعین حسینی را یک قدرت‌نمایی در برابر دشمنان اسلام است تاکید کرد که فواید معنوی، روحی، سیاسی، منطقه‌ای و جهانی بسیاری در کنار اربعین امام حسین(ع) است و همه باید در این راه فخر کرده و تلاش کنیم.

او همچنین در بخشی از سخنانش گفت: «پیام اربعین پیام مبارزه با ظلم و دفاع از آزادی، استقلال و سر فرود نیاوردن در برابر قلدران و ستمگران تاریخ، مبارزه با تروریسم و تلاش در مسیر امنیت و صلح جهانی است. هیچ‌کس از اربعین ضرر نخواهد دید؛ جهان اسلام، اروپا، آمریکا و همه دنیا از اربعین منتفع می‌شوند.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به نزدیک شدن به 13 آبان روز جهانی مبارزه با استکبار جهانی گفت: «در سال 58 هم آمریکایی‌ها به خاطر توطئه ها و مداخلاتشان دانشجویان را عصبانی کردند و باعث شد که آن حوادث پیش بیاید.»

روحانی با تاکید بر اینکه مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات آمریکا هراسی ندارد، گفت: «ممکن است، در چند ماه گذشته مقداری بر مردم ما سخت گذشته باشد و در چند ماه آینده هم سخت بگذرد، ‌اما دولت همه توان خود را برای کاهش مشکلات بکار خواهد بست و به حول و قوه الهی و با کمک مردم، تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها و به کمک همه فعالان اقتصادی، نخواهیم گذاشت این روند ادامه پیدا کند.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از دلایل ترمیم کابینه در این ایام تلاش بیشتر در راستای حل مشکلات مردم بوده است، ضمن تقدیر مجدد از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس افزود: «جلسه بسیار خوبی برگزار شد و با متانت،‌طبق قانون، مخالفین، موافقین، وزرا، صحبت کردند و 4 وزیر با رأی بسیار خوب بار مسئولیت را بردوش گرفتند و کار خودشان را آغاز کردند.»

روحانی اظهار کرد: «همیشه وقتی نیروی جدید به تیمی که در میدان است، وارد می شود، تازه‌نفس بوده و از آن توقع بیشتری است که بیشتر بدود و فعال‌تر باشد؛ مردم چنین توقعی از تیم جدید دارند. مخصوصاً وزرایی که در زمینه اقتصادی بار اصلی اقتصاد بر دوش آنهاست از جمله وزرای اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت، راه و شهرسازی و کار ، تعاون و رفاه اجتماعی، مسئولیت‌های بسیار سنگینی بر دوش دارند و ان شاء الله آثار حضور این نیروهای تازه‌نفس را مردم در هفته‌ها و ماه‌های آینده به خوبی مشاهده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار