اوج‌گیری دوباره حملات داخلی به دولت در آستانه مذاکرات برجامی؛ خیانت به دولت یا ملت

جعفرزاده، نماینده رشت: امروز خیانت  پشت جبهه، خیانت به دولت نیست بلکه خیانت به یک ملت است

تهران (پانا) - « آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما می‌جنگیدند پشت جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان عزیز ما در جبهه‌های نبرد بودند؛ هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.»؛ حسن روحانی، رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم، 22 بهمن سال 93 در روزهایی که مذاکره برای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در جریان بود، با این جملات صراحتا از اتهام‌زنی‌های داخلی گلایه کرد.

کد مطلب: ۸۳۵۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
اوج‌گیری دوباره حملات داخلی به دولت در آستانه مذاکرات برجامی؛ خیانت به دولت یا ملت

رئیس‌جمهوری زمانی از لزوم حمایت از دولت و اتحاد در کشور سخن گفت که هنوز دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب نشده بود که زیر همه مناسبات و توافق‌های بین‌المللی بزند و پای تشدید تحریم و بحران اقتصادی به میدان بیاید تا تلنگری باشد برای همه جناح‌های سیاسی کشور.

چهار سال از آن روز می‌گذرد و حملات ضد دولت همچنان ادامه دارد، سیل اتهام‌های بی‌سند ضد روحانی و تیمش کمتر نشده است و دولت همچون سیاق گذشته از لزوم اتحاد در کشور و دستیابی به راهکار سوم یعنی مقابله با آمریکا با اجماع کامل داخلی ( اینجا بخوانید ) سخن می‌گوید.

در تازه‌ترین اتهام‌زنی‌ها به دولت، مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مردم قم گفته است که در دوران مذاکرات برجامی بین ایران و شش قدرت جهانی، دولت اوباما 2500 گرین‌کارت را به مسئولان ایرانی هدیه داد.

این اظهار‌نظر او چنان با واکنش‌های جهانی همراه شد که شاید در مخیله ذوالنوری هم نمی‌گنجید. رئیس‌جمهوری ایالات متحده با استفاده از این اظهار نظر، در توئیتر خود به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین و برجام تاخت، فاکس‌نیوز گزارش ویژه تهیه کرد و دیگر رسانه‌های بین‌المللی به آن استناد کردند.

اما در تهران ذوالنوری ترجیح داد به غار سکوت پناه ببرد و تا جای ممکن از برخورد با خبرنگاران خودداری کند، او که مواضع تند و تیزی در قبال برجام و روحانی و به طور کلی جریان اصلاحات و اعتدال دارد، ادعا می‌کند که سند اهدا 2500 گرین کارت را در اختیار دارد اما تنها زمانی آن را ارائه می‌کند که «یقه‌اش» را بگیرند. البته ذوالنور شاید بهتر از هرکسی می‌داند که هیچ فرد و ارگانی به دادخواهی از حیثیت برجام و تیم مذاکره‌کننده از او سند طلب نمی‌کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای در همین باره به پانا می‌گوید که با ذوالنوری صحبت کرده است و این ادعا موضوع دروغی بوده که دستاویز دروغگوی بزرگتری شده است.

اصولگرایان و هم جناحی‌های ذوالنوری حاضر به قبول اشتباه او نیستند و با این تکه کلام که «اگر دروغ است، وزارت امور خارجه تکذیب کند» به پیشواز این موضوع رفتند. سیدحسین نقوی حسینی، در همین باره به پانا می‌گوید که بروید از آقای ذوالنوری بپرسید که سند دارد یا خیر.

او در پاسخ به این سوال اگر سندی وجود نداشته باشد، به نظر شماع طرح این مسائل به حیثیت نظام و تیم مذاکره کننده ضربه نمی‌زند و به نوعی بازی در زمین دشمن نیست؟ می‌گوید: «این نظر شماست، شما که نمی‌توانید نظر خود را به همه تعمیم بدهید.»

فراز و فرودهای این مسئله به حدی ادامه پیدا کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به موضوع ورود کرد و آن را دروغ خواند.

ماهی‌گیری دار و دسته بهار

شفاف‌سازی ادعاها به طور کلی امری است که در ایران کمتر اتفاق می‌افتد، اصلاح‌طلب و اصولگرا گاه و بی‌گاه ادعاهایی ضد یکدیگر مطرح می‌کنند که هرگز صحت‌سنجی نمی‌شوند. در این مورد خاص نیز انتظار شفاف‌سازی از سوی ذوالنوری یا ارائه سند و مدرک یا حتی عذرخواهی در صورت وجود نداشتن مدرک متدل و مستند در حد صفر است.

اما ادعاها را پایانی نیست و در این میان احمدی‌نژادی‌ها نیز بیکار نشستند. سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، در یادداشتی انواع و اقسام اتهام‌ها را به دولت زد و کنار کشید. او نوشت: «جمع حق مأموریت تیم مذاکره‌کننده برجام اعلام شود تا مردم بدانند علاوه بر نشان دولتی، مدال تندیس افتخار، سکه‌ها و دیگر مزایایی که نصیب این به اصطلاح قهرمانان و سرداران دیپلماسی کشور شد، در پنج سال گذشته چه مبلغ هنگفتی به‌عنوان حق مأموریت دریافت کرده‌اند؟ که احتمالاً بعد از بازنشستگی با این سرمایه ارزی می‌توانند با طیب‌ خاطر تجارتی پرسود برای خود دست وپا کنند.» در موردی دیگر هم محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد مدعی شده «پولی که در حساب پنج هزار فرزند مقامات ایرانی خارج‌نشین وجود دارد، بیشتر از ذخایر ارزی کشور است و حجم آن بالغ بر 148 میلیارد دلار می‌شود.»

پیش از موارد نیز حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس در روزهایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دم از شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ ضد کشورمان می‌زد، به جای کمک به هم‌افزایی بین همه نیروهای سیاسی کشور از بررسی طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری در مجلس سخن گفت. این مسئله نیز چندروزی فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرارداد تا اینکه عملا با مخالفت اصولگرایان و طرح مسائل حمایت از دولت و اتحاد بین قوا و نیروهای سیاسی مختومه شد.

تقی کبیری، نماینده اصولگرای مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در همین باره به پانا می‌گوید که طرح مسائلی نظیر عدم کفایت رئیس‌جمهوری برای «سهم‌طلبی» از دولت است.

پشت جبهه را دریابیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشار‌ه به تخریب‌های فراوان دولت در بزنگاه‌های حساس به پانا می‌گوید: «گاهی احساس می‌کنیم که برخی در داخل کشور از خارج گرا می‌گیرند، آخر چه دلیلی دارد یک نماینده درست در زمانی که ترامپ هزار و یک دروغ به ما نسبت می‌دهد، بهانه به دست آنها بدهد؟»

او اضافه می‌کند: «ما باید پشت جبهه را دریابیم، باید بتوانیم در داخل کشور وفاق و همدلی ایجاد کنیم تا در عرصه خارجی موفق باشیم، ترامپ امروز با هوشیاری تمام امنیت روانی جامعه را هدف گرفته است و ماهم گاه و بی‌گاه خودمان به او کمک می‌کنیم. امروز خیانت پشت جبهه، خیانت به دولت نیست بلکه خیانت به یک ملت است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی متذکر می‌شود: «آقایان باید باور کنند ما نیازمند اتحادیم، مردم نیازمند آرامشند، خودمان با دست خودمان برای کشور مشکل و دردسر ایجاد نکنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار