جمعه خبر؛ از دستور اجرای حدود الهی تا اقدام عجیب سلبریتی ها

تهران (پانا) -هفته ای گذشت مانند اغلب هفته‌های گذشته در سال 97 اتفاقات سیاسی در کشور با حواشی در فضای مجازی همراه بود از انتخابات هیأت رئیسه مجلس تا حواشی اقدام غیر اخلاقی یک ناظم مدرسه در غرب تهران و افطاری رئیس جمهوری و اقدام برخی از هنرمندان که در فضای سیاسی کشور به دنبال حاشیه سازی بودند.

کد مطلب: ۸۲۶۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از  دستور اجرای حدود الهی  تا اقدام عجیب سلبریتی ها

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 5 خردادماه تا یازدهم خرداد ماه، شاهد اتفاقات و رخ‌دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای که همراه با برخی از اتفاقات از سفر ظریف به هند تا اقدام عجیب سلبریتی‌ها در پاسخ به دعوت افطاری رئیس جمهوری و دستور مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضاییه درباره اجرای حدود الهی درباره محکومان جنایت جنسی در مدرسه‌ غرب تهران همراه بود.
ماجرای سفرهای کروبی در حصر از زبان پسرش

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، روز شنبه به اظهارات مجتبی ذوالنوری، نماینده قم مبنی بر آخرین وضعیت حصر پدرش واکنش نشان داد و گفت که در سه سال اول حصر، پدرش در خانه امن وزارت اطلاعات بود که به علت کمبود نور دچار پوکی استخوان شده و چهار بار با همراهی ماموران حفاظت، به سفر رفت که این سفرها 3 الی 4 روزه و به شهر های سرعین، زنجان، مشهد و شمال بوده است.

او همچنین در بخشی دیگر از سخنانش به حصر پدر در دولت حسن روحانی اشاره کرد و گفت که از زمان ریاست جمهوری وی پدرش به مدت ۵ سال است که به خانه خود در جماران منتقل شده و تا کنون سفری نداشته است.

فرزند مهدی کروبی همچنین در واکنش به بخش دیگری از سخنان نماینده قم مبنی بر اینکه نماندگان حق ندارند از تریبون مجلس در مورد حصر صحبت کنند گفته که او هنوز فکر می کند که در پادگان قم است و به اصول 84 و 86 قانون اساسی مبنی بر اینکه هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در این باره سخن بگوید اشاره کرد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس است که پیش از این گفته بود که در طول 7 سال حصر مهدی کروبی 14 ساعت مذاکره دو نفره با او داشته است. او مدعی شده بود که کروبی در سال های حصر سفرهایی به مناطق مختلف کشور داشته است.

ذوالنوری در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفته بود : «آقای کروبی تا حالا سه بار سفر آب گرم سرعین اردبیل رفته. زیارت بخواهد می تواند برود، بیمارستان و سفر تحت‌الحفظ هم می‌تواند برود. میرحسین بخواهد می‌تواند به این سفرها برود ولی لجاجت می‌کند. لجاجت آقای کروبی کمتر است. هر امکانی برای آقای کروبی وجود دارد، برای میرحسین هم وجود دارد ولی او خودش نمی‌خواهد از این امکانات استفاده کند. لذا نظام یک راه بینابین تا تعیین تکلیف نهایی انتخاب کرده است.»

از سوی دیگر در هفته گذشته برگزاری کنگره اعتماد ملی نیز با برخی حواشی روبه‌رو بود و فیلم‌های منتشر شده از این کنگره که گروهی را در حال دعوا و اختلاف نمایش داد حاشیه ساز شد. در پی برگزاری این کنگره مهدی کروبی در نامه‌ای خواستار پذیرش استعفای خود از ریاست حزب اعتماد ملی شد. پس از این نامه رسول منتجب‌نیا، قائم مقام اعتماد ملی، نیز روز پنجشنبه در نامه‌ای به کروبی استعفای خود را اعلام کرد.

سفر ظریف به هند

محمدجواد ظریف روز یکشنبه در رأس هیأتی تجاری و اقتصادی به هند سفر کرد که این اولین سفر به یک کشور غیربرجامی پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای در تاریخ 18 اردیبهشت بود.

وزیر امور خارجه پیش از این برای ایجاد اجماع جهانی علیه اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام به چین و روسیه و همچنین بروکسل به عنوان مقر اتحادیه اروپا سفر کرده بود.

در این سفر او با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند، دیدار کرد که در این دیدار وزیر امور خارجه هند با اشاره به اهمیت برجام، حمایت قاطع هند از تداوم اجرای آن را مورد تأکید قرار داد.

ظریف نیز ضمن قدردانی از مواضع اصولی هند در حمایت از برجام، گزارشی از تلاش‌های انجام شده برای تداوم برجام و حفظ آن بیان کرد.

مهم ترین دستاورد منتشرشده از سفر وزیر امور خارجه اعلام هند مبنی بر اعمال نکردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود. با این حال پس از این سفر اخباری از سوی برخی شرکت‌های هندی منتشر شد که با آغاز تحریم‌های آمریکا در ماه‌های آینده توافق‌های نفتی با ایران را لغو خواهند کرد.

ظریف علاوه بر این سفر در هفته گذشته با همتایان خود در کشورهای مختلف نامه‌نگاری و آخرین وضع برجام بعد از خروج آمریکا را تشریح کرد و آنها را در جریان امور قرار داد.

دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان

روز دوشنبه و همزمان با دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این نشست صمیمانه، پرشور و پرنشاط که بیش از سهساعت به طول انجامید صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف با رهبر معظم انقلاب اسلامی، نمایندگان تشکل های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و صنفی دانشجویان دیدگاه ها، انتقادها، پیشنهادها و مطالبات خود را از سه قوه و دستگاههای مختلف بیان کردند.

رهبر انقلاب با اشاره به سخنان دانشجویان در این دیدار و اعتراض آنان به بسیاری از مسائل کشور، بیشتر این اعتراض ها را وارد دانستند و در این حال خاطرنشان کردند که از مسائل جامعه از راه‌های مختلف مطلع و در جریان امور هستند.

ایشان همچنین در بخش دیگر از سخنانشان افزودند کسانی که یأس و نومیدی به جامعه پمپاژ می کنند، ممکن است دشمن نباشند اما حتماً کار آنها، همان کار دشمن است و باید این روش خود را تصحیح کنند.

حادثه تلخ مدرسه غرب تهران

طی روز‌های گذشته خبری مبنی بر اینکه در یکی از مدارس غرب تهران برخی از دانش آموزان مورد آزار جنسی قرار گرفتند در فضای مجازی پیچید که بلافاصله وزارت آموزش و پرورش نسبت به آن واکنش نشان داد.

پس از انتشار این خبر تأسف بار روز سه شنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی ،رئیس قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی را درباره محکومات اجرا شود.

در همین زمینه محمد باقر نوبخت ، سخنگوی دولت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت که از سوی هیات دولت به وزیر آموزش و پرورش ماموریت داده شد تا با قاطعیت و سرعت پیگیر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران باشد.

CFT با تعیین 8 شرط در کمیسیون امنیت ملی تصویب شد

کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون خبر داد و گفت که کمیسیون امنیت ملی برای حفظ منافع ملی و تامین نظر نمایندگان، شروطی را در ذیل ماده واحده این لایحه تعیین کرده است.

یکی از مهم‌ترین شرط‌ها این است که اگر مفاد لایحه با قانون اساسی کشور مغایرت داشته باشد، اصل بر اجرای قانون اساسی است، همچنین الحاق به این کنوانسیون منوط به خارج شدن کشورمان از لیست سیاه FATF است.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از پرحاشیه‌ترین لوایج مجلس در سال گذشته بوده است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد. مخالفان این لایجه معتقدند CFT بخشی از شروطی است که برجام برای ایران تعیین کرده است و در صورت تصویب این لایحه ایران نمی‌تواند به متحدان خود از جمله حماس و دیگر گروه های مقاومت کمک رسانی کند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه و موافقان این لایجه بر این امر تأکید دارند که تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هیچ ارتباطی به برجام ندارد بلکه سیستم مالی ایران را نظام‌مند خواهد کرد و کمک‌های ایران به متحدان نیز متوقف نخواهد شد.

طرح سوال از روحانی از حد نصاب افتاد

طرح سوال از رئیس‌جمهوری که از سوی اصولگرایان مجلس از سال گذشته کلید خورده است تا کنون چندین بار با شکست مواجه شده است و هر بار حامیان سوال از رئیس‌جمهوری در مجلس موفق نشده‌اند که امضاهای مورد نیاز برای این اقدام خود را به دست آورند.

در هفته گذشته ولی داداشی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، درباره امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهوری به پانا گفت: «این سوال درباره موسسات مالی و اعتباری بوده است که با توجه به تلاش‌های دولت و رایزنی نمایندگان دولت با نمایندگان سوال‌کننده، امضاهای این طرح از حد نصاب (73 امضا) افتاده است.»

این درحالی بود که نمایندگان خواستار سوال از حسن روحانی، رئیس جمهوری در هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی با حسینعلی امیری، معاون پارلمانی و لعیا جنیدی، معاون حقوقی جلسه‌ای داشتند که در آن از پاسخ‌های نمایندگان رئیس جمهوری قانع نشدند و گزارش سوال را به هیات رئیسه بهارستان ارسال کردند و قرار بود در جلسه روز سه‌شنبه مجلس طرح سوال از رئیس جمهوری اعلام وصول شود.

«اصول»گرایی اصلاح‌طلبان

از دوم تا نهم خرداد ماه تب و تاب انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر سیاست ایران سایه افکنده بود، تحلیل‌ها و اخبار نشان از برنامه جامع فراکسیون امید برای اجلاسیه سوم داشت، تجربه دو دوره قبلی و جایگاه و پایگاه تقویت‌شده محمدرضا عارف در بین سایر نمایندگان در کنار هم در نقش دو بال پرواز امیدی‌ها قد علم کرد.

احتمال ائتلاف فراوان بود، هر سه فراکسیون (امید، مستقلین و ولائی) بهارستان کمیته‌ای برای بررسی برنامه‌ها و بایدها و نبایدهای ائتلاف تشکیل داده بود، تا دقیقه نود احتمال ائتلافی رسمی یا هماهنگی نانوشته بین هر سه فراکسیون وجود داشت.

اما امیدی‌ها ایستادگی بر اصول را به ائتلاف با رقبا ترجیح دادند و با ارائه فهرستی مستقل برای هر 12 کرسی هیأت رئیسه خط و نشان کشیدند.

ایستادگی اصلاحاتی‌ها موجب شد دو فراکسیون دیگر نیز لیستی مستقل برای کرسی‌های هیأت رئیسه مجلس معرفی کنند اما احتمال ائتلاف آن‌قدر زیاد بود که سرانجام نمود عینی گرفت و علی لاریجانی و حمیدرضا حاجی‌بابایی، سردمداران دو فراکسیون مستقلین و ولائی به طور خصوصی پیرامون انتخابات هیأت رئیسه مجلس دیدار کردند.

منبع اعلام کننده این خبر به پانا تاکید کرده بود که تأثیر این دیدار را در جریان انتخابات هیأت رئیسه خواهید دید.

صبح بهارستان شلوغ بود و پر از خبرنگار. عارف، لاریجانی و حاجی بابائی به رقابت برای کرسی ریاست پرداختند تا اولین و شاید آخرین وزن‌کشی علنی فراکسیون‌های مجلس اتفاق بیافتد.

عارف با 114 رای در مقابل 101 رأی لاریجانی و 54 رأی حاجی بابائی در رتبه نخست ایستاد تا کار به دور دوم کشیده شود.

ولائیون و مستقلین که قدرت امیدی‌ها را به چشم دیده بودند با داد و فریاد و شاید اندکی اجبار، تن به ائتلاف دادند و حاجی‌بابائی با اصرار محمددهقان، نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان پشت تریبون رفت و به سود لاریجانی اعلام انصراف کرد.

انصرافی که شاید به زعم کواکبیان برخلاف اصل 54 قانون اساسی باشد اما به هرحال گذشت، گذشتی که لاریجانی معتقد است بی اهمیت است اما نتیجه‌اش شد تکیه دوباره وی بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی ثبت نامش به عنوان رکورددار ریاست قوه مقننه.

کار از ریاست گذشت اما هنوز 2+9 کرسی باقی‌مانده بود، ولائیون و مستقلین که این بار دست به دست هم داده بودند با معرفی دو کاندیدا برای جایگاه‌های نواب رئیس در جهت حذف علی مطهری و مسعود پزشکیان گام برداشتند اما بار دیگر صحن بهارستان پشت امید ایستاد تا هر دو این افراد به عنوان نواب رئیس انتخاب شوند.

در میان دبیران نیز سهم امیدی‌ها از 1 به 3 افزایش یافت تا اصولگرایان و مستقلین شاهد حذف 2 نیروی خودباشند.

3 کرسی ناظران نیز با عدم اعتماد مجلس به بانوان امیدی به مستقلین و ولائیون رسید تا چهره هیأت رئیسه مجلس دهم مردانه باقی بماند.

با تمام این موارد انتخابات هیأت رئیسه با حاشیه‌های بسیار گذشت اما نمایندگان چه امیدی و چه مستقلین معتقدند که این انتخابات صحنه سیاست بهارستان را عوض کرد، تغییر چهره‌ای که ناخودآگاه بر پاستور هم تاثیر گذار خواهد بود. امروز لاریجانی را می‌توان وام‌دار پایداری‌ها و اصولگرایان و طیف مخالف دانست که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلین می‌گوید چنین است. از سوی دیگر احتمال نزدیکی بیش از پیش دولت و امیدی‌ها آنقدر محتمل است که نمایندگان عضو فراکسیون امید هرکدام در اظهاراتی به نوعی بر آن صحه می‌گذارند.

هرچند که بعید است لاریجانی پل بین خود و حسن روحانی را خراب کند، به نظر می‌رسد دولت برای پیشبرد اهداف خود باید به امیدی‌ها بیش از پیش تکیه کند، به هر حال آنان بیشترین سهم را در هیات رئیسه دارند و اثبات کرده‌اند که پرشمارترین فراکسیون سیاسی بهارستان نیز متعلق به آنان است.

برکناری فرماندار کازورن

طرح موسوم به تقسیم کازرون مدت ها پیش مطرح و در آبان 96 در محافل شهرستان کازرون علنی شد. طبق این طرح اعلام شد دو بخش کوهمره نودان و چنار شاهیجان از کازرون منفک خواهد شد و شهرستان جدید کوه چنار شکل می گیرد.

با اعلام این خبر روزهای 26 و 27 اردیبهشت ماه ناآرامی هایی در شهر کازرون رخ داد که منجر به فوت سه نفر و مصدومیت شمار دیگری از افراد شد. در جریان این حوادث، به برخی اموال عمومی مانند یک شعبه بانک، چند خودرو و ... آسیب وارد شد. سه فرد فوت شده در این حوادث، سه شنبه اول خردادماه جاری در این شهر به خاک سپرده شدند.

در پی این حوادث دولت در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت به آرامش مردم به آنها قول مساعد داد که این طرح اجرایی نشود و دولت در این باره اقدام مقضی را صورت دهد.

در همین راستا نیز روز چهارشنبه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ضمن برکناری سید کمال علوی، فرماندار کازرون، داریوش دهقان را به پیشنهاد استاندار فارس به عنوان فرماندار جدید منصوب کرد.

ماجرای ضیافت افطاری روحانی و اقدام عجیب سلبریتی ها

ماه رمضان امسال نیز همچون سال‌های قبل، مراسم افطار هنرمندان با رئیس‌جمهوری برگزار شد و به همین منظور دفتر ریاست جمهوری با ارسال دعوتنامه‌هایی از چهره‌های هنری دعوت کرده تا مهمان ضیافت افطار حسن روحانی باشند. اما شماری از دعوت‌شدگان در اقدامی غافل‌گیر‌کننده در فضای مجازی نوشتند که در اعتراض به شرایط نامطلوب اقتصادی به دعوت روحانی جواب منفی داده‌اند.

پس از آن خانه سینما، جمشید مشایخی و محمود دولت‌آبادی ضمن انتقاد از این اقدام گروهی از هنرمندان ضمن اعلام حضور در این مراسم گفتند که نباید با توجه موقعیت سیاسی جامعه بر آن موج سواری کنند.

به این ترتیب مراسم افطاری رئیس جمهوری با حضور چهره های شاخص هنرمندان از جمله محمود دولت‌آبادی، علی نصیریان و فاطمه معتمد آریا، جمشید مشایخی و ... برگزار شد.

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در این دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه اصحاب فرهنگ و هنر نیز گله‌های بحقی دارند و باید کمبودها را همه با هم باید حل کنیم، گفت: «همه امامان و پیامبران ما در طول تاریخ تحت فشار بوده، مورد نقد، اعتراض و حتی آزار و اذیت قرار گرفتند، اما کمتر امامی را در طول تاریخ سراغ داریم که از سوی نزدیک‌ترین یاران و اصحابش تندترین نقدها و اعتراض‌ها را شنیده باشد. امام حسن مجتبی(ع) وقتی که با دشمنان جنگید به او خرده گرفتند که چرا می‌جنگد و آن زمان که صلح کرد نیز مورد تندترین اعتراض‌ها قرار گرفت که چرا صلح کرده‌ای. اما امام حسن مجتبی(ع) نیز همچون ماه میلادش، صبر و استقامت را پیشه کرد تا ما نیز از او بیاموزیم.»

دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی با رهبر انقلاب

پنجشنبه شب همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار، ۳۱ نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند و همچنین پیش از مراسم، شاعران از نزدیک با حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند. علاوه بر این نماز مغرب و عشاء نیز به امامت رهبر انقلاب اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه ایشان افطار کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با تحسین پیشرفت شاعران جوان در آراستن لفظی و معنایی اشعار، شعر فارسی را در طول تاریخ شعری «عفیف و محجوب» دانستند و تأکید کردند که بکوشید شعر فارسی عفیف، حکمت‌آمیز و امیدآفرین باقی بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار