در گفت‌وگو با پانا

سید جواد هاشمی: همیشه سعی کرده‌ام از پول بیت‌المال برای فیلم‌ها و سریال‌هایم هزینه نکنم

دوست دارم فیلم فاخری در زمینه کودک و نوجوان بسازم

تهران (پانا) – سید جواد هاشمی می‌گوید، تاکنون از رانت دولتی برای فیلمسازی استفاده نکرده و همه کارهایش با صرف هزینه شخصی و جذب اسپانسر ساخته شده است.

کد مطلب: ۸۰۵۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد هاشمی: همیشه سعی کرده‌ام از پول بیت‌المال برای فیلم‌ها و سریال‌هایم هزینه نکنم

این بازیگر، کارگردان و مجری تلویزیون کشور که نقش آفرینی‌اش در فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در خاطره‌ها ماندگار شده است در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص موضوعات روز سینمای ایران و مسائل مبتلابه حوزه فرهنگ‌ و هنر سخن گفت. آنچه می‌خوانید بخش دوم این گفت‌وگو است که به آثار سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر 96 و رانت‌های موجود در این حوزه می‌پردازد.پیشتر قسمت اول این گفتگو منتشر شده است .

شما در فیلم‌های بسیاری با موضوع دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده اید، فیلم های دفاع مقدسی جشنواره فجر امسال را چگونه دیدید؟

از فیلم هایی که دیدم «تنگه ابوقریب» را پسندیدم. من تنگه ابوقریب را می‌شناسم. خیلی‌ها تنگه مرصاد را به خاطر عملیات منافقین شناختند؛ حال از طریق شاهدان واثق و عینی یا از طریق اطلاعات محرمانه‌‌ای که منتشر شد، ولی تنگه ابوقریب با این همه شهید و موقعیت استراتژیک شناخته شده نبود.

این فیلم همه موجودیت جنگ است، حتی اگر نام ابوقریب را از آن حذف کنیم. این فیلم داستان جنگ است. کسانی که جنگ را ندیدند با تماشای این فیلم متوجه می‌شوند بچه‌ها در آنجا چه کردند و چه رشادت‌ها به خرج دادند. اصلا مهم نیست که فیلم قصه دارد یا ندارد؛ به نظرم هرگلوله‌ای که در فیلم شلیک شد، قصه‌ای پشت آن نهفته بود. در مجموع فضایی را که این فیلم ایجاد کرد، دوست داشتم. گرچه فیلم با ‌ یک کار دراماتیک منحصر به‌ فرد کم‌نقص فاصله دارد، گرچه درام نیست، قصه ندارد و شخصیت‌پردازی‌هایش می‌شد بهتر از این باشد و گرچه مولفه‌های یک کار دراماتیزه سینمایی را ندارد، اما فیلمی است که بر ذهن بیننده نفوذ و او را با تفکر از سالن سینما خارج می‌کند.

فیلم‌های دیگر امسال چطور؟

در میان سایر فیلم‌های دفاع مقدسی امسال «سرو زیر آب» آشفته بود و جاهایی کار از ریتم می‌افتاد ولی مجموعا بد نبود. «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا را دوست داشتم؛ البته نه به‌خاطر جلوه‌های بصری آن. صرف نظر از هزینه‌ای که برای این فیلم شد که امیدوارم هزینه‌های هنگفتی که می‌گویند دروغ باشد، چون پول بیت‌المال برای آن رفته است، حاتمی‌کیا در فضای سینمای ایران فیلم خوبی ارئه داد.

سید جواد هاشمیسال‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی بازی کرده، چرا تاکنون در این زمینه فیلمی نساخته‌اید؟

پول‌های دولتی به من تعلق نمی‌گیرد؛ شاید چون نگاه من، چه از نظر فرهنگی چه سیاسی، یک نگاه آزاد است. اصولا در کشور ما رانت‌بازی و سیاسی‌بازی جای همه چیز را گرفته است.

پس برخی چرا شما را جزو رانت‌خواران سینما می‌دانند؟

اگر رانت‌خوار بودم باید بعد از«آهوی پیشونی سفید1» یا «اختاپوس» چندین فیلم می‌ساختم. اگر رانت‌خوار بودم با هزینه شخصی فیلم نمی‌ساختم. من همیشه سعی کرده‌ام از پول بیت‌المال برای فیلم‌ها و سریال‌هایم هزینه نکنم و این هزینه‌ها را با جذب اسپانسر و منابع شخصی تامین کنم. برای بعضی کارهای تلویزیونی هم ضرر داده‌ام، ولی مجموعا هیچگاه از رانت استفاده نکردم.

اگر به یکی از این رانت‌ها دسترسی داشتید آیا مایلید فیلمی با موضوع دفاع مقدس بسازید؟

من خیلی دوست دارم بودجه سنگینی در اختیارم قرار بگیرد تا بتوانم در زمینه کودک و نوجوان فیلم بسازم و امیدوارم در مملکت ما این اتفاق بیفتد؛ یعنی اگر قرار است بیست میلیارد تومان خرج فلان فیلم بکنند، چه بهتر که این بودجه را در زمینه کودک و نوجوان صرف کنند و به فکر بازگشت سرمایه هم نباشند. کاش بتوانیم آموزه‌های فرهنگی و دینی‌مان را در یک فیلم فاخر و درجه یک حوزه کودک و نوجوان به رخ همه دنیا بکشیم. شاید تاثیر این فیلم خیلی عمیق‌تر از یک فیلم فرامرزی دفاع مقدسی باشد. این هزینه‌های کلان باید صرف سینمای کودک و نوجوان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار