در گفت و گو با پانا

سید جواد هاشمی: بهترین زمان، در بدترین زمان های اکران آهوی پیشونی سفید نوروز است

تهران (پانا) - سید جواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما، معتقد است، بهترین زمان اکران فیلم آهوی پیشونی سفید2 (پیشونی طلا) ، اکران نوروزی است .

کد مطلب: ۸۰۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد هاشمی: بهترین زمان، در بدترین زمان های اکران آهوی پیشونی سفید نوروز است

کارگردان فیلم سینمایی تریلوژی کودک آهوی پیشونی سفید درباره چگونگی ساخت این فیلم، بهترین زمان اکران آن و علت حضور نداشتن آن در جشنواره فیلم فجر توضیحاتی به خبرنگار پانا داد.

آهوی پیشونی سفید (اختاپوس) در برهه‌ای از زمان اکران شد که چهار فیلم کودک همزمان در حال اکران بودند اما این فیلم در زمان خودش نزدیک به یک میلیارد و نیم فروش داشت،دلیل اینکه چهار سال ساخت قسمت دوم این تریلوژی طول کشید چه بود؟

قسمت اول این فیلم نزدیک محرم و همزمان با «کلاه قرمزی» در پاییز ۹۰ که شاید بدترین فصل تاریخ سینمای ایران بود، اکران شد اما تبدیل به یکی از پرفروش ترین فیلم ها شد. اگرچه قرار بود فیلم عید نوروز یا تابستان اکران شود،درست همزمان با اکران فیلم پرفروشی مانند «کلاه قرمزی» روی پرده رفت، آن زمان «ضدگلوله» که فیلم خیلی خوبی هم بود، نصف «پیشونی سفید» فروش داشت و به شکر خدا بعد از پنج‌، شش سال هنوز هم بچه ها فیلم ما را می بینند.

خیلی ها تصور می کردند که دیگر پس از پنج‌، شش سال شما سراغ ساخت قسمت دوم این فیلم نخواهید رفت ؟

من در این مدت خیلی تلاش کردم که قسمت دوم این فیلم را بسازم اما مشکل سرمایه‌گذاری و مالی اجازه این امر را نداد اما پس از نزدیک پنج سال سرمایه گذاری برای ساخت این فیلم پیدا شد. خاطرات عجیبی از آدم‌هایی دارم که به من می گفتند بچه‌مان ۲۰ بار این فیلم را دیده است. همین افراد آمدند و مرا تشویق به ساخت دومین قسمت از آهوی پیشونی سفید کردند.

فیلمتان جزو 16 فیلم منتخب از دفاتر فیلم است، فکر می کردید دفاتر سراغ این فیلم بیایند ؟

برای پخش فیلم گزینه‌های زیادی داشتیم، دفاتر مختلف پخش دنبال این فیلم بودند ، در این بین سه دفتر فیلم بسیار باسابقه و نامدار به دنبال اکران فیلم بودند اما برای ما اکران عید اولویت اصلی بود. البته نه اینکه عید خیلی برایمان اهمیت داشته باشد، چونبهترین زمان برای این فیلم است تاکید داشتیم.

به چه دلیل؟

وضعی سال آینده برای اکران فیلم‌های مناسب دانش‌آموزان وجود دارد وضع خیلی بدی دارد؛ امتحانات به دلیل برگزاریجام جهانی و ماه رمضان جلوتر افتاده است که به این ترتیب، اگر در عید اکران کنیم عملا خیلی از مدارس را نداریم و اگر بعد از آن بخواهیم اکران کنیم به تابستان بر می‌خوریم که دیگر اصلا مدارس را نخواهیم داشت. بعد از تابستان یعنی 20 شهریور به ماه محرم و بعد از آن به صفر بر می‌خوریم و با توجه به اینکه کار موزیکال است امکان اکران آن را از دست می دهیم.

شما علاقه بسیاری به ساخت تریلوژی (سه گانه) کودک داشتید ،فیلمبرداری قسمت سوم این فیلم چه زمانی آغاز می کنید؟

بله، من اصولا به ساخت فیلم کودک علاقه بسیاری دارم. خوشبختانه قسمت‌هایی از آهوی پیشونی سفید 3 هم ساخته شده است منتظریم آهوی پیشونی سفید دو اکران شود سپس به فاصله سه تا چهار ماه زمینه اکران را برای آهوی پیشونی سفید 3 فراهم کنیم و طبق وعده من به بچه‌ها با اکران قسمت 3 فیلم تکمیل خواهد شد.

هدفتان در قسمت دوم نیز کودکان هستند یا دیگر گروه‌های سنی را در نظر گرفته اید؟

در آهوی پیشونی سفید2 ما قدری به خانواده نزدیک شدیم تا هم فیلم بتواند خانواده را جذب کند و از طرفی برای بچه ها خوشایند و جذاب و قابل دیدن باشد. این روزها بسیاری از فیلم‌هایی که برای کودکان ساخته شده است، به نام کودک و به کام بزرگتر هاست و تمام سعی من این بود این گونه نباشد و فیلم عاری از جنبه‌های بدآموزی باشد

فیلم‌های بسیاری ساخته شده که به عنوان نوستالژی بزرگترها شاخته می‌شود من وارد این معقوله و معرکه نشدم و تمام سعیم را کردم که آهوی پیشونی سفید برای بچه‌ها و خانواده‌ها هم‌زمان در عمل جذابیت داشته باشد.

می گویند این فیلم پر هزینه‌ترین فیلم کودک است، نظر شما چیست؟

بله من پرهزینهترین فیلم تاریخ سینمای کودک را ساخته‌ام و قسمت دوم آن هم پرهزینه تر از قسمت اول است. البته باز هم به دلیل کمبود بودجه خودم کارهای بسیاری در این فیلم انجام می‌دهم، این را هم مطمئن هستم که سرمایه سرمایه‌گذاران باز می‌گردد. آرزو می‌کنم سینمای کودک جایگاه ویژه‌ای در زمان اکران داشته باشد و نباید تنها این ژانر را در جشنواره کودک دید.

یادآورمی شود ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، امیررضا احمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، پژمان بازغی، لیلا اوتادی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، حسام نواب صفوی، ساغر عزیزی، امیر سهیلی، سیدجواد هاشمی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه، فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در «پیشونی سفید ۲» ایفای نقش کرده‌اند .

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از :

نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر سید جواد هاشمی، دستیار تدوین: مهران گنبدلو، مدیرتولید: ایرج طایفه، جانشین تهیه و دستیار اول کارگردان: عباس دلدار، مدیربرنامه‌ریزی: یوسف طاهریان، منشی صحنه: مهران گنبدلو، دستیاران کارگردان: محمدرضا دستفال و فرزانه زهره‌وند، عکاس: لیلا خوش‌کنار، طراح گریم: شهرام خلج، دستیاران گریم: سعید دهقانی، مهیار اعرج، شیده کردستانی و فراز کامرانی، طراح صحنه: علی شایانفر، مدیر صحنه: ابوذر شایان‌فر، دستیار صحنه: حامد آقا علی‌خانی و بهادر زندلشنی، مجریان طرح: بهارک رمضانی، مرتضی وطن‌خواه، طراح لباس: سحر گوران، دستیار اول لباس: مهسا امینی‌شکیب، دستیاران لباس: محمد خیرخواهان و ساناز نادری، آهنگساز: بهنام صبوحی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد خالقی، دستیار اول فیلمبردار: احمدرضا گودوزی، دستیاران فیلمبردار: ‌امیر محمدی، آرش موسوی، سهیل ملکی، امیرحسین واحدی، مهدی رسولی، علی حسینی، نیایش اسماعیلی، مدیرجلوه‌های ویژه بصری: محمدرضا نجفی امامی، صدابردار: امیر پرتوزاده، دستیارصدابردار: پرویز جلیلی، مدیر تدارکات: مجید رنجبر، دستیاران تدارکات: رضا دهقان، علی جعفری، اهورا موسوی، ساخت دکور: حسین صفایی، امید دهقان، خدمات: سیدمجتبی حسینی‌بصیر، سیدمحمد رستگاراصل، ابراهیم ذوالقدر و گروه روابط عمومی: مریم احمدی وندا ذوالفقاری.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار