گزارش لحظه به لحظه پانا از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛

نوادا و پنسیلوانیا آبی شدند/ جو بایدن پیروز شد؛ ترامپ: 214 / بایدن: 290

تهران (پانا) - سه روز از شمارش آرای پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گذشت، در حالیکه دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان با 214 رای الکترال کسب کرده اما امشب با اتمام شمارش آراء در ایالات پنسیلوانیا و نوادا او توانست برنده این ایالات شده و تعداد آرای الکترال خود را به 290 رای الکترال برساند و به صورت غیررسمی به عنوان رئیس جمهوری ایالت متحده آمریکا انتخاب شد. با اخبار لحظه به لحظه این انتخابات با ما همراه باشید.

کد مطلب: ۱۱۳۶۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
نوادا و پنسیلوانیا آبی شدند/ جو بایدن پیروز شد؛ ترامپ: 214 / بایدن: 290

انتخابات آمریکا که از ساعت 14:30 دقیقه روز ۱۳ آبان به وقت تهران آغاز شد، مشارکتی وسیع را شاهد بود و طبق اعلام رسانه‌های آمریکایی بیشترین مشارکت تاریخ انتخابات این کشور یعنی حدود 76 درصد را ثبت کرد. رکورد دیگر ثبت شده در این انتخابات، میزان رای جو بایدن، نامزد دموکرات‌هاست که بیشترین میزان رای ادوار انتخابات آمریکا تا این لحظه نزدیک 75 میلیون رای به نام خود به ثبت رسانده است، این در حالی است که هنوز شمارش آرا در 3 ایالت مهم این کشور به پایان نرسیده است و دونالد ترامپ هم با کسب بیش از 70 میلیون رای و البته با طرح شکایات مختلف در هر ایالتی که بایدن در آن پیشتار است، به دنبال رقیب دموکرات خود است.

شمارش آراء در ایالت‌های مختلف آمریکا از ساعت 3 بامداد روز چهارشنبه ۱۴ آبان به وقت تهران شروع شده است و طبق آخرین شمارش تاکنون در میزان تصاحب آرای الکترال، نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن پیروز شده است.

ساعت 13:40 روز 18 آبان/ آخرین آرای مردمی بایدن و ترامپ

75,196,516 میزان آرای بایدن است. یعنی او 50.6% آرای مردمی را از آن کرده است. وی با 290 رای الکترال رئیس‌جمهوری آمریکا شده است

70,803,881 میزان آرای ترامپ است. یعنی وی 47.7% آرای مردمی را کسب کرده است. وی با 214 رای الکترال در رقابت انتخاباتی آمریکا شکست خورد.

هنوز کار شمارش آرا در سه ایالت کارولینای شمالی، آلاسکا و جورجیا ادامه دارد. این ایالات در مجموع 34 رای الکترال دارند.

ساعت ۰۴:۰۰ روز ۱۸آبان/ فاکس نیوز: ترامپ شکست را خواهد پذیرفت

شبکه خبری فاکس نیوز نوشت: ترامپ همچنین متعهد می‌شود که قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز منتقل کند.

ساعت 20:38 روز 17 آبان/ افزایش آرای الکترال جو بایدن به 290 رای

رسانه‌های آمریکایی و حتی فاکس نیوز رسانه نزدیک به جمهوری خواهان نیز بایدن را پیروز ایالت نوادا اعلام کردند. نوادا دارای 6 رای الکترال است. به این ترتیب آرای الکترال بایدن به 290 رای افزایش یافت.

ساعت 19:57 روز 17 آبان/ بایدن رئیس‌جمهور شد

هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال از مجموع 538 رای الکترال در این کشور نیاز دارد. امشب خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که با شمارش آراء ایالت پنسیلوانیا، جو بایدن پیروز این ایالت شده است و به این ترتیب تعداد آرای الکترال جو بایدن به 284 رای رسیده است و وی به صورت غیررسمی پیروز انتخابات آمریکا شده است.

نتایج شمارش آراء تاکنون در ایالات مختلف آمریکا به شرح زیر است:

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه

کنتاکی (۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۵)، کانزاس (۶)، میسوری (۱۰) آیداهو (۴) یوتا (۶) اوهایو (18) فلوریدا (29) تگزاس (38) آیووا (6) مونتانا (3)، مین (١)

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات

ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵) مینه‌سوتا (10) آریزونا (4) هاوایی (4)، مین (4)، ویسکانسین (۱۰)، میشیگان (۱۶) پنسیلوانیا (20)، نوادا (6)

در مجموع 538 رای الکترال وجود دارد که هنوز 34 رای الکترال و نتایج نهایی انتخابات در 3 ایالت آمریکا همچنان باقی مانده است. آلاسکا (3)، جورجیا (16)، کارولینای شمالی (15).

(در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رییس‌جمهور خواهد بود. هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر (در سال ۲۰۲۰) دارای ۵۵ رای الکترال است (حدودا به ازای هر ۷۳۰ هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی ۵۸۰ هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر ۱۹۳ هزار نفر یک رای الکترال).

ساعت ٢٠ روز ١٧ آبان/ بایدن رییس جمهور آمریکا شد

ان بی سی و آسوشیتدپرس نیز جو بایدن را پیروز انتخابات و رییس جمهور بعدی آمریکا اعلام کردند.

ساعت ١٩:٢٧ روز ١٧ آبان/ترامپ دوباره ادعای پیروزی کرد: من این انتخابات را با اختلاف زیاد برنده شدم!

توییتر روی این توییت هشدار اطلاعات نادقیق گذاشته و تاکید کرده است که نتایج انتخابات هنوز اعلام نشده است.

ساعت ١٨روز ١٧ آبان/تازه‌ترین ادعاهای ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا

صدها هزار رای به صورت غیرقانونی بعد از ساعت ۸ شب روز رای گیری، ارائه شده است این آرا تماما و به سادگی نتایج انتخابات راتغییر داده‌اند، هم در پنسیلوانیا و هم در جاهای دیگری که اختلاف آرا به اندازه تار مو بوده است.

جدای از این صدها هزار رای غیرقانونی که اجازه‌ی بررسی آنها داده نشده است قطعا نتایج انتخابات را در تعداد قابل توجهی ازایالت‌ها تغییر داده‌اند، جاهایی مثل پنسیلوانیا که همه فکر می‌کردند ما در آن به راحتی برنده خواهیم شد، مقدار قابل ملاحظه‌ای از آراگم شده است بدون این که به کسی اجازه داده شود که به عنوان ناظر در حوزه ها حضور داشته باشد.

برای مدت زمانی بسیار طولانی چیزهای بدی اتفاق افتاده است که با یک شفافیت قانونی اجازه رخ دادن پیدا نمی‌کرد. درها را بسته بودندو پنجره‌ها را پوشانده بودند تا ناظران نتوانند چیزی که در اتاق‌های شمارش آرا رخ می‌دهد را ببیند. آن داخل اتفاق‌های بدی رخ دادهاست، تغییرات بزرگی اعمال شده است.

ساعت 14:26 روز 17 آبان/ اولین کشور به بایدن تبریک گفت

نخست وزیر فیجی در حالی که هنوز نتایج قطعی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام نشده، به جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، در حساب کاربری خود در توئیتر تبریک گفت و خواستار بازگشت ایالات متحده به پیمان اقلیمی پاریس شد. فرانک باینیماراما افزود: ما یک سیاره (کره زمین) داریم که باید آن را با یکدیگر از شرایط وخیم آب و هوایی نجات دهیم و یک اقتصاد جهانی داریم که باید از عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا، بهتر از قبل دوباره آن را با یکدیگر بسازیم؛ اکنون بیش از هر زمان دیگری به چندجانبه گرایی ایالات متحده نیاز داریم.

ساعت 13:22 روز 17 آبان/ تحقیقات درباره سوءاستفاده انتخاباتی ترامپ از کاخ سفید

دیده‌بان فدرال آمریکا موسوم به «دفتر شورای ویژه» که یک نهاد مستقل قضایی در آمریکا است تحقیقاتی را در زمینه اتهام سواستفاده ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از کاخ سفید بعنوان مقر و مرکز انتخاباتی در روز انتخابات، آغاز کرده است.

بنابر قانون هچ مصوب سال ۱۹۳۹میلادی، به غیر از شخص رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری آمریکا، سایر کارکنان در دستگاه‌های اجرایی فدرال آمریکا از دخالت در فعالیت‌های سیاسی، بخصوص سوءاستفاده از مقام خود برای اعمال نفوذ در امر انتخابات منع شده‌اند.

ترامپ متهم است که از فضای دفتر واقع در ساختمان اجرایی «آیزنهاور» که از متعلقات به ساختمان کاخ سفید است، بعنوان مقر انتخاباتی خود و «اتاق جنگ» استفاده کرده است.

ساعت 12:33 روز 17 آبان/ مک کانل: انتقال قدرت مسالمت‌آمیز خواهد بود

مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا اعلام کرد به طور قطع انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.

ساعت 12:20 روز 17 آبان/ آخرین وضعیت شمارش آرا در ایالات باقی‌مانده

آریزونا؛ در این ایالت بایدن با ۲۹,۸۶۱ رای از ترامپ جلو است. رسانه‌ها از جمله آسوشیتدپرس بایدن را پیروز این ایالت دانسته و یازده رای الکترال آن را به حساب او گذاشته‌اند.

پنسیلوانیا؛ بایدن ۲۸,۸۳۳ رای از ترامپ جلو است. این ایالت با ۲۰ رای الکترال مهم‌ترین ایالت باقی‌مانده است و به تنهایی - جتی بدون احتساب آریزونا - می‌تواند بایدن را به ۲۷۰ رای لازم برای ورود به کاخ سفید برساند.

نوادا؛ بایدن در این ایالت ۲۲,۶۵۷ رای بیش از ترامپ دارد. البته شمارش آرا همچنان در جریان است.

جورجیا؛ در این ایالت تقریبا ۹۹ درصد آرا شمرده شده بود اما به دلیل اختلاف بسیار اندک دو نامزد مقام‌ها بر اساس قوانین ایالتی اعلام کردند که آرا بازشماری خواهد شد. بایدن فقط ۴,۳۹۵ رای از ترامپ جلو است.

ساعت 10:46 روز 17 آبان/ همه آرا باید شمرده شوند، مردم تغییر می‌خواهند

جو بایدن در سخنانی گفت صدای مردم باید شنیده شود؛ آن‌ها «تغییر» می‌خواهند. او گفت در مسیر دریافت 300 رای الکترال هستم و بار دیگر تثبیت می‌کنیم که دموکراسی ۲۲۴ ساله این کشور همچنان کارایی دارد.

ساعت 10:40 روز 17 آبان/ افزایش اختلاف آرای مردمی بایدن با ترامپ به 4 میلیون

ساعت 10:23 روز 17 آبان/ سخنگوی بایدن: متجاوزان را از کاخ سفید بیرون می‌کنیم

سخنگوی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اعلام کرد که در صورت امتناع ترامپ از قبول شکست در انتخابات، او را از کاخ سفید «بیرون» می‌کند. اندرو بیتس سخنگوی جو بایدن گفت: آمریکایی‌ها درباره نتیجه این انتخابات تصمیم خواهند گرفت. وی افزود: مقامات آمریکایی کاملاً قادر به اخراج متجاوزان از کاخ سفید هستند.

ساعت 10:15 روز 17 آبان/ آرای الکترال پنسیلوانیا در چنگ بایدن/ احتمال بازشماری آرا در جورجیا

تاکنون ۹۸ درصد آرا در ایالت پنسیلوانیا که ۲۰ رای الکترال ارزشمند دارد، شمارش شده و نتایج بدست آمده تا اینجا، حاکی از آن است که بایدن به راحتی می‌تواند این ۲۰ رای الکترال را در سبد خود بریزد و کلید ورود به کاخ سفید را دریافت کند. بایدن روز چهارشنبه گذشته بیش از ۶۰۰ هزار رای از ترامپ جمهوری خواه در ایالت پنسیلوانیا عقب‌تر بود، حالا نه تنها از او در این ایالت کلیدی سبقت گرفته بلکه توانسته فاصله خود با ترامپ را به حدود ۲۰ هزار رای افزایش دهد. به نظر می‌رسد این فاصله با ادامه روند شمارش آرا، بیشتر هم بشود. از ۹۸ درصد آرای شمرده شده در ایالت پنسیلوانیا، بایدن ۴۳۲۴۱۵۱ رای و ترامپ ۴۳۰۴۴۱۹ رای کسب کرده‌اند. به عبارت دیگر، بایدن تاکنون ۴۹.۶ درصد آرا و ترامپ هم ۴۹.۳ درصد آرای ایالت پنسیلوانیا را به خود اختصاص داده‌اند.

بایدن همچنین در ایالت جورجیا از ترامپ پییش گرفته است. با توجه به اینکه فاصله تعداد آرای دو رقیب در این ایالت که ۱۶ رای الکترال دارد، فاصله چندانی نیست، احتمال شمارش مجدد آرا در این ایالت وجود دارد. بایدن همچنین در ایالت نوادا با ۶ رای الکترال پیشتاز است و پیروزی او در این ایالت هم تقریبا قطعی است.

آخرین وضعیت آرای مردمی و الکترال نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شرح زیر است:

ساعت ۰۲:۳۷ روز 17 آبان/ سخنگوی کاخ سفید: ۶ هزار رای ترامپ در میشیگان برای بایدن لحاظ شده است

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد ۶ هزار رای جمهوری‌خواهان در بخش آنتریم میشیگان به خاطر نرم‌افزار گلیچ به حساب دموکرات‌ها منظور شده است. کایلی مک‌انانی عصر جمعه در صحفه توئیتری خود با اشاره به اظهارات لورا کاکس رئیس حزب جمهوری‌خواه در ایالت میشیگان، این مطلب را مطرح کرد.لورا کاکس عصر جمعه اظهار کرد یک اشکال در نرم افزار مورد استفاده برای جدول بندی آرای بخش آنتریم میشیگان باعث شد که حداقل ۶ هزار رای جمهوری‌خواهان برای دموکرات‌ها شمرده شود.

وی افزود اشتباه محاسبه، ابتدا توسط یک کارمند شهرستان گزارش شده است. یک تحقیق کوتاه نشان داد که ۴۷ شهرستان در میشیگان نیز ممکن است دچار همان مشکل مشابه با همان نرم افزار شده باشند که می‌تواند باعث شود آرای جمهوری‌خواهان افزایش یابد.

ساعت ۰۲:۳۰ روز 17 آبان/ ترامپ: بایدن نباید ادعای پیروزی کند

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: جو بایدن نباید به غلط ادعای دفتر ریاست جمهوری را بکند. من هم می‌توانم این ادعا را داشته باشم. روند قانونی تازه آغاز شده است!

آخرین وضعیت شمارش آراء در ایالت‌های سرنوشت‌ساز

ساعت 00:30 روز 17 آبان/ دریافت 18 هزار رای پستی نظامیان در ایالت جورجیا

مدیر انتخابات ایالت جورجیا گفت: ما حدود 18000 رای پستی نظامیان را دریافت کرده‌ایم و منتظر دریافت تعداد بیشتری از این آراء هستیم.

ترامپ پیش از این مدعی عدم شمارش آرای نظامیان شده بود.

دونالد ترامپ که از محبوبیت جو بایدن به شدت عصبانی است از ساعاتی بعد از شمارش آراء در ایالات مختلف مدعی شد که وی پیروز تمامی ایالاتی است که جو بایدن به عنوان پیروز آ‌نها اعلام شده است. بعد از درخواست توقف شمارش آراء و شکایات وی از نحوه شمارش آراء در چند ایالت اما قضات و وزرای داخلی آن ایالات درخواست‌های ترامپ را رد کردند تا اینکه وی در تهدیدهای مکرر تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری را به دیوان عالی خواهد کشاند تا قاضی درباره پیروز نهایی انتخابات آمریکا نظر دهد.

مهمترین اتفاقات، اظهارنظرها و خبرهای مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توانید در گزارش‌های یک و دو پانا از زمان آغاز شمارش آرای پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار